هر بشکه نفت برنت دریای شمال هم با ۱.۰۱ دلار افزایش به ۷۳.۲۲ دلار رسید

ریزش ناگهانی قیمت ارز و سکه

کاهش ناگهانی قیمت دلار و سکه که دیروز شروع شده همچنان ادامه دارد و دقایقی پیش قیمت ارز صرافی های بانکی وارد کانال ۱۳ هزار تومان شد.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با کاهش ۳۷۰ تومانی نسبت به صبح امروز، ۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۹۳۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۸۳۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به صبح امروز ۳۷۰  تومان کاهش یافته است.

محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در خصوص کاهش قیمت طلا و سکه در بازار در چند روز اخیر می‌گوید: «در دو روز گذشته (شنبه و یکشنبه) قیمت جهانی طلا ثابت مانده است، به‌علاوه اینکه نرخ ارز در چند روز اخیر کاهش پیدا کرده و این دو عامل موجب کاهش قیمت طلا در کشور شده‌اند.»

به گزارش جوان کشتی آرای به کاهش تقاضا در بازار طلا و در نتیجه روند کاهشی قیمت آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «بازار طلا و سکه جذابیتش را برای سرمایه‌گذاری از دست داده است، زیرا بسیاری از افرادی که در ماه گذشته به قصد سودآوری طلا خریده‌اند به شدت متضرر شده‌اند به همین دلیل نقدینگی به سمت بورس و خرید مسکن رفته است.»

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر ادامه می‌دهد: «طی ده روز اخیر شاهد کاهش ۳۰۰ هزار تومانی سکه بوده‌ایم که این مسئله خریدارانی را که به قصد سرمایه‌گذاری اقدام به خرید سکه کرده بودند را به شدت متضرر کرده است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان امیدوار به ادامه کاهش قیمت در بازار طلا بود؟ می‌گوید: «اگر مدیریت بانک مرکزی بر قیمت ارز که تا امروز شاهد آن بودیم ادامه پیدا کند و مانع از افزایش قیمت ارز شود، به طور حتم شاهد کاهش قیمت طلا و سکه در بازار خواهیم بود.»

کشتی آرای به حباب سکه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر حباب سکه به ۵۲۰ هزار تومان رسیده است و به نسبت آن نیم‌سکه، ربع سکه و سکه‌های یک گرمی نیز دارای حباب هستند.»

به گفته رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر امروز در بازار آزاد سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و سکه امامی ۴ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان، ربع‌سکه یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان و هر قطعه یکه گرمی یک میلیون تومان فروخته می‌شود. هر گرم طلای 18عیار نیز ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت هزار و ۲۷۸ دلار معامله می‌شود.

در بازار نفت هم پس از اینکه اوپک سیگنال‌هایی ارسال کرد که احتمالا توافق کاهش تولید را که به افزایش قیمت‌ها در سال جاری میلادی کمک کرده، حفظ می‌کند و همچنین با وجود ادامه تنش‌ها در غرب آسیا، قیمت نفت به بالاترین رقم در چند هفته گذشته افزایش یافت.

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.01 دلار افزایش 73.22 دلار فروخته شد. این نوع نفت در ساعات اولیه معاملات به 73.40 دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین رقم از 16 آوریل به شمار می‌رود.

هر بشکه نفت خام آمریکا با 83 سنت افزایش 63.59 دلار معامله شد. WTI در ساعات اولیه معاملات  به 63.81 دلار رسید که بالاترین رقم از یک می به شمار می‌رود.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان دیروز گفت اجماعی میان اعضای اوپک و هم‌پیمانانش برای کاهش تدریجی ذخایر نفت خام وجود دارد اما وی همچنان متوجه نیازهای «بازار شکننده» است.

سهیل المزورعی، وزیر نفت امارات پیش از این به خبرنگاران گفت تولیدکنندگان نفت توانایی پرکردن هرگونه شکاف در بازار را دارند و پایان دادن به کاهش تولید در حال حاضر تصمیم درستی نیست.

اوپک، روسیه و تولیدکنندگان نفت غیراوپکی که با نام اوپک پلاس شناخته می‌شوند، توافق کردند تا از ابتدای ژانویه به مدت 6 ماه، روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت کمتر تولید کنند تا مانع از افزایش ذخایر و تضعیف قیمت‌ها شوند.

تا امروز قیمت نفت برنت در سال جاری 35 درصد و نفت خام آمریکا نزدیک به 40 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

گرگ مک‌کنا، تحلیلگر بازار نفت گفت: «الفالح و امارات هر دو در پایان هفته گذشته پیشنهاد افزایش تولید را رد کردند و ترامپ نیز تهران را تهدیدکرده است که اینها طوفان کوتاه مدتی در قیمت نفت ایجاد می‌کنند.»

سینگال دیگری که قیمت نفت را افزایشی کرد، دومین هفته کاهشی تعداد دکل‌های فعال آمریکا بود؛ شرکت‌های انرژی آمریکایی دکل‌های فعال را به کمترین میزان از مارس 2018 رسانده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.