در حالی که ابعاد پرونده صدور و فروش مدارک جعلی در کشور هر روز گسترده‌ترمی‌شود، سه روز پیش در همین رابطه، دو نفر از کارمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی که با امیررضا ثابت، متهم اصلی پرونده همکاری داشتند و برخی اطلاعات جلسات و... را به او می‌دادند با دستور قضایی و به اتهام معاونت در کلاهبرداری بازداشت شدند.

دو کارمند اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بازداشت شدند


در حالی که ابعاد پرونده صدور و فروش مدارک جعلی در کشور هر روز گسترده‌ترمی‌شود، سه روز پیش در همین رابطه، دو نفر از کارمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی که با امیررضا ثابت، متهم اصلی پرونده همکاری داشتند و برخی اطلاعات جلسات و... را به او می‌دادند با دستور قضایی و به اتهام معاونت در کلاهبرداری بازداشت شدند.

در سلسله گزارش‌های قبلی که در روزنامه قدس  منتشر شد، به صورت اختصاصی به موضوع دستگیری فردی با هویت امیررضا ثابت معروف به «سلطان صدور مدارک جعلی» توسط سازمان اطلاعات سپاه امام رضا(ع) که به صورت سازمان یافته و هدفمند اقدام به صدور و فروش انواع مدارک علمی در سطوح مختلف داخلی و خارجی می‌کرد، پرداختیم.

در حالی که این پرونده در شعبه 751 بازپرسی دادسرای ناحیه 7 مشهد مورد رسیدگی قرار گرفت و روز به روز به حجم پرونده‌ای که مستقیماً نظام آموزشی کشور را هدف قرارداده افزوده می‌شود، قاضی پرونده در بررسی یکی از زوایای تاریک این ماجرا به اطلاعاتی دست یافت که گواه این حقیقت بود که برخی افراد مسئول نیز با امیررضا ثابت ارتباطات ویژه‌ای داشته و با اقدامات خود سد راه برخورد با متخلف شده‌اند.

از همین رو بازپرس پرونده از ضابطان خاص دستگاه قضایی خواست تا روی موضوع متمرکز و پس از ورود به تمامی نقاط مبهم، به سرعت نتیجه اقدامات خود را به دستگاه قضایی منعکس کنند.

رصدهای نامحسوس مأموران آغاز و پس از بررسی تمامی موارد خواسته شده، معلوم شد که رد پای یکی از معاونان و دو نفر از کارمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در برخی تخلفات صورت گرفته، دیده می‌شود.

در ادامه وقتی تمامی مستندات جمع‌آوری شده در کنار هم قرار گرفتن، مشخص شد که همه چیز از زمانی آغاز شده که فعالیت مؤسسه فرهنگی هنری آفتاب فرهنگ، متعلق به «سلطان صدور مدارک جعلی» شروع شد. امیررضا ثابت برای آنکه بتواند اقدامات مجرمانه‌اش را پیش ببرد، سعی کرد با برخی از افراد صاحب نفوذ در اداره یاد شده ارتباط  برقرار کند؛ حتی وی در این مسیر تا حدودی موفق بود، چرا که دو کارمند متخلف در مقاطعی از دوران خدمت خود با گرفتن مرخصی‌های بودن حقوق در دفتر مؤسسه شروع به فعالیت کرده و پست‌هایی را هم در آنجا برعهده گرفتند.

سلطان جعل مدارک علمی به این واسطه توانسته بود با دو نفر از کارمندان اداره یاد شده ارتباط برقرار کند و از سویی خیالش راحت بود که در صورت لو رفتن برخی تخلفات، آن‌ها جلوی بیخ پیدا کردن کار را خواهند گرفت و یا اطلاعات دقیقی از روند کار به او خواهند داد. این ماجرا ادامه داشت تا اینکه برخی تخلفات مؤسسه یاد شده لو رفت و به همین واسطه ماجرا در اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. اما یکباره پرونده سه جلدی قانون گریزی‌های متهم ناپدید می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌داد که پرونده به صورت قانونی برای رسیدگی از بایگانی خارج و دیگر سرجایش قرار نگرفته است.

این موضوع حدود یک سال مبهم و راز این ناپدید شدن پرونده سر به مهر ماند و تلاش برخی از کارمندان وظیفه شناس اداره کل فرهنگ و ارشاد استان برای یافتن آن راه به جایی نبرد تا اینکه یکی از نیروهای اداره وقتی از مرخصی زایمان برمی‌گردد و مجدد مشغول به کار می‌شود، به محض بازکردن یکی از فایل‌های قدیمی اتاقش، سه جلد پرونده را که حسابی خاک گرفته و زیر تعداد زیادی کاغذ مدفون شده بود را مشاهده می‌کند. وقتی چند ورق از پرونده را مطالعه می‌کند، می‌فهمد که یکی از معاونان اداره پرونده را به آن محل منتقل کرده است و به سرعت پرونده‌ها را تحویل معاون می‌دهد که در مقابل معاون متخلف از وی می‌خواهد این موضوع بین خودشان بماند و هیچ کس از ماجرا اطلاعی پیدا نکند. همین اقدام خلاف قانون موجب می‌شود که بیش از یک سال ماجرای رسیدگی به تخلفات مسکوت بماند.

در حالی ماجرای مفقود شدن پرونده تخلفات «سلطان صدور مدارک جعلی» و مستندات آن روی میز بازپرس قرار گرفت و اعترافات برخی افراد مطلع هم در این زمینه پیوست اسناد قضایی شد که دادستانی علیه معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هم اعلام جرم کرده است.

از سوی دیگر با توجه به روشن شدن نحوه ارتباط دو کارمند دیگر به هویت‌های «م.ص» و«ح.ف» و اقدامات خلاف قانون این افراد، سه روز پیش یعنی 29 اردیبهشت ماه، آن‌ها بازداشت و برای هردوی آن‌ها که متهم به معاونت در کلاهبرداری هستند قرار قانونی مناسب صادر شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.