همدان _ رئیس کمیسیون شهر سازی معماری شورای اسلامی شهر همدان از حمایت مدیریت شهری برای ساخت 《بام سبز》با تاکید بر اصول وضوابط شهرداری خبر داد.

حمایت مدیریت شهری از ساخت اصولی 《بام سبز 》درهمدان

به گزارش خبر نگار قدس آنلاین ، نرگس نوراله‌زاده ظهر امروز در بازدید کمیسیون شهرسازی معماری شورا از اجرای پروژه بام سبز در مجتمع مسکونی واقع در پردیس، گفت: با توجه به اینکه افزایش سرانه فضای سبز یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری محسوب می‌شود، باید بام‌ و ساختمان‌ سبز با محوریت رعایت قواعد اصولی و مشخص در اجرا و بر مبنای شیوه‌نامه مدون همراه با تمهیداتی برای تشویق مردم، کارفرمایان و مهندسان مدنظر شهرداری همدان قرار گیرد.

وی اجرای پروژه بام سبز و ساختمان‌های سبز را مسأله‌ای مهم قلمداد کرد و افزود: مدیریت شهری می‌تواند در تمامی زمینه‌های شهری، آموزش و فرهنگ‌سازی لازم را در اختیار مردم قرار دهد.

نوراله‌زاده با اشاره به اهمیت معماری سبز و توسعه پایدار شهری، بیان کرد: در نظر گرفتن اهداف توسعه پایدار مانند تعادل انسانی و منابع طبیعی، احترام به سیستم‌های طبیعی مستقل و تنوع فرهنگی زیستی، بالا بردن تساوی حقوق اجتماعی و توسعه اقتصادی و نگهداری از منابع طبیعی به منظور استفاده در طراحی پارک‌ها و بام سبز از اهمیت بالایی برخودار است.

وی با تأکید بر ضرورت معماری پایدار، افزود: نقش بام‌ و دیوار سبز پایدار و سالم در رسیدن به طراحی پایدار قابل توجه است.

رئیس شورای شهر همدان در ادامه گفت: هرچند توسعه اصولی فضای سبز بام جزئی از فضاهای خصوصی و نیمه‌خصوصی به حساب می‌آیند؛ اما در بازدهی اکولوژیکی فضای سبز شهری با محوریت فلسفه آشتی با طبیعت و افزایش سرانه فضای سبز شهری نقش مؤثری دارند.

کامران گردان معتقد است: برای ایجاد فضایی زیبا همراه با داشتن محیطی آرام‌بخش، باید قواعد فنی و اصولی ایجاد سازه و طراحی محیط توسط افراد متخصص و حرفه ای در بام سبز لحاظ شود؛ بنابراین باید به متقاضیان در این زمینه، کمک کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این فضاهای باز مسکونی می‌تواند پاسخگوی بخشی از نیاز همیشگی انسان به صورت نوین در راستای تأمین فضای سبز باشد؛ افزود: این فضاهای مشاع مجتمع های مسکونی ضمن فراهم آوردن موقعیت‌هایی برای رشد خلاقیت، معاشرت، تعامل و تقابل اجتماعی، در مسائلی چون افزایش فضای سبز، کاهش آلودگی و بهبود محیط زندگی هم بسیار موثرند.

گردان اظهار کرد: در برنامه‌ریزی شهری همدان باید دستورالعمل اجرایی احداث بام و دیوار سبز در شهرسازی و معماری همراه با بسته‌های تشویقی در کمیسیون شهرسازی معماری شورای شهر تدوین شود.

معماری سبز راهی برای هم‌آوایی و همسویی با طبیعت

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان نیز با اشاره به معماری سنتی در ایران، اظهار کرد: در گذشته‌های نه چندان دور، وجود باغچه‌ها و درختان منازل مسکونی در ایجاد آسایش شهروندان بسیار مؤثر بوده‌است.

رضوان سلماسی با تأکید بر اینکه امروزه کاشت درختان و گیاهان اقلیم در هر منطقه از نیازهای مهم فضاهای شهری است؛ افزود: با توجه به اینکه طراحی بام سبز در معماری شهری راهی برای به حداقل رساندن اثرات منفی ساختمان‌ها بر محیط زیست بوده، در حقیقت تلاشی برای هم‌آوایی و همسویی با طبیعت محسوب می‌شود.

وی معتقد است: نقش گیاهان در ایجاد آرامش در انسان و کاهش تنش‌های روانی جامعه بر مبنای پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه، نشان می‌دهد که ارتباط از طبیعت و لذت بردن از مناظر زیبای آن راهی ساده، اما مهم برای تلطیف روح و روان انسان است.

سلماسی؛ زیبایی منظره شهری، افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد فضاهای تفریحی شاد را از مهمترین مزیت احداث بام سبز در مجتمعهای مسکونی برشمرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.