آیین رونمایی از مجسمه مرحوم حاج قربان سلیمانی و مرحوم حاج محمد حسین یگانه در محل موزه مردم‌شناسی شهرستان قوچان برگزار شد.

رونمایی از مجسمه‌های 2 تن از اساتید موسیقی مقامی در قوچان

به گزارش قدس آنلاین ، در این مراسم که با حضور مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمدرضا پهلوان مدیر موزه‌های خراسان رضوی، عباس رضازاده‌مقدم معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری قوچان و جمعی از هنرمندان و مسئولان شهری برگزار شد، مجسمه‌های مرحوم حاج قربان سلیمانی و مرحوم حاج محمدحسین یگانه دو تن از اساتید نامدار موسیقی مقامی توسط فرزندانشان استاد محمد یگانه و استاد علیرضا سلیمانی رونمایی شد.

اما از حاشیه‌های مراسم اعلام نارضایتی فرزند استاد محمدحسین یگانه مبنی بر عدم تشابه مجسمه‌های ساخته شده با چهره واقعی این اساتید موسیقی شمال خراسان بود.

10 اثر ثبتی شهرستان قوچان قابلیت تبدیل به 10 کانون فرهنگی هویتی دارد

 مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی در حاشیه این مراسم با اشاره به ثبت موسیقی مقامی شمال خراسان در سال 1388 به عنوان یکی از نخستین موارد میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده در کشور، عنوان کرد: ما وظیفه داریم برای حفظ، احیا و معرفی آثار ناملموس میراث گام برداریم و به لحاظ قانونی ثبت آثار برای سازمان میراث فرهنگی در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به ثبت ۲۰ مورد اثر متعلق به شمال خراسان و به ویژه اقوام کرد کرمانج منطقه قوچان، گفت: قوچان یکی از شهرهای پرجمعیت استان با فرهنگ و هویت خاص است و زمانی که سازمان میراث فرهنگی وجود نداشته اساتیدی مثل مرحوم محمدحسین یگانه و مرحوم حاج قربان سلیمانی فعالیت داشتند. اساتیدی که از کودکی یادگیری موسیقی و آوازخوانی را شروع کرده و با عشق فرزندان و شاگردان را با روح موسیقی آشنا کردند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی با اشاره به شناسایی بیش از ۱۰۰ مورد اثر تاریخی در شهرستان قوچان و لزوم ارتقا فرهنگی برای این آثار بیان کرد: شهرستان قوچان دارای 45 اثر ثبت شده است و شهرجدید قوچان نیز با توجه به قدمت 120 ساله دارای 11 بنای تاریخی ثبت شده است که در بافت قدیمی قوچان وجود دارند.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته طرح تفصیلی ویژه توسط اداره راه و شهرسازی طراحی و به شهرداری ابلاغ شد که بنابه دلایلی که شاید شهرداری توضیحاتی برای آن داشته باشد این طرح ملاک عمل شهرداری قرار نگرفت.

اکبری افزود: بر اساس این طرح تمام آثار تاریخی برای احیای برنامه مشخصی برای تغییر کاربری دارند به گونه‌ای که در این طرح یکی از حمام‌ها به سفره‌خانه تبدیل شود و  بیمارستان قدیمی به عنوان موزه طب مورد استفاده قرار بگیرد اما با توجه به اینکه تمام این بناها در بافت شهری قرار دارند باید شهرداری‌ها همراهی کنند که در این زمینه قول همکاری داده شده است.

وی در ادامه با اشاره به ممانعت مالک یک حمام قدیمی برای مرمت بنا اظهار کرد: 10 اثر ثبتی شهرستان قوچان قابلیت تبدیل به 10 کانون فرهنگی هویتی دارند و مردم قوچان می‌توانند در این فضاها حس هویتی پیدا کنند.

