یزد - جانشین رئیس سازمان و مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت : با ورود اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا به استان یزد طرح اقتصادی پرورش بز مورسیا در استان با ظرفیت ۱۲۰۰ راس دام کلید خورد.

طرح اقتصادی پرورش بز مورسیا در استان یزد کلید خورد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد، سید حسین بخشایش اظهارداشت : اولین محموله بز شیری نژاد مورسیا به ظرفیت ۱۲۰۰ راس به تفکیک ۱۱۴۰ راس ماده و ۶۰ راس نر بالغ مستقیما از کشور اسپانیا وارد استان یزد گردید و به سایت پرورش بز واقع در بخش فهرج شهرستان یزد انتقال داده شد.

وی در خصوص اهداف کلان طرح توجیهی پرورش بز مورسیا در راستای تحقق اهداف سیاست های اقتصاد مقاومتی افزود: به دلیل مزیت ها و ویژگی های خاص تولیدی این نژاد از بز نسبت به سایر نژادها نظیر ۲۱۰ روز دوره شیردهی با تولید بیش از ۶۰۰ کیلوگرم شیر با چربی ۵.۷ درصد و پروتئین ۳.۴ درصد، مدت زمان کوتاه بلوغ، چند قلوزایی و سازگار بودن با اقلیم منطقه با ورود بز مورسیا به استان یزد گامی موثر و بزرگی در توسعه اقتصادی صنعت دامداری استان یزد و به تبع آن کشور برداشته شده است.

بخشایش تصریح کرد: توسعه، پرورش، تکثیر و اصلاح نژاد دام های پرتولید، افزایش بهره وری از نهاده های دامی، توسعه صنعت لبنیات حاصل از شیر بز، دستیابی به بازارهای برون مرزی، توسعه اشتغال پایدار روستایی و بهبود معیشت خانوارهای روستایی با ترویج و توسعه دامداری های پرورش نژاد های اصلاح شده پر تولید روستایی از جمله مهمترین اهداف کلان طرح پرورش بز مورسیا در استان یزد می باشد.

 مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص ویژگی های اقتصادی طرح پرورش بز مورسیا و تاثیرگذاری قابل توجه آن در بالابردن بهره وری و توسعه پایدار بخش کشاورزی و حفظ امنیت غذایی استان و کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از علوفه تولید شده در کشور به وسیله کشاورزان خرده پا تولید می شود ولی عملا وارد چرخه بازار نمی گردد پرورش بز مورسیا می تواند این حجم عظیم را با ایجاد امکان استفاده بهینه از منابع خرد و پراکنده تبدیل به کالای قابل عرضه به بازار نماید. امری که در صورت تحقق بسیاری از معادلات کلان اقتصادی را بگونه ای مثبت جابجا می کند.

وی خاطر نشان ساخت : بز مورسیا در مقایسه با سایر رکوردهای استاندارد نژادی نظیر هلشتاین، آلپاین و سانن در زمینه بهره وری تولید چربی، پروتیئن و لاکتوز با تفاوت معنی داری عملکرد بسیار بالاتری دارد و شیر پرچرب این بز برای تولید پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.