چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی برگزار شد.

زیباحالت منفرد۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد معروف به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، قاضی صلواتی از وکلای شرکت نفتی HK خواست در جایگاه حاضر شوند.
شکاری یکی از وکلای شرکت نفتی HK در جایگاه حاضر شد و گفت: بنده و آقای صادقی قهاره به وکالت از شرکت ملی نفت ایران و HK شکایت خود را از علیرضا زیبا حالت منفرد اعلام می‌کنیم، ادله شکایت نیز در کیفرخواست به خوبی بیان شده و اگر لازم شد توضیحات را ارائه می‌دهیم.
در ادامه قاضی صلواتی از متهم زیبا حالت منفرد با حضور در جایگاه ادامه دفاعیات خود را ارائه کند.
وی گفت: در کیفرخواست بیش از نیمی از ۵۸ صفحه مربوط به اقدامات مجرمانه بابک زنجانی و شرکای وی است و فقط چند بار از بنده نام برده شده است. زیبا حالت منفرد افزود: متأسفانه عدم حضور من در ایران بنا به توصیه آقای شمس بود تا زمینه را برای انداختن کلی و یا بخشی از تقصیر علیه بنده فراهم کنند. شمس طی تماس تلفنی به من گفت «زور گربه بیرون قفس از شیر داخل قفس بیشتر است»، آقایان فکر نمی‌کردند که بنده توسط پلیس اینترپل به کشور بازگردم.

وی ادامه داد: اظهارات و اقاریر متهمین علیه بنده کذب محض است و پس از دستگیری با ضابطین همکاری لازم را داشته‌ام.

وی اظهارات زینب مددی هماهنگ کننده امورات بابک زنجانی شد را کذب خواند و گفت: خانم مددی اظهار داشته که بنده چندین بار در سال به دفتر بابک زنجانی رفت و آمد داشتم این در حالی است که در طول مدت آشنایی‌ام فقط ۳ بار به آنجا مراجعت کردم. همچنین طبق اظهارات خانم مددی، مدیریت آی‌بَن با بنده بوده است در حالی که طبق بررسی‌ها مشخص شد بنده هیچ نقشی چه در مراحل ثبت و چه در مدیریت آن نداشتم همچنین تأسیس بانک CIMB که ۴۰ سال پیش در مالزی تأسیس شد را بر عهده من گذاشتند که کیفرخواست متناقض و حاوی مطالب کذب است.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: حدود ۴ هزار حواله به نام شرکت‌های بابک زنجانی انجام دادم و به ازای هر حواله ۵۰ دلار می‌گرفتم، حواله‌جات ارسالی از بانک FIIB بوده است اما بازپرس نتیجه‌گیری ناصوابی کرده است مبنی بر اینکه این درآمدها از شرکت آی‌بَن است.

وی افزود: آقای مالاژ مدیرعامل گرین مالین فردی مالزیایی تبار است و دو کشتی برای انبارداری نفت ایران قرار می‌دهد و قرار بر این می‌شود که این موضوع مخفی و پوشیده بماند تا ردی از نفت ایران نماند، ماهانه یک دلار و ۱۰ سنت بابت هر بشکه نفت آن را اجاره دادند و آقای شمس و زنجانی با وی موافقت کردند و بنده از جهت دلسوزی به چانه‌زنی ادامه دادم و آن را به ۹۵ سِنت رساندم.
وی ادامه داد: برآیند تمام تحقیقات این بود که اینجانب با جان و دل مسئولیت حسن انجام کار از طریق دو کشتی فراهم کردم، دلیل اعتماد بابک زنجانی به من حسن انجام کار و امانتداری من بود.

متهم زیبا حالت منفرد در ارتباط با مشارکت در ارسال حواله از ایران به مالزی گفت: حدود ۴ هزار حواله به نام زنجانی انجام دادم که به ازای هر حواله ۵۰ دلار می‌گرفتم و ۱۰۰ درصد تراکنش‌ها موفقیت‌آمیز بود. وی افزود: فلاح هروی در اظهارات خود بیان داشته است که ۹۰ درصد منابع بابک زنجانی از مالزی حواله شده و حساب‌های منفرد بوده است و خرید و اداره بانک FIIB توسط اینجانب عنوان شده است، در حالی که در چارت سازمانی این بانک بنده یکی از اعضای کمیته حسابرسی بودم و نام من در آنجا افتخاری بود تا در مواقع لزوم برای نفوذ در مقامات مالزی استفاده شود.