11 موزه تخصصی در خراسان‌رضوی ساخته می‌شود

در ادامه محمدرضا پهلوان با اشاره به پیشینه ساخت موزه در کشور، عنوان کرد: در سال ۱۳۱۶ اولین موزه در ایران ایجاد شد و همزمان با آن در خراسان‌رضوی و در آستان قدس رضوی پایه‌گذاری شد و هم اکنون استان خراسان‌رضوی با 81 موزه پس از تهران دارای بیشترین تعداد موزه در سطح کشور است که یکی از موزه‌های استان موزه مردم‌شناسی قوچان است که در سال 13۸۵ ساخته شد.

وی با اشاره به شعار جهانی میراث فرهنگی در سال 2018 با عنوان مردم نو و رویکرد نو از اقدام به ساخت مجسمه 8 شخصیت برتر استان در همین راستا خبر داد و افزود: دو مورد از این مجسمه‌ها متعلق به شهرستان قوچان بود که نشان‌دهنده اهمیت موسیقی مقامی در این شهر است. 
پهلوان از موزه‌ها به عنوان آینده سنت‌ها یاد کرد و گفت: یکی ازمهم‌ترین مباحث در زمینه موزه‌ها توجه به موسیقی مقامی است و با توجه به اینکه میراث فرهنگی در بخش غیر ملموس سنت‌ها و آیین‌هاست می‌توان از موسیقی مقامی و ساخت مجسمه‌های اساتید این حوزه به عنوان میراث غیرملموس یاد کرد.

وی در ادامه ازساخت 11 موزه تخصصی در استان خراسان‌رضوی خبرداد و افزود: موزه تخصصی موسیقی در تربت‌جام، موزه تخصصی ابریشم در بایگ تربت‌حیدریه، موزه تخصصی آب به دلیل ثبت قنات قصبه در گناباد، بازپیرایی خانه موزه شهید مطهری در فریمان ، خانه موزه قرایی در رشتخوار و موزه‎های مردم‌شناسی و موزه‌های شهر در کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن از جمله این موارد است.

مدیر موزه‌های خراسان‌رضوی ادامه داد: در گذشته موزه‌ها به دو قسمت باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تقسیم می‌شد اما از سال گذشته  این رویکرد به سمت تخصصی شدن موزه‌ها و ساخت خانه موزه‌ها تغییر یافته است.

 وی در ادامه با اشاره به وضعیت راکد موزه تخصصی عکاسی و سینما، گفت: از سال قبل صحبت‌هایی برای این موزه شده و ما اعلام آمادگی کرده‌ایم و برای معرفی مکان مناسب آمادگی داریم اما قاعدتا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی هم باید ساز و کار و ابزار تخصصی لازم را فراهم کند.

پهلوان در پاسخ به ایسنا درباره انتقاد استاد محمد یگانه مبنی بر عدم تشابه مجسمه‌های ساخته شده با چهره  دو تن از اساتید موسیقی مقامی، گفت: ساخت این 8 مجسمه از سال گذشته آغاز شد و استاد یوسف نظری که در اردیبهشت مرحوم شدند و یکی از اساتید این حوزه و از علاقه‌مندان موزه مردم‌شناسی  بودند و ما برای ساخت این مجسمه‌ها خیلی هزینه نکرده‌ایم چون مرحوم استاد نظری علاقه‌مند بودند ساخت این مجسمه‌ها را به عنوان یادگاری انجام دهند.

وی ادامه داد: این‌ها مجسمه‌های مومی واکسی هستند و دست‌ها از سیلیکون ساخته و در نهایت پرداخت شده‌اند و برای هر مجسمه تقریبا 15 میلیون تومان هزینه شده است که اگر الان بخواهیم هزینه کنیم بیش از 50 میلیون برای هر مجسمه باید هزینه شود.  

مدیر موزه‌های خراسان‌رضوی اضافه کرد: اگر عکس خودتان را از 10 سال گذشته ببینید و کسی مجسمه هشت سال گذشته شما را بسازد بدون آناتومی بدن شما شاید با آن مجسمه ارتباط برقرار نکنید. این کار در واقع شبیه‌سازی و به جاست.
منبع : ایسنا
انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.