براساس اعلام قبلی شرکت الیت، از روز گذشته هزینه استفاده از پارکینگ‌های حاشیه‌ای با ۲۵ درصد افزایش نسبت به قیمت‌های قبلی محاسبه می‌شود.

وعده ساخت پارکینگ در معابر مشهد چه شد؟

هرچند این مصوبه شورا مربوط به ماه‌ها قبل می‌شود اما پس از طی مراحل قانونی و تأیید مراجع بالادستی سرانجام هفته گذشته اعلام عمومی شد و برخلاف سال‌های پیش که افزایش تعرفه‌هایی از این دست واکنش‌های زیادی داشت، این بار خبر چندانی از گلایه‌ها نبود و شاید دلیلش این بود که با وجود افزایش ۲۵درصدی تعرفه‌ها، قیمت نهایی هنوز هم کمتر از قیمتی بود که سال ۹۴ مبنای محاسبه قرار گرفت. به بیان ساده‌تر هرچند بر اساس این مصوبه قیمت ۶۰۰ تومان تعیین شده برای یک معبر به ۷۵۰ تومان افزایش می‌یابد اما قیمت تعیین شده در سال ۹۴ برای همین معبر ۸۰۰ تومان بوده و به نظر می‌رسد چون شهروندان سال‌ها پیش قیمت بالاتری را تجربه کرده بودند این افزایش قیمت در نظر آن‌ها غیر معمول نبوده است.

   بی‌خبری ناخواسته

به همین بهانه و در نخستین روز اجرای تعرفه‌های جدید سری به معابر شهر زدیم تا نگاهی اجمالی به بازتاب‌های اجتماعی این تصمیم داشته باشیم.

نکته قابل توجه در زمان تهیه گزارش این بود که بسیاری از رانندگان از افزایش تعرفه پارکینگ حاشیه بی‌خبر بودند که یکی از آن‌ها دلیل بی‌اطلاعی خود را حذف تبادل نقدی پول بین رانندگان و پارکبانان می‌داند.

وی می‌گوید: به علت آنکه کسر شارژ از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و وجهی پرداخت نکرده‌ام متوجه این افزایش تعرفه نشده‌ام و نکته دیگر اینکه بنا به یک رفتار قدیمی در کشور ما هرساله قیمت همه چیز افزایش می‌یابد و این اتفاق غیرمنتظره نبوده است. چند راننده دیگر هم می‌گویند پس از پارک خودرو و با اعلام پارکبان الیت از این افزایش تعرفه‌ها مطلع شده‌اند.

   روی مثبت سکه

راننده یک دستگاه وانت که مردی میانسال است، می‌گوید: به دلیل آنکه سال‌های سال است با وانت کار می‌کنم با مشکلات نبود جای پارک خودرو در خیابان‌های شهر آشنا هستم و لازم است همیشه مدیریتی در این بخش وجود داشته باشد.

رضایی می‌افزاید: قیمت‌های تعیین شده برای یک ساعت توقف در حاشیه شلوغ‌ترین خیابان‌های شهر به نظر من زیاد نیست آن هم اگر فردی بخواهد فقط برای انجام یک کار معمولی با خیال راحت و بدون دغدغه یافتن جای پارک مدت کوتاهی توقف داشته باشد و بلافاصله محل را ترک کند.

اما برای افرادی که می‌خواهند ساعت‌ها خودرو خود را کنار این معابر پارک کنند در مجموع مبلغ زیادی می شود که بیشتر این دسته از افراد هستند که به الیت و مبالغ اخذ شده اعتراض دارند در حالی که براساس منطق، حاشیه معابر اصلی جای توقف‌های طولانی مدت نیست.

راننده دیگری می‌گوید: گرفتن پول از خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان‌های اصلی در تمام کشورهای پیشرفته از سال‌های دور رایج بوده وهست اما نکته این است که بسته سیاستی اجرای چنین طرح‌هایی بخش‌های دیگری هم دارد که باید تمام ابعاد آن با هم اجرا شوند.

رسول که به گفته خودش سال‌ها در یک کشور اروپایی ساکن بوده، می‌گوید: براساس همان طرح جامع اولیه اهدافی برای  گرفتن پول از شهروندان تعیین می‌شود که از بهسازی و تجهیز معابر گرفته تا ساخت مجتمع‌های پارکینگی را شامل می‌شود. بر همین مبنا اگر شهرداری مشهد اهداف تعیین شده در طرح اولیه را نیز به موازات این افزایش تعرفه‌ها مدنظر قرار دهد و شهروندان نتایج آن را لمس کنند راحت‌تر این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

   روی منفی سکه

راننده دیگری هم در تأیید گفته‌های رسول می‌گوید: از همان سال اول که معبرفروشی در مشهد مرسوم شد، مسئولان شهرداری می‌گویند درآمدها صرف ساختن پارکینگ می‌شود ولی کمتر از دو سال پیش همیشه می‌گفتند الیت زیانده است.

جعفری می‌افزاید: با این حال در دوره مدیریت جدید شهر اندکی اوضاع بهتر شده و درآمد و هزینه‌های این شرکت اطلاع رسانی می‌شود ولی باز هم به نظر می‌رسد نمی‌توان امیدوار به بهبود وضعیت ترافیکی معابر شد و متأسفانه در بسیاری از معابر اصلی شهر خبری از پارکینگ‌های بزرگ نیست وهمین موضوع موجب گلایه اکثر رانندگان است. خانم دیگری هم بشدت از این موضوع گلایه دارد و می‌گوید : در چند سال اخیر پول زیادی از مردم شهر مشهد و حتی میهمانان این شهر به همین بهانه گرفته شده وهیچ نتیجه ملموسی عاید ما نشده است. وی می‌گوید: بهتر است مدیران شهری ساخت پارکینگ در چند خیابان اصلی شهر را در اولویت قرار دهند و کار را آغاز کنند تا امیدوار باشیم که پول دادن ما در آینده نزدیک نتیجه‌ای خواهد داشت نه اینکه فقط وعده بدهند و هیچ کاری نکنند.

   گفت‌وگو با پارکبان‌ها

در مدت حضور یک ساعته ما در خیابان‌ها  برای تهیه این گزارش برای آنکه بیشتر درجریان اتفاقات روز نخست افزایش تعرفه‌ها  قرار بگیریم با چند پارکبان الیت هم گفت‌وگو و از برخورد شهروندان با آن‌ها می‌پرسیم. یکی از پارکبان‌ها می‌گوید: برحسب وظیفه تعیین شده به محض روبه‌رو شدن با رانندگانی که خودرو خود را پارک می‌کنند، افزایش تعرفه‌ها را اطلاع‌رسانی می‌کنیم ولی واکنش خاصی از شهروندان نداشتیم.

پارکبان دیگری می‌گوید : تعداد رانندگانی که به این موضوع اعتراض داشتند بسیار اندک بوده که البته برخی از رانندگان به اصل موضوع از همان ابتدا منتقد بودند و هستند و در ماه‌های پیش هم اعتراض داشتند ولی در مجموع واکنش غیرمعمولی را شاهد نبودم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.