فردا یکشنبه صدها مورد مشابه «تظاهرات علیه شرکت مونسانتو» در سراسر جهان برگزار خواهد شد.

برگزاری تظاهرات جهانی علیه «مونسانتو»/ بزرگ‌ترین عامل فساد و شرارت نابود خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، انتظار می‌رود، روز یکشنبه (فردا) صدها مورد «تظاهرات علیه شرکت مونسانتو» در سراسر جهان برگزار شود.

این در حالی است که گروه سازمان یافته‌ای با همین نام، هدف خود را «آموزش دادن جهانیان درباره جنایاتی که مونسانتو علیه بشریت مرتکب شده است» قرار داده است.

لازم به ذکر است که راهپیماییهای اعتراضی امسال، هشتمین سال برگزاری این دست راهپیمایی‌ها است که میلیون‌ها نفر در آن شرکت می‌کنند.

برای چندین دهه، فعالان و کُنِش گران حوزه تأثیرگذاری مواد شیمیایی بر محیط زیست، برای از بین‌بردن علف‌های هرز و محصولاتی که از لحاظ ژنتیکی تغییر یافته‌اند، مونسانتو را بزرگ ترین عامل فساد و شرارت معرفی کرده‌اند.

این درگیری در سال ۱۹۶۲ آغاز شد یعنی درست زمانی که شرکت آمریکایی بیوتکنولوژی کشاورزی تبدیل به یک تولید کننده اصلی سلاح شیمیایی به نام "عامل نارنجی" شد که توسط ارتش ایالات متحده با اثرات ویرانگر در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۹۷۴ مونسانتو محصول خودش تحت عنوان "راندآپ" را در بازار عرضه کرد. این علف‌کُش که حاوی «گلیفوسایت» است، به عنوان محصولی مناسب و بی‌خطر برای از بین بردن علف‌های هرز تبلیغ می‌شد، ادعایی است که از آغاز مسبب مناقشات جهانی شده است. این محصول علف‌کُش در سراسر جهان استفاده می‌شود و هر ساله برای این شرکت میلیاردها دلار درآمد ایجاد می‌کند.

در سال ۱۹۹۶ مونسانتو یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که به تولید محصولات گیاهی ژنتیکی تغییریافته می‌پرداخت و امروز، بزرگترین تولید کننده دانه‌های مهندسی شدۀ ژنتیکی برروی زمین است. این میزان حدود ۹۰ درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهد.

اما در سال ۲۰۱۵، آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC)، وابسته به سازمان بهداشت جهانی، یک حکم کوچک اما بسیار مهمی را صادر کرد و آن این بود که محققان دریافتند «گلیفوسایت» احتمالا سرطان زا است.

صدور این حکم زبان اعتراض افرادی که مدعی بودند قرار گرفتن در معرض علف کش موجب ابتلای آنها به سرطان شده است را باز کرد. کشاورزان، باغبانان، و باغداران درسراسر جهان ادعا کردند که این علف‌کُش شخص آنها یا عزیزانشان را مبتلا به بیماری کرده است.

اولین شخص دووین جانسون باغدار کالیفرنیایی بود که به وی مبلغ ۲۸۹ میلیون دلار (حدودأ معادل ۲۲۷ میلیون پوند) از جانب مونسانتو برای قرارگرفتن در معرض سرطان اعطا شد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:«گلیفوسات» سمی برای تباهی بشر

هفته گذشته هیأت منصفه دادگاهی در کالیفرنیا حکم پرداخت بیشترین میزان خسارت از طرف این شرکت را با اعطای مبلغ ۲ میلیارد دلار، به یک زن و شوهر که هر دو ادعا کرده بودند محصول  "راندآپ" باعث ابتلای آنان به سرطان شده است، را صادر کرد.

شاکیان معتقند که شرکت مونسانتو به آن‌ها درباره خطر ابتلا به سرطان محصولات علف‌کُش خود هشدار نداده است اما در مقابل وکلای مونسانتو می‌گویند محصولات علف‌کُش بی خطر هستند و پرونده‌های تشکیل شده علیه این کمپانی بر اساس اطلاعات "بی‌ارزش و فریبکارانه" است.

واقعا حق با کدام طرف است؟

این موضوع که "راندآپ احتمالا سرطان زا است" به این معنی نیست که محصولات این شرکت باعث ایجاد سرطان این افراد به خصوص شده است؛ در سال ۲۰۱۷، سازمان نظارت بر سلامت مواد غذایی اروپا «گلیفوسایت» را مورد ارزیابی قرار داد و اعلام کرد آن میزان که افراد در معرض این ماده قرار می‌گیرند باعث به خطر افتادن سلامت عمومی نیست.

