چند هفته پس از آنکه عربستان، امارات، بحرین و مصر مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی خود را به روی قطر بستند، قصد داشتند در یک طرح محرمانه، به این کشور حمله کرده و آن را اشغال کنند.

قصد سعودی ها برای اشغال میدان نفتی قطر

قدس آنلاین:  یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آمریکایی، سعودی و قطری نوشته است که ارتش سعودی در سال ۲۰۱۷ برنامه‌ای جهت حمله به قطر و اشغال میدان گازی «شمال» در این کشور داشته است.

در گزارش روزنامه وال استریت ژورنال آمده است که تسلط عربستان سعودی بر این میدان گازی که بزرگ‌ترین میدان گازی دنیاست،  می‌توانست در عرض یک شبانه‌روز این کشور را دومین دارنده گاز طبیعی بکند.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی تلاش دارد طبق چشم‌انداز ۲۰۳۰ به صادر کننده گاز تبدیل شود و این از مهم‌ترین دلایل وی برای حمله قطر محسوب می‌شد اما مسئولان آمریکایی سعودی‌ها را قانع کردند که حمله به قطر نظام بین‌الملل را کاملا به چالش می‌کشد.

به نوشته وال استریت ژورنال، عربستان سعودی برای استخراج منابع گاز طبیعی خود با سختی‌های فراوانی مواجه است و باید هزینه بالایی را در مقایسه با تولید کنندگانی همچون روسیه بپردازد و ازین رو صرفه اقتصادی ندارد. البته عربستان پنجمین دارنده منابع استراتژیک گاز طبیعی در جهان محسوب می‌شود.

این روزنامه می‌افزاید، برخی کارشناسان نسبت به قدرت عربستان برای اینکه روزی صادرکننده موفقی در زمینه گاز طبیعی باشد، تردید دارند به خصوص که صادرات گاز طبیعی تجارت بین‌المللی قابل رقابت و پرسود شده در حالی که تولیدکنندگان جدیدی در آمریکا و استرالیا پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند و حتی صادرکنندگان بزرگی مثل قطر باید خود را با وضعیت جدید وفق دهند و در شروط قراردادها انعطاف داشته باشند.

این گزارش تأکید می‌کند که عربستان سعودی و هم‌پیمانانش به جای حمله به قطر، محاصره این کشور را در دستور کار خود قرار دادند و در ابتدای ژوئن ۲۰۱۷ ریاض، ابوظبی و منامه به همراه قاهره روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر پایان داده و مرزهای دریایی و خشکی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.

گزارش وال استریت ژورنال در حالی است که در آگوست ۲۰۱۸ نیز پایگاه تحلیلی «اینترسپت» به نقل از یک مقام وقت سرویس‌های اطلاعاتی و دو مقام سابق وزارت خارجه آمریکا نوشت که چند هفته پس از آنکه عربستان، امارات، بحرین و مصر مسیرهای هوایی، زمینی و دریایی خود را به روی قطر بستند، قصد داشتند در یک طرح محرمانه، به این کشور حمله کرده و آن را اشغال کنند. همان زمان، رکس تیلرسون وزیر خارجه وقت در تماس‌های تلفنی متعدد، از سران این کشورها خواسته از اقدام نظامی علیه قطر صرف نظر کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.