بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در حالی این روزها در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در حال برگزاری است که غرفۀ آستان قدس رضوی در این نمایشگاه به یکی از شلوغ ترین و پربازدیدترین غرفه‌های نمایشگاه تبدیل شده است.

استقبال مردمی از غرفه آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، محمد مقومی، معاون مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی درباره حضور فعال این غرفه در نمایشگاه می‌گوید: آستان قدس همواره حضور و فعالیت مستمری در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم داشته است. طی دو سال اخیر تولیت سابق آستان، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی دستور دادند که هر نمایشگاهی که برگزار میشود حوزه تخصصی مرتبط آستان به آن ورود کند. بر همین اساس هم دو سال گذشته و پیش از ماه مبارک رمضان این دستور ابلاغ شد و مرکز قرآن آستان قدس متولی برگزاری غرفه در نمایشگاه قرآن شد، البته مسئولیت برگزاری آن در سالهای پیشتر برعهده معاونت ارتباطات آستان قدس بوده است.

وی در مورد بخشهای مختلف این غرفه می‌افزاید: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان در حوزه تخصصی وقف و نذر قرآن کریم، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس با بحث پاسخگویی به شبهات سیره امام رضا(ع)، مؤسسه آفرینشهای هنری با نمایش بزرگترین قرآن خطی جهان و  انتشارات حرم مطهر با ارائه بیش از ۳۰۰ نوع محصول ویژه حرم در این غرفه حضور دارند، همچنین کتب و آثار و فعالیتهای مؤسسه به نشر در حوزه کودک و نوجوان و آثار تخصصی در این بخش در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. یکی دیگر از فعالیت هایی که بسیار مورد استقبال واقع شده مهدالرضا(ع) است که با هدف قرآنآموزی شکل گرفته است. این بخش زیرمجموعه مرکز قرآن است و ۲۲ سال است که فعالیت می‌کند. شاید بد نباشد بدانید که در سال تحصیلی ۹۷_۹۸ بیش از ۲۰ هزار قرآن آموز داشتیم و امسال پیشبینی ۵۰ هزار قرآن آموز را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی در ادامه تأکید می‌کند: علاوه بر این برای نخستین بار حضور مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس را در نمایشگاه شاهد هستیم که خدماتی همچون مشاوره خانواده با گرایش سبک زندگی قرآنی و بازی ‌های مرتبط با کودکان، نوجوانان و خانواده را ارائه می‌دهند. یکی دیگر از کارهایی که امسال پررنگ تر از پیش انجام شده حضور دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در تهران است که برهمین اساس ۴۰۰ نفر از خادمیاران اعلام آمادگی کردند و هر شب ۲۰ نفر از آنها در نمایشگاه قرآن حضور دارند. این خادم یاران در حوزه وقف و نذر قرآن، حوزه‌های هنری نگارگری، تذهیب، خطاطی، چوب سوخته و ... مشارکت می‌کنند. همچنین خادم‌یاران در قسمت خانواده و مشاوره نیز همکاری می‌کند.

مقومی در ادامه میگوید: در کانون هنری هر شب تعدادی از هنرمندان را دعوت میکنیم و آثار هنری همچون کتابت، نگارگری، نقاشی، تذهیب و ... را پیش روی مخاطبانان و در معرض دید آنها خلق میکنند. دو شب گذشته کارگاه چاپ سیلک را برگزار کردیم که استقبال بسیار گستردهای از آن صورت گرفت. دیشب هم از ۵۰ شاعر دعوت کردیم و شب شعری برگزار شد و برای شبهای آینده نیز گروههای سرود و نقالی پیشبینی شده است. البته در شبهایی که گذشت نیز نقالی و پردهخوانی زندگی حضرت امام رضا(ع) توسط مرشد بصیری و مرشد میرزاعلی برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

معاون مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های این غرفه و دعوت مردم به مشارکت در حرکت های فرهنگی اشاره میکند و میگوید: در بخش انتشارات به نشر، مردم میتوانند تحت عنوان طرح «هدیه فرهنگی معنوی» خرید و آن را به سیلزدگان اهدا کنند. یکی دیگر از فعالیتهایی که استقبال خوبی از آن صورت گرفت، بحث جمعآوری قرآن های فرسوده است و براساس این طرح در ازای هر سه قرآنی که مردم تحویل دهند، یک قرآن رضوی به آنها اهدا خواهد شد.

وی گفت: یکی از ویژه برنامه هایی که باید به آن اشاره کنم و در کل نمایشگاه بسیار چشمگیر بود پرچم گردانی حرم مطهر بود که شب گذشته در مراسمی باشکوه برگزار شد، به طوری که تمام برنامه‌های نمایشگاه تحت الشعاع آن قرار گرفت و مردم از آن استقبال کردند. خوشبختانه استقبال مردم از غرفه آستان قدس رضوی بسیار خوب بوده است و ما نیز سعی کردیم در حد توان بهترین خدمات را به آنها ارائه دهیم.

مقومی با اشاره به اهداف غرفه آستان قدس در نمایشگاه قرآن گفت: قطعا هدف ما ترویج فرهنگ رضوی و انس با قرآن است. سعی کرده ایم که این دو مهم را به یکدیگر نزدیک کنیم. همانطور که از فضای غرفه هم مشخص است تمام تلاش ما بر این بود که فضا را طوری طراحی کنیم که یادآور حرم مطهر رضوی باشد و فکر می‌کنم در لحظه ورود با استشمام بوی عود حرم و نوع چیدمان غرفه این احساس به بازدیدکننده دست بدهد که خود را در فضای آشنایی پیدا کند. همچنین با اهدای قرآن رضوی می‌خواهیم مردم آن را به خانه‌های خود ببرند و برایشان تداعی کننده فضای معنوی رضوی باشد. سعی ما بر این بود که مؤثر واقع شویم و امیدوارم به اهدافمان برسیم.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.