۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 657395

 ملک سلمان، پادشاه سعودی پس از حادثه انفجار نفتکش‌ها در سواحل فجیره و حملات پهپادی گسترده مبارزان یمنی به دو ایستگاه پمپاژ نفت این کشور، از رهبران شورای همکاری خلی‌جفارس و سران عرب خواست تا در پایان ماه می (نهم خرداد ماه) در دو نشست فوق‌العاده در مکه حضور یابند.

سید احمد سادات، مدیر پیشین شبکه العالم/

 ملک سلمان، پادشاه سعودی پس از حادثه انفجار نفتکش‌ها در سواحل فجیره و حملات پهپادی گسترده مبارزان یمنی به دو ایستگاه پمپاژ نفت این کشور، از رهبران شورای همکاری خلی‌جفارس و سران عرب خواست تا در پایان ماه می (نهم خرداد ماه) در دو نشست فوق‌العاده در مکه حضور یابند.

 اگر چه شاه سعودی هدف این نشست را بررسی دو حادثه فوق عنوان کرده اما این گردهمایی که بلافاصله با استقبال متحدان نزدیک سعودی، از جمله امارات و بحرین مواجه شد، اهداف پنهان دیگری را نیز دنبال می‌کند  .

 سعودیها با برگزاری این دو اجلاس فوق العاده به دنبال آن هستند که با معرفی کردن ایران به عنوان بزرگترین تهدید امنیت قومی عربی بتوانند اهداف ذیل را محقق سازند

1: با توجه به اینکه سعودی‌ها چندین بار (البته با حمایت آشکار وعلنی ایالات متحده) برای تشکیل به اصطلاح «ناتوی عربی» خیز برداشته و به دلایل متعددی در انجام آن ناکام ماندند، در حال حاضر فضا را برای این منظور مساعد می‌بینند.

 بر این اساس آنها به دنبال آن هستند که با بهره‌برداری از این نشست‌ها، ضمن جلوه دادن جمهوری اســلامی ایــران به عنوان تهدیدی برای منطقه و تجارت بین‌الملل، گامی دیگر در تحقق این خواسته آمریکایی‌ها بردارند. گرچه حکومت مصر به صورت علنی نسبت به حضور در این پیمان اظهار بیرغبتی نموده است، ولی خبرهای آشکار و پنهان حاکی از آن است که پشت پرده، مذاکراتی با السیسی صورت گرفته است تا به نحوی نظر مساعد وی نیز جلب شود

2: سعودی‌ها با این اردوکشی به تندروهای کاخ سفید کمک خواهند کرد تا به سایر قدرتهای بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله اروپاییان در خصوص حمایت از تنش‌زدایی و آرام‌سازی فضا هشدار دهند که در واقع این جمهوری اسلامی ایران است که مسبب اصلی ناامنی در منطقه بوده و به نحوی پای ایران باید به شورای امنیت کشیده شود. در واقع همان اهداف نئوکان‌های کاخ سفید را سعودیها در منطقه و در بین کشورهای عربی رهبری می‌نمایند.

 اتهاماتی نظیر راهزنی دریایی، تلاش برای تولید بمب هســته‌ای، حمایت از گروههای تروریســتی و خطر توان موشکی از جمله این ادعاها خواهد بود

3: فشــار حداکثری بر افکار عمومی و گروههای ضد جنگ داخل ایالات متحده از دیگر اهداف سعودی‌هاست. آنها سعی میکنند به نحوی با بزرگنمایی خطر جمهوری اســلامی ایران و گروههای مقاومت و نســبت دادن انفجار کشتی‌ها و لوله‌های نفتی به ایران، افکار عمومی و مخالفان ضد جنگ آمریکایی را به سوی برخورد مستقیم سوق دهند.

 جالب اینجاست که سران رژیم صهیونیستی در این چند روز اخیر از بار تهدیدات تبلیغاتی خود کاسته‌اند تا طرح سعودیها (به دلیل انزجار افکار عمومی جهان اسلام از صهیونیستها) با ناکامی مواجه نشود.

 ســران آل ســعود که خود را بازنده تمام عیار در پرونده های مختلف منطقه ای از جمله عراق، ســوریه، لبنان و یمن میدانند، برای فرار از بار این شکستهای خفت‌بار، به دو اجلاســی پناه آورده‌اند که عدم کارایی آنها حتی در حل مسائل عربی و منطقهای بارها به اثبات رسیده است.

این اقدام ریاض قمار و شرط بندی بر روی اسب لنگ است. از شورای همکاری خلیج‌فارس تنها نامی بی مسمی مانده است که به جای همکاری همواره شاهد تنش در روابط بین کشورهای مذکور از جمله قطر و عمان با سایر کشورهای عضو هستیم.

اتحادیه عرب نیز در حل هیچ پرونده عربی از لیبی و ســودان و الجزایر گرفته تا سرزمینهای اشغالی و جوالن توفیقی نداشــته است. تنها نتایجی که از چنین اجلاسی میتوان انتظار داشت، بیانیه‌های نمایشی و عکسهای یادگاری است البته این بار بدون حضور مبارک، بن علی، عمرالبشیر، قذافی و علی عبدالله صالح.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.