وی اظهار کرد: اعضای هیأت مدیره بانک FIIB فلاح هروی، ساروخانی، سعیدی، بابک زنجانی، علی دیوان‌دره‌ای، غفاری بوده‌اند.

علیرضا زیبا حالت منفرددر ادامه دفاعیاتش اظهار کرد: بازپرس پرونده از در کنار هم قرار دادن اقاریر و با استفاده از کلماتی همچون به نظر می‌رسد، ظاهراً، شنیده ام آن را بیان کرده که این قانونی نیست.

وی افزود: ادعاهای آقای شمس در بیانات خود دروغ‌های فاحشی است که من به آن اعتراض دارم. بازپرس وانمود می‌کند من در تأسیس شرکت ایزو نقش مؤثری داشتم. این شرکت برای به کارگیری در ارسال حواله‌ها ثبت شده بود و آن زمان چه ربطی به نفت داشت. درباره شرکت یورونست در تحقیقات مقدماتی در تاریخ ۰۳/‏۰۸/‏۹۲‬ بازپرسی شخصی اقرار داشته که از این شرکت خبر ندارم و وجود نداشته است. من میپرسم چطور وجود خارجی ندارد و این شخص ادعا کرده به نام من ثبت شده است.

وی در رابطه با انبارداری نفت اظهار کرد: در جلسه بازپرسی از مهدی شمس درباره نحوه آشنایی با بنده تحقیق شده که اظهارات نامبرده کذب است و با توجه به نبود من در کشور و تحت جو ناشی از بازجویی اقدام به بیان اقاریر کذب کرده اند که تقاضای برخورد حضوری با ایشان را داشتم که متوجه شدم شما او را به دادگاه دعوت کرده اید.

زیبا حالت منفرد گفت: آقای قاضی شما حکم زنجانی، شمس و فلاح هروی را انشا کرده اید. شما می‌توانید کذب گفتارهای من با مهدی شمس را درک کنید. حسب اظهارات شمس در تاریخ ۲۶/‏۱۰/‏۹۶‬ مبنی بر هزینه انبارداری باید بگویم تفاوت، تناقض و افترا در این اقاریر مشهود است. تناقضات فاحش مهدی شمس در طرح اطلاعات واهی بی اساس بوده و هیچیک از آنها در مسیر تحقیقات مقدماتی راستی آزمایی به دلیل نبود من قابل قبول نیست و من خواهان بررسی این موارد هستم.

وی افزود: او در اقاریر خود بیش از ١٠ مرتبه از شخصی بدون نام به عنوان نماینده سنگاپوری شرکت ایزو یاد کرده که نماینده خود اظهاراتی داشته و اجازه بدهید در خصوص نام نماینده سنگاپوری اطلاعات بدهم. نماینده ایزو آقای بجنوردی معروف به کاپیتان بجنوردی کارمند اخراجی شرکت نفتکش بوده و بعد دستگیری زنجانی به خانم یو طی تماس تلفنی قبولی هرگونه پیشنهادی را می‌دهند که صدای این نفت را در نیاورید و در یک اقدام بی شرمانه به من گفتند پول آن را ٥٠-٥٠ با هم تقسیم خواهیم کرد.

قاضی صلواتی خطاب به متهم تذکر داد و گفت: شما اجازه ندارید در دفاعیات خود به بازپرس توهین کنید.

زیبا حالت منفرد گفت: درباره کیفرخواست من با نماینده دادستان مکاتبه داشتم و نقایص آن را بیان کردم. تعجب می‌کنم کیفرخواستم به پرونده ٥ جلدی تبدیل شده است.وی درباره اتهام خرید ٥ فروند کشتی با پرچم دومینیکا گفت: این موضوع بدون هیچ ادله‌ای فقط بر اساس شنیده‌ها مطرح شده است.

قاضی مجدداً گفت: دفاعیات خود را بهتر بخوانید که مشخص است متعلق به شما نیست.
متهم منفرد گفت: من به خط خودم آن را نوشتم.

