روزنامه ­القدس العربی نوشت اروپا به عرصه گروکشی‌ قدرت‌هایی تبدیل شده است که خواهان تجزیه آن هستند.

القدس العربی: اتحادیه اروپا در معرض خطر فروپاشی قرار دارد

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه القدس العربی چاپ لندن نوشت ترزا می‌، نخست وزیر انگلیس  چند روز پیش از اعلام نتایج انتخابات پارلمان اروپا از سمت خود استعفا داد. وی به ناتوانی خود برای خارج کردن انگلیس از اتحادیه اروپا اذعان کرد و شکست‌هایی را که حزبش به خاطر این ناتوانی متحمل شده است پذیرفت. انتظار می‌رود حزب محافظه کار همچون انتخابات شهرداری‌ها که مدتی پیش برگزار شد، در انتخابات اخیر نیز نتایج بدی حاصل کند.

اگر استعفای می‌ نشانه بن بست سیاسی ناشی از تصمیم رأی دهندگان انگلیسی برای خروج از اتحادیه اروپا در همه پرسی سال ۲۰۱۶ باشد، صرفاً به معنای بن بست در انگلیس نیست. نتایج انتخابات پارلمان اروپا که یکشنبه اعلام می‌شود نشان خواهد داد که بن بست سیاسی بزرگتری در سطح کشورهای قاره اروپا در حال پدیدار شدن است. سران اروپا متوجه این موضوع شده اند. لیو وردکار، نخست وزیر ایرلند روز جمعه هشدار داد که کشورش در شرایط بسیار خطرناکی قرار دارد. الکسیس تسیبراس، نخست وزیر یونان نیز پیش بینی کرده است نتایج انتخابات اروپا احتمالاً منجر به انتخابات زودهنگام در این کشور خواهد شد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز درباره پیروزی احزاب راستگرای افراطی در کشورش هشدار داده است.

مهمترین اظهارات مربوط به ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه است که گفت: اروپا در معرض تهدید فروپاشی و خروج از تاریخ است. این قاره به عرصه گروکشی‌های قدرت‌هایی تبدیل شده است که خواهان تجزیه اروپا هستند. ورود شمار بسیاری از احزاب راستگرای پوپولیست به پارلمان اروپا، تناقض بزرگی خواهد بود زیرا این احزاب دشمنی خود را با اتحادیه اروپا پنهان نمی‌سازند. 

بنابر این گزارش، این احزاب گرایش‌های ضد اسلامی و ضد مهاجرتی دارند و سران آن‌ها که در ایتالیا و اتریش به قدرت رسیده اند تلاش می‌کنند مهاجران را در تنگنا قرار دهند. آن‌ها درحالی که از عرب‌ها و مسلمانان و آفریقائی‌ها و کل مهاجران تنفر دارند با رژیم‌های استبدادی عربی روابط خوبی دارند. وجه مشترک این احزاب و رژیم‌های استبدادی عربی، دشمنی با جنبش‌های اسلامی و اسلامگرایان است.

این احزاب در نشست اخیر خود در میلان ایتالیا از تلاش برای تغییر تاریخ سخن گفته اند. بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران درباره این موضوع سخن می‌گویند. برخی از سران آن‌ها از تمایلشان برای در پیش گرفتن رویه‌ای شبیه به دونالد ترامپ در «دفاع از منافع کشورشان» سخن می‌گویند. این اقدام به معنای اختلاف است و این اختلاف در وهله نخست با کشورهای همجوارشان و اختلاف با رقبای سیاسی و اجتماعی شان است. آن‌ها ارزش‌هایی سیاسی را تهدید می‌کنند که طی چندین دهه ضامن حفظ اروپا بوده است. به نظر می‌رسد این سران عوام‌فریب فراموش کرده اند که رویکردشان در دهه ۳۰ قرن گذشته منجر به جنگی جهانی شد و اروپا را ویران کرد و میلیون‌ها قربانی برجای گذاشت.

القدس العربی در پایان نوشت: وقتی اروپا که مجموعاً بزرگترین اقتصاد جهان را داراست چنین وضعی دارد، هند پس از پیروزی حزب هندوی باهاراتیا جاناتا با همسایگانش به ویژه پاکستان چه وضعی خواهد داشت؟ به ویژه باید در نظر داشت که هر دو کشور قدرت هسته‌ای هستند. یا در برزیل، بزرگترین کشور قاره آمریکای جنوبی اوضاع چگونه خواهد بود که رهبری افراطی شبیه به ترامپ را انتخاب کرده است. در جهان عرب اوضاع چگونه خواهد بود که اسرائیل را در برابر فلسطینی‌ها رها کرده و با رژیم‌های عربی سرکوبگر ارّه به دست و شکنجه گر و آدم ربا متحد شده است؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.