رژیم آل‌خلیفه که تنها به‌سبب حمایت‌های گسترده نظامی آل‌سعود و لشگرکشی آن به بحرین برای سرکوب قیام مسالمت‌آمیز مردم بحرین سر پا مانده، قرار است نقش متفاوتی در سریال معامله قرن آمریکا بازی کند.

مأموریت خطرناک مربع خیانت عربی در ایستگاه منامه/ ترامپ و فروش فلسطین با پترودلارهای اعراب

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، کاخ سفید روز شنبه 28 اردیبهشت از اولین اقدامی که در راستای اجرای توطئه حذف مسئله فلسطین موسوم به معامله قرن در منطقه انجام خواهد داد پرده برداشت.

بر اساس این گزارش، آمریکا و بحرین در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که منامه پایتخت بحرین طی روزهای بیست و پنجم و بیست و ششم ژوئن (سوم و چهارم مرداد) میزبان نشستی با هدف جذب سرمایه‌گذار برای سرمایه‌ گذاری در مناطق فلسطینی خواهد بود.

طبق این بیانیه، رؤسای دولت‌ها و نمایندگانی بلندپایه از جامعه جهانی و رژیم صهیونیستی در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

طرح موسوم به «معامله قرن» که از سوی آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح شده، در حقیقت طرحی برای حذف مسئله فلسطین از طریق حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار 6 میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» است. به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهوری آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است.

این طرح آن‌قدر برای مسئله فلسطین خطرناک است، که حتی تشکیلات خودگردان و شخص ابومازن که رویکرد سازشکارانه آنها از زمان معاهده اسلو و همکاری امنیتی با رژیم صهیونیستی در پیگرد هرگونه جنبش مقاومت بر ضد این رژیم در کرانه باختری تا کنون ضربات جبران‌ناپذیری به مسئله فلسطین وارد کرده، به مخالفت با آن برخاسته‌اند، البته دلیل این مخالفت این است که ابومازن می‌داند که اجرای طرح معامله قرن در عمل همان نقش حاشیه‌ای را که تشکیلات در کرانه باختری ایفا می‌کرد، از بین خواهد برد و تقریباً از صحنه سیاسی حذف خواهد شد، زیرا مقامات رژیم صهیونیستی از جمله نتانیاهو به‌صراحت از تصمیم خود برای اعلام حاکمیت رژیم بر کرانه باختری و الحاق آن به مناطق اشغالی سخن گفته‌اند و انگیزه و تمایل فراوانی دارند  تا این سیاست خود را در سایه وجود یک  دولت صهیونیست‌محور به‌تمام‌معنا در آمریکا یعنی دولت ترامپ عملی کنند.

البته ترامپ از لحظه روی کار آمدن نشان داده است که جایگاه و ارزشی برای ابومازن با وجود رویکرد سازشکارانه‌اش قائل نیست که این مسئله در برگزاری نشست منامه به‌وضوح مشخص است تا جایی که محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان گفته است با مسئولان تشکیلات خودگردان درباره این کنفرانس هیچ مشورتی صورت نگرفته است. تشکیلات خودگردان با وجود امضای معاهده ننگین اوسلو و در پیش گرفتن رویکرد مذاکرات سازش برای سال‌های متمادی هیچ دستاورد و نتیجه‌ای برای ملت فلسطین به‌جز تشدید تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی نداشته و در مقابل، رژیم صهیونیستی به‌اندازه کافی و کامل از این معاهده در سطوح سیاسی، امنیتی و گسترش شهرک‌سازی بهره‌برداری کرده‌ است و اکنون شرایط را برای انتقال به مرحله معادله رفاه در برابر امنیت به‌جای معادله مرجعیت زمین در برابر صلح مناسب می‌بیند.

رژیم‌های سعودی و  امارات که از امیدهای اصلی ترامپ برای پیشبرد توطئه ضدفلسطینی موسوم به معامله قرن به‌شمار می‌روند، تأکید کرده‌اند در کنفرانس منامه شرکت خواهند کرد که بعد اقتصادی معامله قرن ترامپ قلمداد می‌شود، نشستی که نام فریبنده صلح به‌خاطر رفاه و شکوفایی را یدک می‌کشد.  دبیرکل جنبش انصارالله گفته است آل‌سعود وقتی علیه مسجدالاقصی توطئه می‌کند، از توطئه کردن علیه مسجدالحرام هم باکی ندارد.

