اظهارنظر عجیب رئیس فدراسیون فوتبال دو روز پس از دستورش مبنی بر عدم برگزاری اردوهای خارجی باشگاه لیگ برتری، جنجال حقوقی جدیدی را در محافل خبری به راه انداخت. ماجرا از آنجا کلید خورد که رئیس فدراسیون فوتبال در جمع نمایندگان استیضاح کننده وزیر ورزش و جوانان مدعی شد هیچ باشگاهی از فصل آینده حق جذب مربی و بازیکن خارجی را ندارد، همچنین هیچ تیمی نباید به استفاده از برندهای خارجی برای البسه ورزشی خود مبادرت کند.موضوعی که به کلی با قوانین جاری کشور و قانون تجارت منافات دارد و به هیچ عنوان کاربرد اجرایی ندارد. امیر واعظ آشتیانی مدیرعامل سابق باشگاه استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با انتقاد صریح از این تصمیم عجیب رئیس فدراسیون تأکید کرد: این قانون همانند منع حضور دروازه بان خارجی در لیگ برتر ایران تبعات منفی بسیار دارد و باید منتظر شکست زودهنگام این پروژه در سطح فوتبال حرفه ای ایران باشیم.

تاج برای حمایت از وزیر در باشگاهداری دخالت می‌کند

*آقای‌آشتیانی! تصمیم جدید رئیس فدراسیون فوتبال مبنی بر عدم همکاری باشگاه‌های ایرانی با مربیان و بازیکنان خارجی کارشناسی شده است یا تنها برای کاهش فشار نمایندگان استیضاح کننده وزیر ورزش است؟

متأسفانه فدراسیون فوتبال به جای پرداختن به موضوعات مهم و کلان که در راستای پویایی و ارتقای سطح فنی مسابقات فوتبال است، خود را درگیر مسائل فرعی و پیش پا افتاده کرده است، دوستان وظایف ذاتی و چالش‌های مدیریتی را به حال خود رها کردند و در امور باشگاه‌ها دخالت می‌کنند در حالی که این مسئله کاری کاملاً غیر قانونی و خلاق قانون تجارت است.

*ممکن است در واکنش به این اظهارنظر مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش مدعی شوند در جهت صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور این گونه رفتار کرده‌اند؟ آیا می‌توان این فرضیه را قبول کرد؟

وظیفه فدراسیون کاملاًمشخص است، وظیفه باشگاه، هیئت مدیره و مجمع آن نیز طبق اساسنامه و ساختار مدیریتی کاملاً مشخص است، فدراسیون حق دخالت در امور باشگاه‌ها را ندارد بلکه باید هیئت مدیره و رؤسای مجامع باشگاه دراین ارتباط تصمیمگیری کنند تا در نحوه خروج ارز از کشور صرفه جویی صورت گیرد. از طرفی وزارت ورزش و دولت باید به دنبال سرمایه‌گذار در حوزه عمرانی باشند تا با استفاده از ظرفیت جغرافیایی و اقلیمی کمپ‌هایی را در کشور ایجاد کنند که تیم‌ها به جای حضور در کشور خارجی از امکانات داخلی استفاده کنند. قطعاً اگر دولت و وزارت ورزش با جذب سرمایه‌گذار اقدام به ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در چهاراقلیم کشور کنند آن وقت دیگر کسی حاضر به خروج ارز از کشور برای اردوی تدارکاتی نیست.

*با این تفاسیر تصمیمات اخیر مهدی تاج را از هم اکنون شکست خورده می‌دانید؟

تصمیمی که پشت آن فکر و عقلانیت وجود ندارد به اعتقاد شما موفق خواهد شد؟ من قصد حمایت از بازیکن و مربی خارجی را ندارم اما به اعتقاد شما این دستور ضمانت اجرایی دارد؟ مگر همین دوستان قانون وضع نکردند که دروازه‌بان خارجی حق عقد قرارداد با باشگاه‌های ایرانی را ندارد؟حاصل آن تصمیم بدون پشتوانه چه شد؟ مگر دوستان مدیر قانون سقف قرارداد را تعیین نکردند چه اتفاقی رخ داد همه چیز شفاف‌ و اصولی شد؟ آیا آقای تاج در جریان هستند با این قانون رقم قرارداد مربیان بعضاً کم دانش و ریکاوری نشده از نظر علمی چقدر رشد خواهد کرد؟ دقیقاً همان اتفاقی که برای دروازه بانان ایرانی رخ داد. کدام یک از مربیان فوتبال ایران دارای دانش روز فوتبال هستند، به جز چند نفر بقیه همه در تعطیلات به سر می‌برند، تنها همین نکته را می‌دانم که همیشه تصمیمات ناگهانی‌مایه پشیمانی و ناکامی بوده است.

*بزرگ‌ترین عامل پیدایش چنین مشکلات و چالش‌هایی نبود اتاق فکر مناسب در فوتبال ایران است، دقیقاًهمان طرحی که در دوره حضور در استقلال مطرح کردید که فوتبال ایران نیاز به یک مرکز پژوهش‌ها یا اتاق فکر دارد اما تا به امروز تنها یک یا دو نفر برای فوتبال ایران تصمیم‌گیری کردند؟

متأسفانه دوستان تا زمانی که در لاک دفاعی به سر می‌برند و ارزشی برای نگاه منتقد ندارند شرایط به همین منوال است.عدم آشنایی کافی و کامل با قوانین داخلی و خارجی عامل بروز چنین تصمیماتی است. این موضوع اگرهم قرار به عملیاتی شدن داشته باشد بایستی از یک فصل قبل به بحث و بررسی گذاشته شود، نه اینکه چون امروز در شرایط اضطرار گرفتار شدیم و نیاز به دفاع ازوزیر داریم در مواجهه با نمایندگان استیضاح کننده این وعده را بدهیم و بلافاصله بدون پشتوانه فکری این موضوع را در قالب دستور اجرا کنیم. اگر حال و روز فوتبال ما به این وضعیت گرفتار شده تنها و تنها به خاطر این مباحث و رفتارهای غیر اصولی و غیرکارشناسی است، این تصمیم آخرین راهکار صرفه جویی به شمارمی‌آید اما تا قبل از اینکه چنین تصمیمی گرفته شود هزار راه دیگر وجود دارد که دوستان با نادیده گرفتن آن به سراغ گزینه آخر می‌روند چون حوصله بررسی بیشتر ندارند.

*یعنی اعتقاد دارید اگر اتاق فکری وجود داشت، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد؟

100 درصد. به هر تقدیر باید بپذیریم که این اظهارنظرها و بعضاً تصمیمات ناپخته ریشه فوتبال را هدف قرار می‌دهد.کار فکری درستی روی این موضوع صورت نگرفته پس طرح محکوم به شکست است. اگر مدیران محترم قدری به تبعات این چنین تصمیماتی فکر می‌کردند هرگز چنین موضوعاتی را در قالب دستور بیان نمی‌کردند بلکه توصیه و ارشاد می‌کردند که در صورت امکان مدیران، هیئت‌مدیره‌ها و مجامع قدری با نگاه صرفه‌جویی ارزی به مسائل فوتبال نگاه کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.