۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 657912

 دیــدار وزیــر خارجه کشــورمان بــا «دایان فینشتاین» سناتور مطرح دموکرات، تبدیل به یک جنجال سیاســی در دو کشور شده است.

دکتر علیرضا رضاخواه/

 دیــدار وزیــر خارجه کشــورمان بــا «دایان فینشتاین» سناتور مطرح دموکرات، تبدیل به یک جنجال سیاســی در دو کشور شده است.

 وزارت خارجه می‌گوید هدف این گونه دیدارها جلوگیری از تأثیرگــذاری لابی‌های ضد ایران است؛ امری که بخشی از وظایف ذاتی دستگاه دیپلماسی کشورمان محسوب می‌شود. ساخت سیاسی آمریکا به گونه‌ای است که تصمیم‌های اصلی در سیاســت خارجی یا در کنگره شکل میگیــرد یا باید به تصویب کنگره برســد.

از همین رو است که بســیاری از کشورها برای تأمین منافع ملی خــود اقدام به لابی‌گری در کنگره می‌کنند. ســه لابی فعال نیز در کنگره علیه کشورمان حضور دارند، لابی اعراب، لابی ضد انقلاب و لابی رژیم صهیونیستی، اما بهترین راه برای مقابله با این لابی‌ها حرکت در مسیر ایجاد یک لابی قدرتمند برای حمایت از منافع کشورمان است.

 ایجاد لابی در کنگره آمریکا به مثابه ساختن خانهای در دل آتشفشان است.  تجربه نشــان داده لابی‌گری موفق با توجه به ساخت سیاسی آمریکا علاوه بر «ایجاد آگاهی عمومی در جامعه آمریکا و در میان نخبگان» میتواند تأمین کننده منافع ملی کشورمان نیز باشد.

 جلوگیری از اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصــادی، مخالفت با اقدام نظامی و مقابله با اقدامات تخریبی سه لابی ضد ایرانی میتواند از اولویت‌هــای لابی ایران در آمریکا باشــد.

 ممکن است برخی مقابله با دستگاه عظیم لابی صهیونیست را غیر ممکن بدانند. اما واقعیت این اســت که در حوزه ساختاری نهادهای سیاســی به گونه ای طراحی شده‌اند که هیچ کدام از قدرت مطلقه برخوردار نبوده و میتوانند با نظارت بــر یکدیگر توازن قوا را کنترل نمایند؛ امری که در حوزه زیرساختی هم قابل مشــاهده اســت.

 لابی‌هــا به عنوان بخشی از زیرساخت سیاسی آمریکا نیز از این قاعده مستثنا نیستند؛ بنابراین ایجاد یک لابی قوی در آمریکا نه تنها توانایی خنثی ســازی فعالیت‌های تخریبی جبهه مقابل را دارد، بلکه می‌تواند در تأمین منافع ملی کشــورمان نیز مفید واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.