هشتمین ویژه‌برنامه شهر آرامش، بیست‌ونهم اردیبهشت برابر با سیزدهم ماه رمضان در خانه شاعران ایران برگزار شد.

۴ پدیده‌ای که خداوند آن‌ها را باعث آرامش انسان قرار داده است

در ابتدای برنامه و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، ساعد باقری با همراهی صدای علی‌اکبر حجازی و نی‌نوازی احسان لیوانی به مناجات‌خوانی پرداخت.

در بخش بعدی، مصطفی رحماندوست با ذکر آیاتی از قرآن، به چهار موردی که خداوند به عنوان آرامش‌بخش انسان معرفی کرده، اشاره کرد.

در ابتدا، ذکر و یاد خداوند به هر شکلی، می‌تواند آرامش‌بخش باشد و مسلمان و غیرمسلمان ندارد. این آرامش همچنین می‌تواند شامل حال مومنان شود که ممکن است در این راه دچار تردید، گرفتاری یا رنجی شوند و سپس چنین آرامشی که با یاد خدا ایجاد می‌شود، برای دوستان خداست که نه ترسی در دل آنها می‌افتد و نه غمگین می شوند.

دیگری، شب است که خداوند فرموده روز را برای کار و تلاش و شب را مایه آرامش شما قرار داده‌ایم. سپس خانه و به عبارتی سقف، می‌تواند مایه امن و آرامش انسان باشند.

در نهایت، یکی از نشانه‌های خداوند این است که خلقی همچون خود شما آفریده تا با او زوج شوید و در کنارش به آرامش برسید و بین شما دوستی و مهربانی قرار داده است.

 ساعد باقری در هشتمین شب ابتدا داستانی از جوامع‌الحکایات محمد عوفی به اختصار بیان کرد و سپس داستان شیخ احمد خضرویه و حلوا خرید از کودک را از کتاب مثنوی معنوی مولانا برای حاضران قرائت کرد و شرح داد.

سهیل محمودی در ادامه مبحث مربوط به توجه سلمان هراتی به آیات قرآن، او را از جمله شاعرانی دانست که در یک فرصت مناسب فرهنگی و اجتماعی ظهور و جلوه کرد و موفق بود. محمودی همچنین از سلمان هراتی به عنوان شاعری یاد کرد که در سال‌هایی که توجه اجتماعی و بیرونی به مفاهیم اعتقادی زیاد بود، او به مسائل درونی و درون‌گرایانه نیز توجه می‌کرد زیرا پشتوانه‌ای از فرهنگ دینی و اعتقادی و قرآنی داشت و این مفاهیم در روح او ته‌نشین شده بودند.

در پایان، محمودی بخش‌هایی از نیایش‌واره‌های سلمان هراتی را قرائت کرد که سلمان در آنها به آیات قرآن توجه بسیار داشته و به گفتگوی شبانه با خداوند پرداخته است.

پایان‌بخش برنامه هشتم، سخنان رضا موسوی‌طبری بود که بخش‌هایی از لطایف‌الطوایف اثر شیخ علی صفی و حکایت‌هایی از کلیات عبید زاکانی را قرائت کرد. او در ابتدای سخنان خود اشاره کرد که عرب‌ها در زمینه جمع‌آوری حاضرجوابی‌ها و مطایبات، از ما پیشتر هستند و کتاب‌های مفصل‌تری در این زمینه گردآوری کرده‌اند. برخی از این کتاب‌ها شامل حاضرجوابی‌ها در اصناف گوناگون مانند معلم‌ها، کنیزان و... نیز می‌شوند.

شهر آرامش به مدت دو شب دیگر در خانه شاعران ایران به نشانی خیابان دکترشریعتی، خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، نبش کوچه نعمتی برگزار خواهد شد و شرکت در این برنامه برای علاقه‌مندان، آزاد و رایگان است.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.