مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از افزایش آمار اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در خراسان رضوی خبر داد.

اهدای عضو ۱۲۳  بیمار مرگ مغزی به بیماران نیازمند پیوند

دکتر ابراهیم خالقی در گفت وگو با قدس گفت: سال گذشته پرونده ۱۲۳ فرد مرگ مغزی منجر به اهدای عضو شده که از این تعداد برای ۵۲۶ بیمار نیازمند پیوند عضو، کلیه، کبد، قلب، قرنیه، پانکراس و پوست انجام شده است.

  پیوند عضو فقط با اجازه خانواده اهداکننده

وی ادامه داد:اعضای اهدایی یک فرد مرگ مغزی می‌تواند زندگی چندین بیمار را نجات دهد. به عنوان نمونه می‌توان از کلیه‌ها، کبد، قلب، قرنیه، پانکراس، مفصل، پوست و مغز استخوان وی به بیماران نیازمند پیوند زد و رنج آن‌ها را به حداقل رساند. با این حال اهدای عضو طبق اجازه و دستور خانواده اهداکننده انجام می‌شود، به طوری که اگر خانواده‌ای فقط اجازه استفاده از کلیه‌ها را بدهند تنها کلیه‌ها برداشته خواهد شد.   وی با اشاره به اجرای طرح تشخیص به موقع بیمار مرگ مغزی در سطح بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: در سال‌های پیش برخی از افراد مرگ مغزی که در بیمارستان‌های مختلف بستری بودند شناسایی نمی‌شدند و یا هنگامی شناسایی می‌شدند که بیمار دچار ایست قلبی می‌شد و امکان اهدای عضو وجود نداشت. اما با اجرای طرح تشخیص به موقع افراد مرگ مغزی از سوی معاونت درمان، پنج نفر از پرستاران با تجربه به عنوان بازرسان شناسایی افراد مرگ مغزی، با شناسایی به موقع این بیماران آمار اهدای عضو از افراد مرگ مغزی افزایش یافت.

  رضایت ۶۰  درصد خانواده‌ها برای اهدای عضو

وی با اشاره به وضعیت قابل قبول استان در حوزه اهدای عضو گفت: میانگین شاخص pmp (میزان اهدای عضو از مرگ مغزی به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت) کشوری ۶/۱۱ و pmp خراسان رضوی ۶/۱۷ و شاخص pmp اهدای عضو در مشهد در سال گذشته ۲۰ بوده است که با وجود رضایت بخش بودن هنوز با pmp مطلوب فاصله داریم.   وی مهم‌ترین عامل نارضایتی

۴۰ درصد خانواده افراد مرگ مغزی به اهدای عضو عزیزانشان را تصور اشتباه نسبت به بازگشت بیمار مرگ مغزی به زندگی عنوان کرد و گفت: اگر شنیده می‌شود فردی با شرایط مشابه بهبود یافته صحت ندارد و واژه مرگ مغزی به غلط از سوی عده‌ای غیر متخصص به جای کما به کار برده شده است. دکتر خالقی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا روز گذشته ۴۵ فرد مرگ مغزی مناسب اهدای عضو به این مرکز معرفی شدند که با کسب رضایت از خانواده ۲۶ نفر آن‌ها، به ۱۰۵ بیمار نیازمند پیوند اهدای عضو شد.

   پیوند کبد هیچ جایگزینی ندارد

دکتر محسن علی اکبریان، مسئول تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه پیوند کبد مشهد پس از شیراز و تهران سومین مرکز پیوند کبد کشور است، گفت: از سال ۹۲ تاکنون حدود ۲۸۰ پیوند کبد در مشهد انجام شده است و این مهم نیازمند اطلاع‌رسانی است. وی با اشاره به اهمیت اهدای عضو برای ادامه حیات بیماران نیازمند پیوند کبد، افزود: کبد عضوی است که هیچ جایگزینی ندارد و در صورت نبود کبد اهدایی بیمار فوت خواهد کرد و نمی‌توان مانند نبود کلیه بیمار را تا مدتی دیالیز کرد.

   ادامه حیات بخشی از وجود بیماران مرگ مغزی

دکتر محمود توکلی، متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه با اشاره به اهمیت فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی، گفت: نارسایی کلیه، مرحله نهایی کلیه نیازمند درمان‌های جایگزین از جمله دیالیز و پیوند کلیه است که اگر بیمار به دیالیز پاسخ ندهد ادامه حیات وی وابسته به پیوند کلیه می‌شود. وی ادامه داد: پیوند کلیه اگر بدون عوارض پیش رود و بدن بیمار عضو پیوندی را بپذیرد، عمر بیمار را حداقل ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش خواهد داد که البته این مسئله بستگی به وضعیت جسمی گیرنده کلیه دارد. دکتر توکلی محدودیت اصلی پیوند عضو را کمبود ارگان اهدایی عنوان کرد و افزود: این مهم نیازمند ترویج فرهنگ حسنه اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی است.

   جلب رضایت خدا

گفتنی است، تیم پیوند دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیوند اعضا را به صورت افتخاری (رایگان) در هر ساعت از شبانه روز که لازم باشد انجام می‌دهند، ضمن آنکه هیچ گونه وجهی از خانواده بیمار (گیرندگان عضو) دریافت نمی‌شود و خانواده اهداکننده نیز هیچ وجهی دریافت نمی‌کنند و در فرهنگ ایثارگرانه اهدای عضو، فقط

جلب رضایت خداوند مطرح است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.