وی خطاب به قاضی صلواتی گفت: سوابق شما نشان می‌دهد شخص با تجربه‌ای هستید. آیا کیفرخواست با این میزان تناقض دیده اید؟ من از ایران مهاجرت کردم اما همواره قلبم برای ایران می‌تپید.داشتن پاسپورت دیپلماتیک برای من ارزش داشت اما ایرانی بودن ارزش بیشتری برایم ارزش داشت.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان خطاب به متهم علیرضا زیبا حالت منفرد گفت: در کدام حوزه با بابک زنجانی فعالیت اقتصادی داشتید؟

متهم گفت: در دو حوزه ثبت شرکت‌های صوری در مالزی برای انجام حواله‌جات و پیدا کردن مخازن نفتی.

نماینده دادستان پرسید: شغل شما در مالزی چه بود و چند شرکت تأسیس کردید؟متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: کار من دکوراسیون ساختمان در مالزی بود و به هیچ عنوان در نفت و بانک تخصص نداشتم. شرکت‌هایی که تأسیس کردم به نام خودم و برای انجام حواله‌جات از ایران ثبت کردم و برای استفاده بابک زنجانی بوده است و در تمام شرکت‌ها رئیس هیأت مدیره بودم.

نماینده دادستان گفت: در دفاعیات خود مطالب را طوری بیان کردید که انگار شما نقشی نداشته‌اید. شما در کدام شرکت امضای مجاز داشتید؟

متهم پاسخ داد: در شرکت آی‌بن نقشی نداشتم و در بانک FIIB امضا داشتم.

نماینده دادستان سوال کرد: آیا از طرف این بانک به عنوان نماینده به بانک دیگر معرفی شدید؟

زیبا حالت منفرد گفت: چون بابک زنجانی مسلط به زبان انگلیسی نبود به من معرفی‌نامه دادند تا مراحل خرید بانک را تمام کنم.

در ادامه وکیل شرکت HK از متهم سوال کرد: بانک FIIB در این میان نقش مهمی داشته است و ال سی‌ها را تائید می‌کرده بابک زنجانی در تأسیس آن نقش مهمی داشته است، ال‌سی‌ها را شرکت stt بنکرز بازگشایی می‌کرد، نقش شما در تأسیس این شرکت چه بوده است؟ به اظهارات خانم مهربانی نیز در این زمینه اشاره شود.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: شرکت stt بنکرز چند سال قبل در اقلیم کردستان ثبت شده بود و کار صرافی را از کیش به دبی انجام می‌دادند. زنجانی به من گفت توسط وکلایش در مالزی توانسته‌اند بانکی تأسیس کنند اما چون تابعیت ایرانی داشتند در نهایت موفق به تأسیس بانک نشدند، بنده نقشی در شرکت stt بنکرز نداشتم.

نماینده دادستان اظهار کرد: ارتباط stt بنکرز را با FIIB توضیح دهید.

زیبا حالت منفرد گفت: بنده اصلاً در عملیات بانک FIIB نقش و هیچ سمتی هم نداشتم.

نماینده دادستان گفت: مستندات در پرونده موجود است، شما به بازپرس توهین می‌کنید، گردش کار و نتیجه پرونده اصلی به پرونده شما ضمیمه شده است.

متهم پاسخ داد: زمانی که FIIB ثبت شد نام من در چارت سازمانی به عنوان افتخاری و مشاور بوده است تا از نفوذم برای رفع مشکل استفاده کنم. وقتی FIIB به بانک ملت منتقل شد چارت عوض شد.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در FIIB مشاور ویژه بوده‌اید، نقش خود را کمرنگ نشان می‌دهید در صورتی که اگر اقدامات مجرمانه شما نبود بابک زنجانی هیچ وقت نمی‌توانست به عملیات مجرمانه برسد.

نماینده دادستان هم اظهار کرد: حلقه نهایی جهت اینکه بابک زنجانی به نیت مجرمانه خود برسد شما هستید، اگر متواری نبودید در پرونده اصلی به پرونده شما رسیدگی می‌شد.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: بنده متواری نبودم، ۱۵ سال است که خارج از کشور و مقیم کشور مالزی هستم.

نماینده دادستان گفت: شما از جریان تشکیل پرونده مطلع بودید.

متهم پاسخ داد: قطعاً از تشکیل پرونده اطلاع داشته و پیگیر هم بودم اما فکر نمی‌کردم به بنده ارتباطی داشته است.

