زنجان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:تغییر سبک زندگی اصلی ترین عامل پیشگیری و کنترل فشار خون بالاست.

 ۵۰درصد مبتلایان به فشار خون از بیماری خود بی اطلاع هستند

به گزارش خبرنگار قدس آتلاین:پرویز قزلباش  رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان درنشست خبری ظهر امروز (سه شنبه ) با بیان اینکه تغییر سبک زندگی اصلی ترین عامل پیشگیری و کنترل فشار خون بالاست بر رعایت رژیم غذایی ومصرف کم نمک توصیه کرد.
پرویز قزلباش ادامه داد:در راستای اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشاربالا،این طرح  یک حرکت ملی برای مقابله با فشار خون است که اطلاع رسانی آن از ۲۷ اردیبهشت شروع شده تا ۱۵ تیر ادامه پیدا خواهد کرد .

وی با بیان اینکه فشار خون علیرغم باور عمومی که افراد سنین بالا مبتلا می شوند ممکن است در سنین پایین هم اتفاق بیافتد؛ تصریح کرد: سکته های قلبی، مغزی و نارسایی‌های کلیه بیشترین میزان مرگ و میر در جوامع را ایجاد می کندو اولین علت این مرگ و میرها در دنیا و ایران عامل فشار خون است و این توجه بیشتر را در جهت کنترل و پیشگیری از این بیماری را می طلبد .

 قزلباش گفت:  این طرح از سال ۹۵ در قالب طرح خطرسنجی در افراد بالای ۳۰ سال شروع شده و  طبق آمار در کشور ۱۶ میلیون مبتلا به فشار خون داریم که ۵۰درصد از آنها از بیماری خود خبرندارند و کسانی هم که خبر دارند درمانهای موثر را پیگیری نمی‌کنند و درمان خود را جدی نمی‌گیرند و همچنان بار بیماری فشار خون در بیماری‌های غیر واگیر به ویژه سکته های قلبی و مغزی و نارسایی کلیه با شیب ملایمی تحت‌الشعاع قرار می گیرد .

وی افزود:  هدف اصلی پویش کنترل فشار خون در سیستم بهداشت  و درمان کشو ر بتوانیم افراد را شناسایی کنیم  و درمانهای موثر را پیش ببریم و آموزش‌های کافی به افراد جامعه و بیماران ارائه دهیم و به سمتی برویم که این بیماران شناسایی شده را تحت درمان و مراقبت کافی قرار دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به بارسنگین روانی، مالی و جسمی این بیماری گفت: این اقدام درسطح ملی می‌توانددرزمان کوتاهی تاثیر معناداری را درسطح جامعه بگذارد.

وی اجرای برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون را یک برنامه همگانی دانست که با حمایت رئیس جمهور انجام می شود و افزود: این طرح دولتی نیست و مشارکت همه را می‌طلبد، خود مردم و سازمان‌های مردمی می توانند در آن نقش افرینی کنندو  امیدواریم با شروع و ادامه این برنامه در سطح ملی و ادامه آن به صورت برنامه کلی در قالب مراقبتهای اولیه بهداشتی در سیستم شبکه موجب کاهش بیماری و کاهش بار بیماری های ناشی از این بیماری باشیم .

رییس ستاد اجرایی برنامه بسیج ملی کنترل فشارخون استان؛  دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی و پایگاههای بهداشتی را مجری اصلی برنامه خواند و افزود: هدف دیگر در این طرح خوداظهاری است که در این رمینه سایت salamat.gov.ir طراحی شده که افراد خودشان می‌توانند به سایت مراجعه کنند و اطلاعات خود را قرار دهند و  این در جهت مشارکت آگاهانه خود مردم است و مهمترین نکته و قدم اول در این طرح این است که افراد مبتلا به فشارخون را شناسایی کنیم و این زمانی اتفاق می‌افتد که افراد خودشان دنبال کنند و پیگیری کنند ویا خیلی از افراد ممکن است با افزایش سن و بیماری های زمینه ای دچار این بیماری شوند که  نیازمند آگاهی برای پیگیری های بعدی هستند.

وی افزود: نکته اصلی اطلاع و آگاهی فردی و اجتماعی است تا همه افراد جامعه از این مسئله مطلع باشند و آموزش ببینند و درجهت شناسایی و درمان موفق و موثر پیش بروند.

وی مدیریت درکنترل فشار خون را متناسب با سن، جنس و بیماری زمینه ای ذکر کرد و اصلی ترین اقدام غیر دارویی تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی و مصرف کم نمک دانست و افزود: مصرف بی رویه نمک علاوه بر کاهش فشار خون موجب پوکی استخوان در خانم‌ها نیز می شود .

قزلباش زنجان را جزوشهرهای کم شیوع  این بیماری در کشور عنوان کردو گفت: در استان زنجان میزان شیوع این بیماری در آقایان  ۹/۱۶ و در خانمها ۲۰.۱ دهم درصد است که نسبت به میزان کشوری پایین تر است ولی شیوع بیماری فشارخون در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.
وی گفت: شیوع بیماری فشارخون در روستاها به دلیل وجود سیستم شبکه بهداشتی درمانی نسبت به شهرها کمتراست .

وی در پاسخ به سوال خبر نگار قدس در خصوص میزان دقت و استاندارد بودن  دستگاههای دیجیتالی فشارخون گفت: دستگاههای فشار خون نیاز به کالیبره شدن دارند و در برخی از موارد این دستگاهها استاندارد نیستند و دستگاههای جیوه ای از دقت بیشتری برخوردارند .#

انتهای پیام


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.