دعوت رسمی رژیم بحرین از رژیم صهیونیستی برای شرکت در نشست ضدفلسطینی منامه نشان می‌دهد که آل‌خلیفه پیشقراول عادی‌سازی روابط رژیم‌های عربی با اشغالگران قدس شده است، البته حاکمان بحرین دنباله‌روی کامل سیاست‌های پدرخوانده خود، آل‌سعود هستند و طبیعی است که انتخاب منامه برای برگزاری این نشست ضدفلسطینی به‌دستور سعودی‌ها صورت گرفته باشد.

رژیم‌های سعودی، امارات، بحرین و حاکمان مصر مربع خیانت عربی علیه مسئله فلسطین را تشکیل می‌دهند و ترامپ حساب ویژه‌ای بر دلارهای نفتی سعودی‌ها و امارات و خط‌شکنی آنها باز کرده است.

روزنامه الاخبار لبنان برگزاری نشست منامه را اولین مرحله از قرارداد فروش فلسطین با دلارهای نفتی رژیم‌های عربی و تکمیل پروژه اشغال سرزمین فلسطین و یهودی‌کردن کامل آن پس از بیرون راندن همه فلسطینیان ساکن مناطق اشغالی، کرانه باختری و نوار غزه دانسته است.

با نگاهی به نشست ضدفلسطینی منامه با ماهیت اقتصادی مشخص می‌شود که طرح خطرناک ترامپ همزمان در دو بعد سیاسی و اقتصادی به‌پیش می‌رود، مرحله سیاسی این طرح یک سال پیش با اقدام ترامپ در به‌رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و در  ادامه توقف حمایت مالی از آنروا (آژانس کار و امداد سازمان ملل در امور آوارگان فلسطینی) برای پایان دادن به مسئله آوارگان آغاز شده است، به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه گام دیگر در اجرای معامله قرن بود و هم‌اکنون برای به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اسرائیل بر کرانه باختری مقدمه‌چینی می‌شود.

برگزاری نشست منامه نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی و رژیم‌های عربی همراه آنها گمان می‌کنند می‌توانند با آنچه به‌زعم خود رفاه و شکوفایی اقتصادی برای فلسطینیان خوانده‌اند، سرنوشت ملت فلسطین و حقوق مشروع و غصب‌شده آنها را با سوء‌استفاده از وضعیت اقتصادی نابسامان و بحرانی مناطق فلسطینی بازیچه خود قرار دهند و اشغالگری خود را با ارتقای سطح معیشتی و اقتصادی فلسطینیان تداوم بخشند و فلسطینیان هم باید در برابر رفاه اقتصادی وعده داده‌شده از سوی آمریکا، از وطن و حقوق مشروع خود چشم‌پوشی و امنیت را به صهیونیست‌ها هدیه کنند.

هرچند ترامپ مغرور که به‌تعبیر کانال دوازدهم تلویزیون رژیم صهیونیستی،‌ تاجری است که همه چیز را با دلار محاسبه می‌کند،‌ دچار این توهم است که می‌تواند با پول و آن هم دلارهای نفتی رژیم‌های عربی،‌ ملت فلسطین را با وعده رفاه اقتصادی فریب داده و آنها را وادار به چشم‌پوشی از حقوق مشروعشان کند، اما این رسانه صهیونیستی اذعان کرده است، تا زمانی که طرح سازش سیاسی کنار طرح اقتصادی وجود نداشته باشد، ترامپ کاری از پیش نخواهد برد.

شلومو شمیر نویسنده و تحلیلگر رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه معاریو درباره فرصت‌های موفقیت طرح معامله قرن آمریکا ابراز تردید کرده و می‌نویسد محتوای طرح معامله قرن رئیس جمهور آمریکا به‌تنهایی نمی‌تواند فرصت‌های پذیرش این طرح را افزایش دهد. وی تأکید کرد هویت ارائه‌کننده طرح (ترامپ) و جایگاه و میزان اختیاراتش در جامعه بین‌المللی از عوامل تأثیرگذار بر موفقیت این طرح به‌شمار می‌رود.

وی درباره دلایل و اسبابی که امکان موفقیت طرح معامله قرن ترامپ را دشوار می‌کند، نوشته است جایگاه و اعتبار دست‌اندرکاران این طرح متزلزل است، مضمون و محتوای این طرح هنوز به‌صورت رسمی مشخص نیست و آنچه منتشر شده، مطالبی است که به رسانه‌ها درز پیدا کرده و یا اشاره تلویحی به آن صورت گرفته است، این در حالی است که جایگاه و اعتبار جهانی ترامپ امیدوارکننده برای موفقیت طرح نیست. ترامپ در جایگاهی نیست که آن را شایسته ارائه ابتکار عمل و پیشبرد طرح خود برای گشایش در زمینه برقراری صلح در نزاع تاریخی میان فلسطینیان قرار دهد.

