درحالی طی هفته گذشته دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد که یک زن 19 ساله مبتلا دربیمارستان درگذشت تا این بیماری اولین قربانی امسالش را گرفته باشد.

تب کریمه کنگو درکمین گوشت خورها /انتقال بیماری همراه باگوسفندهای افغانستانی/ دامپزشکی پول کافی برای سمپاشی ندارد

قدس آنلاین - سعید کوشافر: درحالی طی هفته گذشته دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد که اولین مورد مرگ بخاطر ابتلا به این بیماری طی روزهای گذشته دراستان یزد گزارش شده است .این درحالی است که رییس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد براین باوراست که تب کنگو با ورود بدون کنترل دام‌ از افغانستان و پاکستان، در استان خراسان شایع شده است.

شاید باید نظارت جدی تری بر مرزهای کشورمان با همسایه شرقی داشت تا از قاچاق دام و گوشت جلوگیری شودو ازدیگر سو باید قرنطینه های دامپزشکی جدی تروقوی تروارد صحنه شوند تا از انتقال بیشتر بیماری مهلک تب کریمه کنگو به استانهای مرزی جلوگیری شود.

درهمین حال چندی قبل رسانه ها اعلام کردند که مبارزه با این بیماری مهلک از مدتها قبل در افغانستان شروع شده  است .بنا بر این گزارش وزارت زراعت افغانستان اعلام کرد، برای جلوگیری از انتشار بیماری کنگو، مبارزه سراسری را در همه‌ استانهای افغانستان آغاز کرده است.

بیماری کریمه کنگو ، تب خونریزی دهنده ویروسی است که توسط کنه ها به دام ها منتقل و انسان با گزش کنه، تماس با دام یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به این بیماری مبتلا می شود. تب همراه با درد عضلانی، درد گردن ، سفت شدن بافت گردن، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلو درد، نوسان خلقی و خواب آلودگی از مهمترین علائم تب خونریزی دهنده کنگوست

***پول برای مقابله نداریم  

اداره کل دامپزشکی خراسان انجام اقدامات پیشگیرانه در دامداری‌ها و سم‌پاشی دام‌ها را ازجمله راهکارهای مؤثر در پیشگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دانست ولی اعلام کرد که بودجه کافی برای خرید سم و سمپاشی ندارد و فقط میتواند برخی مناطق آلوده را سمپاشی کند.

معاون سلامت دامپزشکی نیز اظهار کرد: انگل‌های خارجی بدن دام علاوه بر خسارات اقتصادی که به صنعت دام‌پروری وارد می‌کند می‌تواند زمینه‌ساز برخی از بیماری‌های واگیر دامی و همچنین بیمارهای مشترک انسان و دام شود که یکی از شناخته‌ترین این بیماری‌ها تب هموراژیک کریمه کنگو است که در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی می‌تواند موجب شیوع در جوامع انسانی شود؛ لذا این اداره کل در حد توان نسبت به توسعه عملیات مبارزه با انگل‌های خارجی از طریق سم‌پاشی بدن دام و جایگاه‌های نگهداری دام در سال جاری اقدام نموده است.

محمد رشتی‌باف عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری به انسان را شامل؛ تماس با دام‌های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دست‌کاری و له کردن آن، تماس با خون،ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده ذکر کرد و از دامداران خواست در نگهداری دام‌ها و تماس با آن‌ها نکات بهداشتی را رعایت کنند.

همچنین مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی  از تهیه ۲۰ هزار لیتر سم جهت مبارزه با کنه عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سطح استان خبر داد.

احمد شریعتی عنوان کرد: در راستای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو، اعتباری بالغ بر ۵۰۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی اختصاص یافته ولی به دلیل محدودیت‌های منابع اعتباری استان متاسفانه اعتبار تخصیص یافته از محل اسناد خزانه به تاریخ سر رسید مرداد ماه ۱۳۹۸ است که به دلیل اهمیت موضوع، با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری سازمان دامپزشکی کشور و بخش خصوصی، امکان تهیه ۲۰ هزار لیتر سموم مورد نیاز این طرح مهیا گردید.

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار لیتر از این سموم به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها تحویل داده شده تا با نظارت بر عملیات سمپاشی در کانون‌ها و مناطق آلوده استان بتوانیم از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در جمعیت انسانی تا حد قابل توجهی پیشگیری نماییم.

***اعلام خطر با مرگ یک زن

سال ۱۳۹۶ بود که اولین مورد  بیماری تب کریمه کنگو درمشهد باعث جنجال خبری زیادی شد، پرستاری که گفته میشد هنگام مراقبت از یک مرد قصاب دچار بیماری تب کریمه کنگو شده از این بیماری نجات یافت ، این درحالی است که درهمان زمان انترن بخش بخاطر خراشی که دردست داشت از بیماری رهایی نیافته و جان باخت ؛ درست مانند زنی ۱۹ساله که طی چند روزگذشته دریزد بخاطر بیماری تب کریمه کنگو جان باخت .

