چند روز پیش، سازمان انرژی اتمی در راستای اقدامات جدید در چارچوب مفاد برجام میزان تولید اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ را به چهار برابر افزایش داد که همین موضوع واکنش برخی از مقامات اروپایی را در پی داشت.

بدهکاران به ایران، طلبکار از آب درآمدند!

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد، در راستای اجرای ابلاغیه شورای عالی امنیت ملی، ظرفیت تولید غنی‌سازی اورانیوم ۳.۶۷ کشور با طراحی جدید به حدود چهار برابر افزایش می‌یابد.

اما سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری روز سه شنبه خود به این اقدام برجامی ایران واکنش نشان داد و صراحتا اعلام کرد که کشورش هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد.

او اضافه کرد: «قویاً از ایران می‌خواهیم همان‌طور که تا کنون به تمامی تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده، اجرای این تعهدات را ادامه دهد و از انجام هر گونه اقدامی که موجب نقض تعهدات این کشور شود، خودداری کند.»

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: «ما هر گونه ضرب‌الاجل را رد می‌کنیم و پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را بر اساس اجرای تعهدات مندرج در برجام ارزیابی می‌کنیم.»

این اظهارات دیپلمات فرانسه درحالی است که در ادامه اظهاراتش به ادعای تلاش کشورهای اروپایی از جمله فرانسه برای حفظ برجام تاکید کرده و گفت:  «فرانسه در کنار شریکان اروپایی، تا زمانی که ایران به همه تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد، تلاش‌های خود را برای حفظ منافع اقتصادی مرتبط با رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.»

رفتار دوگانه فرانسوی ها در حالی است که افزایش تولید اورانیوم غنی سازی شده مطابق با مفاد معاهده برجام بوده است. انتظارات یکسویه دولت های اروپایی از جمهوری اسلامی برای حفظ توافق برجام درحالی است که در یکسال گذشته برای حفظ و زنده نگه داشتن برجام هیچ اقدام عملی انجام نداده اند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به اظهارات وی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد دقیقا به همان شکلی که فرانسه و شرکای اروپایی آن در طول یک سال گذشته از برجام حمایت کرده و آن را اجرا کرده اند، با تمام توان از برجام حمایت کرده و تمام تلاش خود را - درست مانند فرانسه - برای اجرای آن به کار گیرد.

اروپایی‌ها تحت فشار آمریکا هستند

درست پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام بود که اروپایی ها نقش منجی برجام را بازی کردند و به ایران وعده دادند که اروپا برای حفظ برجام و عمل به تعهدات خود اقداماتی را در دستور کار قرار خواهد داد. اجرای ساز و کار مالی اینستکس که می توان آن را تنها پیشنهاد شاخص اروپایی ها در طول یک سال اخیر دانست، همچنان از سوی آنان مسکوت مانده و هنوز عملیاتی نشده است. درحالیکه این ساز و کار مالی تنها تامین نیازهای محدودی همانند غذا و دارو را مطرح کرده است که همان هم تاکنون با کارشکنی های اروپایی ها مواجه شده است.

گویا زیاده خواهی مقامات فرانسوی تمامی ندارد، زیرا برونو لومر وزیر دارایی فرانسه روز گذشته صراحتا اعلام کرد که اروپایی‌ها برای لغو «اینستکس» به شدت تحت فشار آمریکا هستند.

فرانسه در کنار انگلیس و آلمان جزو کشورهای اروپایی  بودند که توافق برجام را در سال ۲۰۱۵ به امضا رساندند و  پس از خروج آمریکا از معاهده نیز تلاش کردند برای کم اثر کردن تحریم های یکجانبه آمریکا و باقی ماندن برجام این ساز وکار مالی بین ایران و اروپا تاسیس شود، در حالی که این سیستم مالی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. گرچه قرار بود اروپایی ها در زمینه مبادلات بانکی و خرید و فروش نفت و برخی روابط اقتصادی و خودرو سازی نیز با کشورمان همکاری داشته باشند اما شاهد بودیم که در طول یکسال اخیر تمام شرکت های اروپایی بزرگ کشورمان را ترک کردند.

فرانسه امروز در وابسته ترین وضعیت خودش است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین» در واکنش به اظهارات مقامات فرانسوی، گفت: فرانسوی ها حرف بیجایی زده اند زیرا برجام دو طرف دارد، یک طرف جمهوری اسلامی ایران و طرف دیگر آن کشورهای ۵+۱. درحالی که آمریکا بیش از یک سال است از برجام بیرون رفته ما همچنان این توافق را حفظ کرده ایم. دولت های غربی انواع تحریم ها را برخلاف برجام به ایران تحمیل کردند اما ما همچنان بر این توافق پایبند ماندیم.

مجتبی ذوالنور افزود: برجام برای کشورمان یک سری تکالیف و همچنین حقوقی را تعیین کرده که طرف دیگر توافق هم موظف به تامین این حقوق است. فرانسوی ها قبل از اینکه مطرح کنند جمهوری اسلامی چه اقداماتی را انجام دهد خودشان باید بگویند که نسبت به تعهدات برجامی خود چه اقداماتی انجام داده اند.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از برجام خارج نشده، بلکه معاهده برجام همانند یک معامله برابر است. اروپایی ها تمامی امتیازات را از ایران گرفتند بنابراین باید خودشان هم متقابلا گام به گام به تعهدات شان عمل کنند، درحالیکه آنها هیچ اقدامی در راستای برجام انجام نداده اند اما از ایران می خواهند که  تعهدات برجامی را کاهش ندهد. در حال حاضر هم ایران در چارچوب همان برجام عنوان می کند زمانی که دیگر طرف های معاهده به تعهدات خود عمل نکنند ایران هم خود را به اجرای یکجانبه تکالیف موظف نمی داند. هر وقت اروپایی ها به تعهدات خود برگشتند ما هم به وضعیت قبل از بیانیه شورای عالی امنیت ملی برمی گردیم.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: فرانسه از ابتدای برجام تاکنون به عنوان دنباله رو آمریکایی ها عمل کرده و هیچ گاه حالت بیطرفی و استقلال نداشته است. فرانسه در دوره آقای ژاک شیراک برای خودش هویت و استقلالی داشت اما امروز می بینیم که به وابسته ترین وضعیت خودش رسیده و آن هم نوکری و تبعیت از آمریکاست. اظهارات فرانسوی ها برای خودشان خوراک رسانه ای دارد اما برای ما تعهدآور نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: ما هنوز به برجام پایبندیم، برجامی که تعهدات همه طرف ها در آن انجام بپذیرد و حقوق طرفین تامین شود.

وی بیان کرد: تاریخ چند ساله برجام نشان داده که اروپا قصد انجام کاری را ندارد، لذا حالا هم پیش بینی ما این است که اقدام خاصی انجام نخواهند داد گرچه امیدواریم دادن اولتیماتوم ۶۰ روزه برای وا داشتن آنها برای عمل به برجام موثر باشد.

این نماینده مجلس گفت: برخی از دیپلمات های کشورمان عنوان می کنند که اروپایی ها اراده عمل به تعهدات برجامی را دارند اما ناتوان از اجرا هستند، این اظهار نظر به نوعی روتوش اقدامات اروپایی ها  و توجیه بدون دلیل رفتار غلط آنهاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.