سال‌ها پیش بچه‌های یک مدرسه در مشهد به اردویی دانش‌آموزی دعوت شدند. از بین ۴۰ همکلاسی، فقط چهار نفر موفق شدند هزینه درخواستی مدرسه را به دفتر تحویل دهند و اردو به دلیل پول اندک برگزار نشد.

سنگ این خیریه در حرم رضوی گذاشته شد

شاگردان کلاس راهی صحن کهنه حرم مطهر امام رئوف شدند و از علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) خواستند که اگر روزی روزگاری دستشان به دهانشان رسید و صاحب کسب‌وکاری شدند، دور هم جمع و کمک‌رسان بچه‌های یتیم و بی‌سرپرست شوند.

۴۸ سال پیش حاج قاسم عقیلی عیدگاهی، خادم درگاه امام هشتم به عهدی که با امام رئوف بسته بود، وفادار ماند. در آن زمان هم‌محلی‌ها و خانواده‌ها با هم رفت‌وآمد داشتند. به کمک آن‌ها همشاگردی‌هایی که پیمان یاری به یتیمان بسته بودند در روز شهادت مولا علی(ع) گرد هم آمدند و حال که صاحب زن و فرزند شده و هر کدام نام و نشانی پیدا کرده بودند، بانی خیر شده و در سال ۱۳۵۰ سنگ خیریه‌ای را بنا کردند که تا به امروز یاری‌دهنده ایتام و محل تأمین آذوقه، پوشاک و بسته‌های حمایتی برای خانواده‌های بی‌بضاعت است. علاوه بر این، دانش‌آموزانی را از سراسر کشور، از مرز میرجاوه پاکستان گرفته تا روستاهایی که حتی هیچ غریبه‌ای را به خود ندیده‌اند، برای زیارت آقا امام رضا(ع) به حسینیه و آشپزخانه خیریه هیئت دوستان امام جعفر صادق(ع) دعوت می‌کند.  

 توزیع ۲۰۰۰ پرس غذا بین محرومان

حاج صادق عقیلی، تنها پسر بنیان‌گذار حسینیه و هیئت و آشپزخانه دوستان امام جعفرصادق(ع) در حالی که در تدارک طبخ ۲۰۰۰ غذا برای توزیع در بین دانش‌آموزان یتیم است، روبه‌روی ساختمان حسینیه در کنارم می‌نشیند تا بدانیم او در این راه چه هدفی را دنبال می‌کند.

او که ایستگاه صلواتی ورودی باب‌الجواد(ع) را در شب‌های جمعه برای پذیرایی از زائران آقا امام رضا(ع) دایر می‌کند، می‌گوید: تمام کسانی که می‌بینید در این آشپزخانه خدمات می‌دهند، حتی لب به غذایی که خود ریخته‌اند نمی‌زنند و هنگام افطار با هزینه شخصی خود سر سفره می‌نشینند. این آشپزخانه متعلق به آقا امام صادق(ع) و آقا امام جواد(ع) است و بردن غذا حتی یک پرس به جز برای یتیمان و افراد  بی‌سرپرست اشکال شرعی دارد.

حاج صادق که دارای سه خواهر، همسر و دو فرزند است، می‌گوید: حتی یک ریال این خیریه و حسینیه و آشپزخانه حساب و کتاب دارد و همه آن‌ها که در کار طبخ غذا و خدمات‌دهی هستند، افتخاری کار می‌کنند تا چیزی از سفره‌ای که برای بچه‌های یتیم دانش‌آموز پهن می‌شود، کم نشود. ما چراغ به دست گرفته‌ایم و برکتش را خدا می‌دهد.