قاضی صلواتی اظهار کرد: شما از بانک منابع سرشاری داشتید، کارمندها را شما استخدام کردید و امکانات را برای کارهای مجرمانه بابک زنجانی فراهم کردید، شما همه کاره FIIB و شرکت‌های صوری بابک زنجانی بودید.

متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: وجود خارجی در ساختار بانک نداشتم، هیچکدام از ۴ هزار حواله نیز به مشکل نخورد، بنده چطور می‌توانستم حدس بزنم بابک زنجانی می‌خواهد کاری کند آن هم وقتی که در روند کار مشخص شد وی شخصی است که مورد وثوق وزیران وقت بوده است.

نماینده دادستان پرسید: شما سهامدار کدام بانک بودید و نقش خود را در خرید بانک گرجستان توضیح دهید.

متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: به هیچ عنوان سهامدار نبودم و در خرید بانک گرجستان نقشی نداشتم.

نماینده دادستان سوال کرد: چه میزان نفت تحویل شما شد؟

زیبا حالت منفرد گفت: ۵ فروند کشتی نفتکش میعانات گازی پارس جنوبی که مدت‌ها روی کشتی مانده بود و هیچکس به خاطر مسائل زیست محیطی انبارداری آن را قبول نمی‌کرد.

نماینده دادستان گفت: در اظهارات خود گفتید ۲۰ میلیون بشکه بوده است.

متهم زیبا حالت منفرد گفت: تا آنجایی که خاطرم هست حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه بوده است، زمانی که شرکت ایزو تحریم شد آقای زنجانی با HK در این زمینه صحبت کردند.

نماینده دادستان گفت: شما هیچ نفتی از طرف شرکت ایزو نفروختید؟ جمع کل کسری نفت چقدر بود؟

متهم گفت: هیچ نفتی نفروختم، تنها مورد کسری که آقای شمس و کاپیتان بجنوردی نیز به آن اشاره کردند قرارداد با شرکت گرین مالین بود که کشتی به نام هرکولس اجاره شده بود.

نماینده دادستان سوال کرد: هزینه کشتی چقدر بود؟ که متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در ماه بود.

نماینده دادستان گفت: قیمت اجاره‌ای که شما اعلام کردید از قیمت نرم بازار بالاتر بوده است.

قاضی صلواتی هم خطاب به متهم گفت: آقای منفرد صادق باش.

نماینده دادستان سوال کرد مسئولیت شما در شرکت‌ها چه بوده، آیا کارمند بودید که متهم گفت: نه نبودم.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد: بابت ذخیره نفت‌ها چقدر سود بردی که وی پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بود.

در ادامه نماینده دادستان از متهم زیبا حالت منفرد سوال کرد: طبق گزارش بازرسان بانک مرکزی شما مجوزی برای فعالیت بانکی نداشتید.

متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: بانک stt بنکرز مجوز برای فعالیت نداشته است.

نماینده دادستان گفت: آیا stt بنکرز بانک بوده است؟

متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: stt یک جواز مشاوره صرافی برای نقل و انتقال حواله‌جات ارزی داشته که جواز آن از بانک مرکزی اقلیم کردستان عراق بوده است.

نماینده دادستان سوال کرد: انگیزه شما در تأسیس شرکت‌ها برای دور زدن تحریم‌ها قابل پذیرش نیست.

در ادامه جلسه قاضی صلواتی از متهم سوال کرد: شما بابت ذخیره نفت‌ها چقدر سود بردید؟
متهم زیبا حالت منفرد گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود برده‌ام.

قاضی صلواتی گفت: شما ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید، به هیچ عنوان خودت را به تحریم وصل نکن، حتی وقتی در مالزی بودی از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می‌کردی و در اظهارات شمس و بابک زنجانی به این مورد اشاره شده است.

متهم پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود بردم، در این زمینه اگر اسناد و مدارکی وجود دارد حتماً می‌پذیرم.

در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم پرسید: شما در اظهارات خود گفته‌اید خانم یو را نمی‌شناسید آقای بجنوردی معرفی کرده، شما قرارداد داشتید.

متهم پاسخ داد: نه نداشتم.

نماینده دادستان سوال کرد: چرا خانم یو به شما سود حاصل از فروش نفت را به صورت ۵۰-۵۰ می‌دهید.

