زنجان-قدس: اگر در زمره افرادی هستید که از بازار میوه و تره‌بار خرید می‌کنید حتماً به یاد دارید که تا همین یک ماه پیش قیمت سیر از کیلویی ۲۰ هزار تومان حتی یک ریال هم کوتاه نیامد.

کشاورزان طارمی یک دل سیر گلایه دارند

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر به شما بگویم که در شهرستان طارم افزون بر ۷۰ هزار تن همه‌ساله سیر برداشت می‌شود به‌احتمال‌زیاد تصور می‌کنید که کشاورزان این محصول با فروش سیر کیلویی ۲۰ هزار تومان چه سودی به جیب می‌زدند؟ اما اگر به شما بگویم که بسیاری از این کشاورزان حتی برای برداشت محصول خود رغبتی نداشته و سیر را به کیلویی کمتر از ۲ هزار تومان هم مجبور به فروش و به دلالان شدند به‌طور حتم تعجب می‌کنید.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع‌شده و به قطب تولید سیر شهرت دارد.

تنظیم بازار به‌ویژه در حوزه محصولات کشاورزی سوژه‌ای تکراری و نخ‌نما است که همه‌ساله از تولیدکننده تا مصرف‌کننده با آن درگیر هستند و دراین‌بین تنها دلالان هستند که از این رویه خرسند و سودهای کلانی به جیب می‌زنند.

بسیاری از مردم و حتی کشاورزان سؤال می‌کنند که چرا سیر در زمستان کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌شود اما هنگام برداشت به کیلویی ۲ هزار تومان می‌رسد؟ بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا دولت برنامه‌ای برای ذخیره‌سازی ندارد که هم در حق مصرف‌کننده اجحاف نشود و هم در حق تولیدکننده؟

سیر گران تمام می‌شود

اسماعیلی یکی از کشاورزان منطقه در این رابطه می‌گوید: متأسفانه هرسال فصل برداشت که می‌شود به دلیل ازدیاد کاشت و برداشت هم‌زمان امکان فروش تمامی محصول وجود ندارد.

وی می‌گوید: ازآنجاکه کشاورزان امکان ذخیره‌سازی و نگهداری این محصول  را ندارند لذا مجبور هستند در مدت کمی دسترنج خود را به فروش برسانند.

وی ادامه می‌دهد: ازآنجایی‌که دولت تاکنون خریدار این محصول نبوده است لذا چاره‌ای نیست به جر اینکه کشاورزان دسترنج خود را به دلالان بفروشند.

وی با به‌کارگیری اصطلاح «بزخری» یادآور می‌شود: این موضوع موجب می‌شود تا کشاورزی که یک سال به نظاره برای ثمر نشستن محصول بوده اما به دلیل نبود مشتری حاصل دسترنج خود را به کمتر از دو الی ۳ هزار تومان حراج کند.

اسماعیلی بابیان اینکه در حال حاضر دستمزد کارگر افزایش چشمگیری داشته است ادامه می‌دهد: استخدام کارگر روزی ۵۰ هزار تومان برای برداشت سیر به‌صرفه اقتصادی نیست.

وی بیان می‌کند: متأسفانه هزینه کشت و برداشت آن به دلیل نیاز به نیروی انسانی زیاد، استفاده از سموم و نهاده‌های کشاورزی، قیمت حاکم بر بازار سیر در سال جاری و هزینه‌های بالای زندگی برای کشاورزان طارمی، موجب نارضایتی سیرکاران طارمی شده است.

مشکل حل می‌شود

در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم بابیان اینکه افزون بر ۲ هزار نفر در این شهرستان مستقیم با تولید این محصول رابطه داشته و از این طریق امرارمعاش می‌کنند بیان کرد: سیر از محصولات مهم زراعی شهرستان طارم محسوب می‌شود و بخشی از این محصول به کشورهای روسیه، آذربایجان و عراق صادر می‌شود.

مجتبی اسکندری افزود: تولید به روش سنتی و نیز نبود واحدهای فراوری و بسته‌بندی در این شهرستان و همچنین کاهش قیمت این محصول در بازار به دلیل برداشت هم‌زمان و نبود سیاست‌های تنظیم بازار ازجمله مهم‌ترین مشکلات سیر کاران طارمی است.
وی با اشاره به نارضایتی کشاورزان از قیمت پایین این محصول در بازار گفت: افزایش سطح زیر کشت در شهرستان مغان اردبیل و هم‌زمانی برداشت این محصول در دو استان از دلایل کاهش قیمت این محصول است.

اسکندری با اشاره به پیگیری موضوع کاهش قیمت این محصول گفت: خوشبختانه تعاون روستایی اقدام به خرید محصول سیر کاران طارمی کرده است به‌گونه‌ای که بازار سیر ازنظر ارزش سیر در سطح بازار کم نشود و دلالان کنترل بازار را به دست نگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.