یک رسانه رژیم صهیونیستی در گزارشی آورده است فلسطینیان منتظر نیستند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به آنها پول بدهد، بلکه از وی انتظار دارند آنها را از قید و بند اشغالگران اسرائیلی رها کند. این رسانه تأکید کرده است نشست اقتصادی آتی در بحرین تلاش جدیدی از سوی آمریکا برای تسلیم کردن فلسطینیان در زمینه سیاسی از طریق همکاری با دولت اسرائیلی است که تصمیم به کاهش بیشتر منابع مالی متعلق به فلسطینیان گرفته که طی ماه‌های اخیر کاهش داده و اقتصاد فلسطین به‌طور کامل متضرر شده است.

دولت آمریکا پس از بستن دفاتر آژانس توسعه آمریکایی در کرانه باختری که برنامه‌هایی در کرانه باختری  اجرا می‌کرد و همچنین قطع کمک‌های خود به آنروا، هرگونه تأثیرگذاری خود بر جامعه فلسطینی را از دست داده است. دولت ترامپ تلاش می‌کند از طریق مشوق‌ها و امتیازهای اقتصادی چندین میلیارد دلاری به فلسطینیان، آنها را وادار به موافقت با طرح سیاسی‌اش موسوم به معامله قرن کند، این در حالی است که سیطره اقتصادی رژیم صهیونیستی بر اقتصاد فلسطینی طی پنج دهه گذشته، آن را به مانع اساسی برای پایان اشغالگری اسرائیلی تبدیل کرده است.

به‌گفته تحلیلگران صهیونیست، وعده‌های آمریکایی مبنی بر بهبود شرایط اقتصادی فلسطینیان با وجود باقی ماندن اشغالگری اسرائیلی، هرگز سودی نخواهد داشت، زیرا پمپاژ پول و کمک‌ها برای اهداف انسانی یا توسعه انسانی، هرگز نزاع را حل نخواهد کرد.

دوام اقتصاد فلسطینی نیازی به نشست‌های بین ‌المللی و منطقه‌ای یا کمک‌های چند میلیارد دلاری ندارد،‌ زیرا  اگر رژیم صهیونیستی به سیطره خود بر منابع ثروت خدادادی ملت فلسطین به‌ویژه منابع گازی در سواحل دریای مدیترانه پایان دهد و در برابر فعالیت‌های اقتصادی آنها کارشکنی نکند، مشکلات اقتصادی آنها بدون توجه به این نشست‌های فریبکارانه حل خواهد شد.

نشست ضدفلسطینی هر نتیجه‌ای که داشته باشد، در عمل تأثیری بر ملت فلسطین و افکار و باورهایشان نخواهد داشت که نشان داده‌اند طی چند دهه‌ای که از اشغال سرزمینشان گذشته هیچ طرح سازشکارانه و توطئه‌ای نتوانسته است آنها را از مسیر مبارزاتی و جهاد برای بازپس‌گیری سرزمین غصب‌شده بازدارد و مردم فلسطین هرگز بر سر مسئله وجودی خود و مقدساتشان معامله نخواهند کرد، حقیقتی که این سال‌ها درباره غزه وجود داشته و آنها با وجود تشدید محاصره اقتصادی و بحران‌های شدید در زمینه‌های مختلف هرگز از اصول و آرمان‌هایشان کوتاه نیامده‌اند و به‌عکس با راهپیمایی‌های ساده در بیخ گوش صهیونیست‌ها، خواب و آرامش را از چشمان آنها ربوده‌اند، این بار هم به ترامپ نشان خواهند داد که فلسطین و مقدسات آن را نمی‌تواند با پول معامله کند.

مردم و گروه‌های مقاومت فلسطین تأکید کرده‌اند که فلسطین و مقدساتش را هرگز با پول آن هم پترودلارهای رژیم‌های خائن عرب معامله نخواهند کرد و حتی از یک وجب از خاک فلسطین چشم‌پوشی نخواهند کرد و توطئه معامله قرن ترامپ هم همانند دیگر توطئه‌های فراوان طی این چند دهه‌ای که از اشغال فلسطین می‌گذرد، ره به جایی نخواهد برد، حقیقتی که حتی صهیونیست‌ها هم به آن اعتراف کرده‌اند که طرح معامله ترامپ شانس و فرصتی برای موفقیت ندارد و شکست خواهد خورد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.