عقیلی با یادآوری بانیان نیکوکاری که پایه‌گذار این بنای پایدار شده‌اند، از خاندان مرحوم خیاط خلقی، خاندان مرحوم شاد، خاندان مرحوم حاج حسین خوراکیان، خاندان مرحوم حاج تقی احدیان، خاندان خجسته و همکلاسی‌هایی یاد می‌کند که در عهد و پیمانی که در حرم مطهر بستند، پای این امر خیر ایستادند تا یاری‌رسان دانش‌آموزانی شوند که نیازمند کمک خیران هستند. به گفته صادق عقیلی، بسیاری از همراهان این حسینیه و خیریه نظیر حاج محمود دباغ‌زاده، حاجی شادکام، حاج آقا فرهادیان، مهندس افضل پناه، حاج آقا مشجری، حاجی ملکی مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خراسان، حاج سیدمحمود حجتی، مهندس خلیل منبتی و بسیاری دیگر همیشه در کنار بنیان‌گذاران آن کمر خدمت بسته‌اند. شهیدانی چون شهید سیدعلی صفاریان، شهید حسین صادقی، شهید حسین اختیارآبادی، شهید بهزاد احدیان، شهیدان کاظم و علی نورالهیان، شهید محمد صباغ‌زاده و حتی حاج سید کاظم موسوی که از همان ایام جوانی تاکنون که دوران کهنسالی را با سن بالا و درد کمر می‌گذراند، همه و همه سر این دیگ خیر با ما همراه بوده و آن‌ها که به رحمت ایزدی رفتند و آن‌ها که از روز اول در کنارمان بوده‌اند، این کار خیر را همواره با هدفی خیرخواهانه دنبال کرده‌اند.

حاج صادق عقیلی که از سال ۷۲ و در ۱۴ سالگی شانه به شانه پدر امور حسینیه و خیریه را با کمک‌های فرهنگی سه خواهر که رابط بین دانش‌آموزان دختر و خیریه هستند بر عهده داشته است، از روزی می‌گوید که پدرش حاج قاسم عقیلی پذیرای بچه‌های دانش‌آموزی از سیستان و بلوچستان «مرز میرجاوه» در مهمانسرای حضرت بود و چه خوشحال بود که توانسته است قدمی برای شادی و زیارت آن‌ها بردارد.

  سفره‌های رنگین پهن نکنیم

او اعتقاد دارد هر کس سفره‌ای را در راه خیر پهن کند، حاجت‌روا می‌شود و خواستار آن شد که در این شرایط اقتصادی، سفره‌های رنگین پهن نشود و هزینه آن را صرف کار خیر کنند، چرا که آن‌ها که بر سر سفره افطار می‌نشینند به چای و نانی دل خوش دارند و آن‌ها که به امثال ما اعتماد می‌کنند و مدیرانی که پای درد دانش‌آموزان محروم می‌نشیند و محرمانه مشکل آن‌ها را به ما انتقال می‌دهد تا گره‌ای هر چند کوچک گشاده شود، همه در این امر خیر شریکند و سهم خود را از این سفره در درگاه احدیت دریافت می‌کنند.

هر چند که صادق عقیلی حرفی از آمار نزد، اما با آمدن مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی و قدردانی از خدمات این خیریه که با هدف همیاری با دانش‌آموزان یتیم بنیان یافته است، باید گفت، مؤسسه خیریه امام صادق(ع) اکنون پس از ۴۸ سال که از دایر کردنش توسط همکلاسی‌های آن دوره می‌گذرد، توانسته است در ماه مبارک رمضان علاوه بر دیگر خدماتی که به محرومان می‌دهد هر شب ۲۰۰۰ پرس غذای بسته‌بندی شده را با همیاری مدیران مدارس میان دانش‌آموزان و خانواده‌های محروم در حاشیه شهر توزیع کند.

وی می‌گوید: به جز ماه مبارک رمضان و روزهایی مانند عاشورا و تاسوعا، شهادت پیامبر(ص)، دهه آخر صفر و مناسبت‌های مذهبی که سفره ایتام و اطعام محرومان پهن است و پذیرای حدود ۵۰۰۰ نفر هستیم، از دورترین نقاط ایران از مرز میرجاوه با پاکستان تا مرز افغانستان و دیگر شهرها، از اصفهان تا خرم‌آباد و حتی نقطه کور چاکچی، جاماندگان از سفر زیارتی امام هشتم را به زیارت امام رئوف دعوت کرده‌ایم.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.