بر اساس نظر پروفسور ریچارد استیونس، استاد دانشگاه کانکتیکات، این مطالعه بیشتر از شواهد مشابهی که آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در نظر گرفته است بهره برده، اما تفسیر آن متفاوت است.

استیونس درمقاله‌ای که در وبسایت علمی "کانورسیشن (گفتگو)" به چاپ رساند گفت که تقریبا هیچ زمان برای سرطان "علت خاصی" قابل اثبات نیست.

"مصرف سیگار بسیار خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد، اما غیرممکن است که ثابت شود که سرطان ریۀ یک فرد سیگاری به علت سیگار کشیدن است، چرا که حتی افراد غیر سیگاری نیز گاهی به سرطان ریه دچار می‌شوند. هیچگونه تست آزمایشگاهی قابل اعتمادی برای شناسایی علت خاص سرطان وجود ندارد."

با این حال، مونسانتو محکوم شده که در برخی مقالات علمی مشارکت مشکوک داشته است. مدعیان پرونده علیه مونسانتو معتقد بودند که این شرکت «فعالیت سازماندهی شده درازمدت با اطلاعات نادرست را برای متقاعد کردن سازمان‌های دولتی، کشاورزان و عموم مردم در بی خطر بودن محصول "راندآّپ" به راه انداخته است».

باورها بر این است که مقاله‌ای علمی که در سال ۲۰۱۵ داده‌های آماری آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در مورد اینکه این‌که «گلیفوسایت» می‌تواند عامل سرطان انسانی باشد را زیر سوال برده، با مونسانتو مرتبط بوده است. نمونه‌های دیگری نیز از دخل و تصرف بدون اعلام مونسانتو در مقالات علمی پیدا شده است.

در این رابطه برخی از اساتید و محققین معتقدند که سابقه بد «مونسانتو» بالاخره برایش دردسرساز شده است؛  از جمله دکتر «یان ماسگرایو» از دانشگاه آدلاید در این رابطه گفت: «ممکن است که عداوت نسبت به مونسانتو و ارگانیسم‌های ژنتیکی تغییریافته در نوع تصمیم گیری هیأت‌های منصفه تاثیر بیشتری از هر تحقیق علمی داشته باشد".

لس آنجلس و شهرهای حومه پس از جلسات دادگاهی که نظرات عمومی بسیاری را نیز به خود جلب کرده است، تصمیم گرفته‌اند، تا بدست آمدن شواهد واضح تر، استفاده از "راندآپ" را متوقف کنند.

طبق گفته استیونس، مونسانتو می‌تواند مسیری را دنبال کند که شرکتی که امروزه به نام جانز مانویل شناخته شده، در دهه ۱۸۸۰ با تولید محصولات حاوی «آزبست» آغاز کرد.

استیونس افزود:"پس ازآنکه بسیاری از مطالعات اپید میولوژیک نشان داد که قرار گرفتن در معرض آزبست موجب ایجاد درصد بالایی از سرطان ریه، به‌ویژه «مزوتلیوما» می‌شود و پس از دادخواهی‌های متعدد، این شرکت در سال ۱۹۸۲ ورشکست شد.

وی گفت: «دارایی‌های آن به منظور ایجاد حساب مخصوص پرداخت خسارات مالی به افرادی که آسیب‌های آسیب دیده را تشکیل می‌دهند، ضبط شد».

هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا شکایت‌ها علیه مونسانتو تأثیر و یا تغییرات اساسی در نحوه استفاده از "راندآپ" خواهد داشت یا خیر، با این حال، ۷۰ درصد فروش این شرکت از ۱۷۰۰ بذر ثبت رسمی شده به دست آمده است؛ از جمله در ایالات متحده، ۹۰ درصد ذرت، سویا، پنبه و چغندر قند ژنتیکی تغییر یافته‌ از دانه‌های ثبت شده مونسانتو هستند.

علی رغم نگرانی در مورد علف‌کُش این شرکت، تقاضا برای محصولات ژنتیکی تغییریافته، به منظور کمک به تغذیه جمعیت جهانی که سریعا در حال رشد است، رو به افزایش است.

به نظر بعید می‌رسد که این غول کشاورزی-شیمیایی با حمایت هایی که می شود، به این زودی‌ها نابود شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.