شهرداری منطقه ۶ تهران در حالی به دنبال انتقال پرندگان از بوستان ساعی است که با برخی مخالفت‌ها مواجه شده است.

یک بام و دو هوای انتقال پرندگان بوستان ساعی

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، ششم اردیبهشت ماه بود که افشین خدامی معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۶ تهران خبر از انتقال پرندگان بوستان ساعی به باغ پرندگان در منطقه ۴ خبر داد و گفت: رایزنی‌هایی در این باره انجام شده و تا چند روز آینده انتقال پرندگان بوستان ساعی به باغ پرندگان نهایی می‌شود.

حال با گذشت نزدیک به یک ماه این جابجایی انجام نشده و پرندگان این بوستان کماکان در قفس‌های این بوستان و در شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۶ تهران درباره علت عدم این جابجایی تا به امروز گفت: یکی از دلایلی که انتقال پرندگان بوستان ساعی به باغ پرندگان در منطقه ۴ تهران با تاخیر مواجه شد این بود که مسئولان باغ پرندگان اعلام کردند باغ پرندگان ظرفیت لازم برای این تعداد پرنده را ندارد و باید زیرساخت‌های آن ابتدا فراهم شود.

وی افزود: یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای این انتقال ایجاد فضای قرنطینه است، زیرا پرندگانی که به یک محیط جدید منتقل می‌شود باید مدتی را در قرنطینه سپری کنند و تمام شرایط سلامت آن‌ها در این مدت بررسی شود.

خدامی ادامه داد: مسئولان مرتبط با این انتقال در منطقه ۴ اعلام کردند، چون زیرساخت‌ها فراهم نیست و در حال حاضر فضا و مکان قرنطینه برای پرندگان در این بوستان وجود ندارد امکان این انتقال فراهم نیست.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۶ تهران تأکید کرد: تنها فضایی که برای پرندگان مناسب است باغ پرندگان است و ما تأکید داریم که پرندگان بوستان ساعی باید به باغ پرندگان که دارای فضایی باز است منتقل شوند و رایزنی‌ها و مکاتبات در این باره نیز انجام شده است.

وی تصریح کرد: بوستان ساعی محیطی مناسب برای نگهداری پرندگان نیست، زیرا که پرندگان مانند هر جانداری نیاز به استراحت در طول شبانه‌روز دارند که آلودگی هوا و آلودگی صوتی خیابان ولیعصر (عج) موجب می‌شود پرندگان این بوستان دچار بیماری و استرس شوند و با شنیدن صدای بوق به کندن پرهای خود اقدام کنند که در نهایت تکرار این عمل منجر به از بین رفتن پرندگان در این بوستان می‌شود.

خدامی تشریح کرد: یکی از دلایلی که تأکید داریم انتقال پرندگان از بوستان ساعی به باغ پرندگان باید انجام شود این است که برای کودکان نیز بدآموزی دارد و افراد برای تفریح به بوستان ساعی بیایند و با هجمه‌ای از پرندگان در قفس مواجه شوند.

وی تأکید کرد: تلاش ما این است که از نهادهای عالی رتبه شهرداری بخواهیم به صورت دستوری با این انتقال موافقت کنند و کار جابجایی پرندگان به باغ پرندگان در منطقه ۴ انجام شود.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۶ تهران ادامه داد: نامه عدم انتقال پرندگان بوستان ساعی به باغ پرندگان تنها دو روز است که به دست ما رسیده است و تمام تلاش ما این است که بتوانیم از نهادهای بالا دست شهرداری حکم انتقال پرندگان بوستان ساعی را بگیریم.

خدامی تأکید کرد: نگهداری پرندگان در بوستان ساعی در بهترین شرایط است و هیچ مشکلی از بابت نگهداری پرندگان در این بوستان وجود ندارد، زیرا دکتر دامپزشک مقیم در بوستان ساعی وجود دارد که لحظه به لحظه شرایط پرندگان را ارزیابی می‌کند.

وی یادآوری کرد: ما از انتقال پرندگان بوستان ساعی به باغ پرندگان تنها یک هدف را دنبال می‌کنیم و آن هم خالی کردن قفس‌های بوستان ساعی از پرندگان است.

امیر حسن جعفری معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، درباره عدم انتقال پرندگان بوستان ساعی به باغ پرندگان و در پاسخ به ادعای معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۶ تهران، گفت: در ابتدا صحبت‌هایی مطرح شد که با توجه به معیارهای استاندارد نگهداری پرندگان مانند زیستگاه و تراکم آن‌ها در متر، شرایط نگهداری پرندگان در این بوستان مناسب نیست.

معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: با این شرایط پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه تمام پرندگان در هر نقطه‌ای از پایتخت که وجود دارد به باغ پرندگان در منطقه ۴ منتقل شود.

جعفری ادامه داد: ما اعلام کردیم که این اقدام درست نیست که بخواهیم بوستان ساعی را از پرندگان خالی کنیم، زیرا بوستان ساعی یکی از نوستالوژی‌های پایتخت است و مردم از قدیم می‌دانستند که در بوستان ساعی برکه‌ای وجود دارد و پرندگانی نیز در این بوستان نگهداری می‌شوند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد ما این بود که پرندگان انتقال پیدا نکنند و تنها زیستگاه و شرایط پرندگان در این بوستان بهسازی شود و پرندگان در این بوستان همچنان نگهداری شوند.

جعفری بیان کرد: بر این اساس اعلام کردیم همکاران در منطقه ۶ طرح بهسازی بوستان پردیسان را ارائه کنند و پس از چکش کاری در شهرداری تهران جهت اجرا ابلاغ شود و نیز اعلام کردیم در طول زمان اجرای این طرح اگر پروژه‌ای زمان بر بود پرندگان این بوستان به شکل امانی به باغ پرندگان منتقل و در آنجا نگهداری شوند و با پایان طرح بهسازی بوستان ساعی پرندگان مجدد به این بوستان بازگردد.

وی تاکید کرد: ما اعلام کردیم اگر زمان اجرای این طرح کوتاه بود دیگر نیازی به انتقال پرندگان به باغ پرندگان نیست و می‌توان در بوستان ساعی در قفسی به مدت چند روز آن‌ها را نگهداری کرد و پس از پایان طرح بهسازی پرندگان را در قفس‌های جدید خود قرار داد.

جعفری ادامه داد: به دنبال اجرای این طرح اعلام کردیم هرچه زودتر طرح بهسازی بوستان ساعی از سوی همکاران ما در منطقه ۶ تهران به اداره کل محیط زیست شهرداری تهران ارائه شود و پس از تایید طرح در رابطه با جابجایی پرندگان بوستان ساعی تصمیم گیری شود.

معاون توسعه و پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: تا به امروز هیچ طرحی با موضوع بهسازی بوستان ساعی از طرف همکاران ما در بوستان ساعی به اداره کل محیط زیست شهرداری تهران ارائه نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.