سردیس مرحوم مشایخی به دلیل بی شباهتی به این هنرمند صدای شورای شهری ها را در آورد. شهرداری قول داد مجسمه را شبیه سازی کند، مجسمه ساز تغییرات را انجام داد و خانواده مشایخی سردیس جدید را تایید کردند.

بازگشت سردیس مشایخی از کارگاه شبیه‌سازی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، مراسم رونمایی از سردیس جمشید مشایخی و پلاک خیابان به نام این هنرمند برای تغییر اسم خیابان «ج» در منطقه یک تهران (در ابتدای خیابان مقدس اردبیلی) ، جمعه ۱۳ اردیبهشت با حضور پیروز حناچی شهردار تهران و تعدادی از هنرمندان برگزار شد.

پس از رونمایی و انتشار عکس‌های سردیس مرحوم مشایخی در فضای مجازی این موضوع  با حواشی مختلفی به دلیل عدم شباهت چهره مرحوم مشایخی با سردیس آن همراه شد.

سردیس مشابه عکس پرسنلی روزهای آخر حیات است

این مسئله با واکنش اعضای شورای شهر همراه بود. احمد مسجد جامعی در این باره گفت: به لحاظ شکلی سردیس مرحوم جمشید مشایخی هیچ شباهتی به او ندارد و به نظر می‌رسد که یک عکس پرسنلی را که مربوط به روزهای آخر حیات اوست، آن هم به گونه‌ای دیگر سه بعدی کرده و به شکل مجسمه و سردیس در آورده‌اند.

وی با اشاره به این که مردم مرحوم جمشید مشایخی را با سریال‌ها و فیلم‌هایش می شناسند، اظهارکرد: این سردیس نه تنها هیچ شباهتی به وی ندارد بلکه درخور او نیست و بهتر است از شهرداری بخواهیم که در مورد چهره‌های ملی فکر ملی کنند و امیدوارم این روال تکرار نشود. به نحوی نیز سردیس وی نیز اصلاح شود.

ضعف از هنر نداشتن است

با وجود صرف هزینه زیاد برای ساخت این مجسمه کار به درستی انجام نشد و همین امر داد سید محمد غرضی وزیر پیشین نفت را هم در آورد.

 سید محمد غرضی در این باره گفت: اگر هنرمند، در هنر خود خبره باشد دچار اینگونه ضعف‌ها نمی‌شود. با نیم نگاهی به تحولات اجتماعی هفتاد سال اخیر در کشور، با فعالیت ها و اتفاقاتی مواجه می شویم که برای جامعه مفید نبوده است.

غرضی گفت: این فعالیت ها با توجه به هزینه های گزافی که به بیت االمال تحمیل کرده، حواشی فراوانی را در جامعه ایجاد کرده است.

نامه انجمن مجسمه‌سازان به شهرداری

شهرداری تهران باید برای انجام کارهای فرهنگی با کارشناسان و خبرگان امر مشورت کند تا بتواند کار درست و بی حاشیه تحول دهد.

عباس مجیدی، رئیس انجمن مجسمه سازان دراین باره گفت: نهادهای کارفرما متأسفانه زمان را محدود می‌کنند و هنرمند را در تنگنا قرار می دهند، همین موضوع باعث می‌شود هنرمند با عجله درگیر کار شود و شاید نتیجه مطلوب را نداشته باشد. 
مجیدی افزود: نکته مهم تر این است که ما باید شاخصه های آن هنرمند را در چهره مجسمه ساخته شده ببنیم و فقط بحث شباهت سازی نیست بلکه نگاهی هنری هم باید ضمیمه کار باشد.هنگام ساخت مجسمه، باید روی شخصیت هنرمند، مطالعه کرد و ضمن مصاحبه با خانواده و دوستان، حالت های روحی او را هم در کار لحاظ کرد. 

رئیس انجمن مجسمه سازان با اشاره به نامه ای که این انجمن به تازگی به شهرداری ارسال کرده است گفت: ما اعلام کرده ایم که به عنوان یک نهاد مرجع لازم است هنگام ساخت سردیس هنرمندان و مجسمه‌های شهری نظارت داشته باشیم. 

سردیس به کارگاه بازگشت

اعتراضات بالا گرفت. شهرداری تهران مجبور شد مجسمه ای که فقط چند روز از نصب آن می گذشت را دوباره به گارگاه عودت دهد.

مجید صالحی فیروز آبادی، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک دراین باره به خبرنگار فارس گفت: سردیس استاد جمشید مشایخی که به اذعان خالق اثر استاد حسن زاده، نیاز به شبیه سازی داشته برای اصلاحات لازم و به منظور تمرکز بهتر و ایجاد شرایط مناسب کاری،  به کارگاه استاد حسن زاده منتقل می‌شود تا در اسرع وقت اقدامات اصلاحی روی آن انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: انتقال و شبیه سازی اثر در زمره تعهدات  خالق اثر بوده و برای مجموعه شهرداری تهران هیچگونه هزینه ای در پی نخواهد داشت. همچنین انتخاب چهره استاد جمشید مشایخی برای سردیس بنا به خواست خانواده ایشان انجام و چهره انتخابی بدون عینک و با محاسن برگزیده شد که برای اصلاح مجدد و شبیه سازی سردیس در انتخاب چهره از سوی خانواده محدودیتی اعلام نشده و وجود ندارد .

صالحی افزود: ما از کیفیت کار استاد حسن‌زاده که یکی از هنرمندان خوب تجسمی حال حاضر کشور است، مطمئن بودیم و تعجیلی در نصب اثر نبود و زمانبندی تولید و نصب اثر با توافق هنرمند مجسمه ساز بود، متاسفانه وی در زمان انجام کار دچار بیماری شدند و کار آنطور که باید اجرا نشد بر همین اساس این فرصت مجددا به ایشان داده شد  تا در کارگاه خود شبیه سازی لازم را با اجرای جزییات  چهره بر روی سردیس و کاهش ارتفاع آن به اندازه استاندارد، آماده سازی کند تا اثر فاخری در شان استاد مشایخی تولید و مورد اقبال همگان قرار گیرد.

سردیس جدید به تأیید خانواده مرحوم مشایخی رسید

 بیش از ۱۵ روز از بازگشت سردیس مرحوم مشایخی به کارگاه می‌گذرد و اکنون مجید صالحی فیروز آبادی، مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه یک در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت:  سردیس جدید مرحوم جمشید مشایخی به زودی در محل مربوطه نصب و رونمایی مجدد می‌شود.

وی افزود:مشکلات سردیس قبلی توسط استاد حسن‌زاده رفع شده و به تأیید کارشناسان و خانواده آن مرحوم رسیده است.

سرنوشت مشابه سردیس پروین اعتصامی و مشایخی 

البته پیش از این نیز مشکل عدم شباهت سردیس با هنرمندان پیش آمده بود به طوری که  عدم شباهت سردیس نصب‌شده از پروین اعتصامی در تهران با تصاویری که از این شاعر معاصر وجود داشت، حاشیه‌های زیادی درست کرد.

سردیس مرحوم مشایخی نیز به اعتقاد بیشتر کاربران فضای مجازی کمترین شباهت ممکن را به این هنرمند تازه درگذشته داشت.حالا باید دید سردیس جدید مورد اقبال عموم قرار می گیردو یا بازگشت مجدد سردیس برای بار دوم به کارگاه را شاهد خواهیم بود؟ 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.