متهم گفت: آقای مهدی شمس با من تماس گرفتند که این محموله برای خانم یو است.

نماینده دادستان گفت: پس شما خانم یو را می‌شناختید چطور با شما تماس گرفت؟

متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: از طرف کاپیتان بجنوردی با من تماس گرفتند و کاپیتان گفتند فروش آن ۵۰۵۰ بین ما تقسیم می‌شود.

نماینده دادستان سواد کرد: شما قرارداد فروش نفت را امضا کردید؟

متهم زیبا حالت منفرد پاسخ داد: نه من قرارداد پیش فروش نفت را امضا کردم.

در این لحظه قاضی صلواتی مهدی شمس را که از محکومین پرونده است خواست تا در جایگاه حاضر شود و درباره اظهارات زیبا حالت منفرد توضیحاتی ارائه کند.

شمس با حضور در جایگاه گفت: من منفرد را انسان گرفتاری می‌دانستم ولی الان با اتهاماتی که ایشان به من زده من این حق را برای خود قائلم که علیه او به دلیل نشر اکاذیب شکایت کنم و برای صحبت‌هایم نیز مدرک دارم.

شمس که به عنوان مطلع در این جلسه حاضر شده بود، گفت: تخصص من در کشتیرانی، هواپیمایی و مسائل بانکی است و دکترای اقتصاد دارم، تأسف می‌خورم که مسائل را به من اتهام زده‌اند در حالی که من صرفاً مدارکی که به من داده بودند را ترجمه کرده‌ام. با او هیچ ارتباطی نداشتم چون می‌خواستم خود را درگیر مسأله‌ای نکند که برای منفرد مشکلی ایجاد کند، اما الان چیز دیگری می‌بینم.

شمس افزود: آقای منفرد می‌گوید که من به ایشان گفتم به ایران نیاید در حالی که آن موقع به او گفتم اگر ریگی به کفشت نیست ایران نیا و به ایشان گفتم خودم به ایران می‌روم چون معتقدم کاری نکردم و به قول معروف "کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.

وی افزود: درباره انبارها باید بگویم زنجانی به من زنگ زد و من این مطالب را ۶ سال قبل هم گفته‌ام البته شاید به دلیل مشکلات روحی و داروهایی که مصرف کرده‌ام الان حضور ذهن نداشته باشم اما طبق پرونده بررسی‌های اغماری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در ذخایر چین تخلیه شد که همه اینها را منفرد امضا کرده بود.

در این هنگام شمس یکی از این اسناد را به دادگاه نشان داد و گفت: آقای منفرد ادعا می‌کند هیچ قراردادی امضا نکرده باید بگویم امضا کرده است و شرکت کشتیرانی هرکولس را نیز منفرد امضا کرد.

شمس ادامه داد: تمام بارنامه‌ها که جعلی هم صادر شده اشتباه است. شرکت آی‌اس‌آ برای شما بود و امضاهای شما اینجا هست. این بارنامه‌های جعلی نشان می‌دهد که شما نماینده آی‌اس‌آ بوده‌اید و امضا می‌کردید.

شمس به قراردادهای نفتی اشاره کرد که با امضا منفرد بوده است.

شمس گفت: آقای بابک زنجانی به مشکلاتی در مالزی پی برده بود که ما کاپیتان بجنوردی را در آنجا گذاشتیم و خانم یو همان است که دکل به زنجانی داد و او نماینده ارتش چین است و هنوز هم با او کار می‌کنند. هر آنچه که من گفتم مستند است و تمام سوئیفت‌های شرکت‌ها موجود است که تقدیم دادگاه می‌کنم.

قاضی صلواتی از مهدی شمس سوال کرد: درباره فروش نفت به سریلانکا توضیح دهید.

شمس پاسخ داد: طبق قرارداد در سربرگ icc به مالزی فروخته شده و ۱۰۰ هزار تن به سریلانکا با سربرگ ایزو فروخته شده است که مجری این کار کاپیتان بجنوردی بود.

شمس گفت: موضوع آب در نفت محرز و مدارک آن موجود است. آقای منفرد، آقای مالاژ را معرفی کرد.

در این لحظه و همزمان با اذان ظهر قاضی صلواتی ختم رسیدگی این جلسه را اعلام و کرد و گفت: جلسه بعدی رسیدگی به روز یکشنبه ۵ خردادماه موکول می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.