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این‌که چرخه اپیدمیولوژیک بیماری تب کریمه کنگو قطعاً در زابل اتفاق افتاده است، مرگ زن ۱۹ ساله در اثر ابتلاء به تب کریمه کنگو را تأیید کرد.

دکتر «محمدرضا دهقانی» با بیان این‌که چرخه انتقال تب کریمه کنگو در استان یزد وجود ندارد، خاطرنشان کرد: این زن که یزدی هم نبوده در این استان مبتلا به بیماری نشده و متأسفانه بعد از مراجعه به مراکز درمانی ابرکوه و یزد و بعد از ورود به مرحله تشخیص فوت کرد.

این درحالی است که دوسال قبل گزارشهای منتشر شده حکایت ازاین داشت که محیط آلوده و قرنطینه نشدن فضای بیمارستان امام رضا(ع) درمشهد ، مرگ یک انترن جوان دانشگاه علوم پزشکی را در پی داشت. این اتفاق به دلیل حضور بیماران مبتلا به تب کنگو در این بیمارستان و سرایت آن به پزشک جوان رخ داد.

امیر کیخسروی دانشجوی کرمانی و کارآموز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جریان انجام معالجات بیماران مراجعه‌کننده به دلیل تماس به بیمار و خراش در دست، مبتلا به تب کریمه کنگو می‌شود که این بیماری منجر به مرگ او می‌شود. هچنین پرستار دیگری در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد به دلیل ترشح خون بیمار به صورت وی در محیطی آلوده و قرنطینه نشده نیز به این بیماری مبتلا می‌شود که در حال وی رو به بهبود است.

یکی از عوامل بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با اشاره به دلایل فوت دانشجوی کارآموز پزشکی می‌گوید: طی چند هفته گذشته تعدادی از بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو به بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مراجعه کردند. پس از آن به بخش‌های عمومی بیمارستان برای معالجه فرستاده شدند و محیطی قرنطینه برای آنها ایجاد نشد.

***بیمارستان امام رضا (ع) ؛ مرکز تحقیق تب کنگو

شاید اگر جنجال مطبوعات در دور قبل شیوع بیماری تب کریمه کنگو نبود امروز بیمارستانی درمشهد برای بررسی درخصوص این بیماری اختصاص نمیافت این درحالی است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد میگوید: سازمان جهانی بهداشت، بیمارستان امام رضا(ع) را برای بررسی در خصوص بیماری تب کریمه کنگو انتخاب کرده است.

دکتر بدیعی افزود: از بین دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، بیمارستان امام رضا(ع) مشهد به عنوان مرکز تحقیق بیماری تب کریمه کنگو پزشکی مشهد انتخاب شد تا این بیمارستان معیارهای انتخابی سازمان جهانی بهداشت را کسب کند .معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: تدوین فرایند یکسان سازی پرونده بهداشتی پزشکان و بررسی وضعیت کنترل عفونت در عمل (زمان ماندگاری ست های استریل، پوشش کارکنان، اسکراب جراحی و ...) از اقدامات در این زمینه است.

درهمین راستا مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد از همکاری سازمان بهداشت جهانی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه آموزش کنترل عفونت خبر داد.حسن عزتی اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه مشترک میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان جهانی بهداشت، دوره ۲۰۰ ساعته کنترل عفونت برای سوپروایزران بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه برگزار می شود.

***چند توصیه جدی

درهمین حال یک مقام مسوول دردامپزشکی  تاکید کرد دامداران کنه های چسبیده به دام را به هیچ وجه با دست له نکنند که این اقدام غیر بهداشتی ممکن است دامدار را به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا کند.

دکتر سید حسین رضوانی ،تماس مستقیم انسان با لاشه دام را از جمله راههای دیگر انتقال این بیماری اعلام کرد و افزود: خانم های خانه دار، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه ها و قصابان از جمله افرادی هستند که می توانند در خطر ابتلا به این بیماری ویروسی قرار بگیرند.

وی تاکید کرد : به همین دلیل دام تا ۲۴ ساعت پس از ذبح باید در یخچال نگهداری شود در غیر این صورت خطر انتقال بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد و حتما باید از مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود.

این مقام مسوول در دامپزشکی کشور اظهار داشت :درگیر شدن دام ها به بیماری های انگلی علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی به تولید از طریق کاهش تولید گوشت، پشم و شیر دام ها، موجب کیفیت پائین محصولات و فرآورده های خام دامی و بروز بیماری و انتقال آن به جوامع انسانی می شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.