برخلاف تصور عمومی عده زیادی از پزشکان از وضعیت درآمد خود راضی نیستند، طبق آمارها 7 تا 10 هزار پزشک به شغل های دیگر روی آورده اند.<BR>

آمار عجیب وغریب از پزشکان بیکار و دکترهای بی پول

 برخلاف تصور عمومی عده زیادی از پزشکان از وضعیت درآمد خود راضی نیستند، طبق آمارها 7 تا 10 هزار پزشک به شغل های دیگر روی آورده اند.

به نظر شما پزشکان از نظر سطح درآمد چه جایگاهی بین طبقات اجتماعی دارند؟ اگر نگاهی به پول ویزیت پزشکان شمال شهر تهران و رفت و آمدی که به مطبشان وجود دارد بیندازیم، میگوییم این قشر درآمد خوبی دارند اما در سوی دیگر این ماجرا پزشکانی هستند که مجبورند برای تامین هزینههای زندگی شغل دوم داشته باشند.

آمارها نشان میدهد حدود 200 هزار نفر پزشک اعم از عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروساز، دندانپزشک و... در کشور وجود دارد که از این تعداد 7 تا 10 هزار نفر به شغلهای دیگری روی آورده و یا شغل دیگری هم دارند.

دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتوگو با خبرگزاری مهر گفته است تنها 10 درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و 40 درصد میتوانند مخارجشان را تامین کنند اما 50 درصد بقیه که اکثر آنها پزشکان عمومیاند دچار مشکل هستند.

از سوی دیگر قائم مقام سازمان نظام پزشکی ایران هم از وجود هشت هزار پزشک عمومی بیکار در کشور خبر داده است. در پرونده امروز هفتصبح با نگاهی به سطح درآمدی پزشکان صحت این آمارها را بررسی میکنیم.

اصل خبر

«برخی از پزشکان به مشاغلی همچون موبایل فروشی، بنگاه مسکن و مسافر کشی روی آورده اند.» پذیرفتن این جمله و تصور یک پزشک در حال مسافرکشی کمی سخت به نظر میرسد اما این نکته را رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی به زبان آورده است و ظاهرا باید آن را جدی گرفت.

به گفته ایرج خسرونیا اغلب پزشکان در مناطق دور از پایتخت وضعیت معیشتی خوبی ندارند به طوری که برخی از آنها در روز دو نفر مریض هم برای ویزیت ندارند. بیشترین آمار بیکاری هم دامنگیر پزشکان عمومی است که سه چهارم اعضای جامعه پزشکی کشور را شامل میشوند.

دکتر حسن هویدا معاون رفاهی سازمان نظام پزشکی ایران هم معتقد است مهمترین و اساسیترین مشکل فعلی جامعه پزشکی، فقدان جایگاه مشخص پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور است.

البته به نظر میرسد اگر طرح پزشک خانواده با موفقیت اجرا شود این مشکل حل شود. آمارها نشان میدهد جامعه پزشکی کشور 200 هزار عضو دارد که هشت هزار نفر از پزشکان عمومی بیکار هستند.

در حال حاضر در روستاها به ازای هر چهار هزار نفر یک پزشک و در شهرها به ازای هر دو هزار نفر یک پزشک داریم و باید نسبت به جمعیت به ازای هر هزار نفر یک پزشک وجود داشته باشد.

دکتر کاظم عباسیون عضو هیات رئیسه جامعه جراحان ایران میگوید هر 15 مورد معاینه بیوقفه بیماران توسط یک پزشک، میزان خطا در معاینات بعدی را 30 درصد افزایش میدهد.

مدیر عامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی هم اعلام کرده بین 7 تا 10 هزار پزشک در مشاغلی غیر از رشته تحصیلی خود مشغول هستند. این یعنی عده قابل توجهی از جامعه پزشکان از وضعیت معیشتی خود راضی نیستند که به مشاغل دیگر روی آورده اند.

در شهر چه خبر است؟

اگر نگاهی به تعرفه های مصوب سازمان نظام پزشکی کنید فورا متوجه میشوید این رقمها با آنچه در شهر و مطب پزشکان دیدهاید تفاوت قابل توجهی دارد.

برای اینکه از نرخ واقعی ویزیتها مطلع شویم نرخ انواع خدمات پزشکی در نقاط مختلف پایتخت را تلفنی جویا شدیم.

با وجود آنکه طبق تعرفه نرخ ویزیت پزشکان متخصص 13 هزار تومان و فوق تخصص 16 هزار تومان تعیین شده اما در حال حاضر کمتر پزشک متخصص یا فوق تخصصی در سطح شهر وجود دارد که کمتر از 20 یا 25 هزار تومان ویزیت دریافت کند اما خود پزشکان درباره این تفاوت فاحش قیمتها چه میگویند؟

یکی از پزشکان متخصص به هفتصبح میگوید: «ما اصلا مجبور نیستیم قیمتهای نظام پزشکی را اعمال کنیم چون در کار ما نمیتواند اجباری باشد. اگر قرار باشد این کار انجام شود باید نرخها حتی دقیقهای محاسبه شود، وگرنه ما مثلا مریضی که نیم ساعت درمانش وقت لازم دارد را یک روزه درمان نمی کنیم.

درمان را در دو روز انجام میدهیم و هر بار 15 دقیقه کار میکنیم!» برخی پزشکان هم در توجیه این مسئله از مسئولیت شانه خالی میکنند و میگویند بهترین راهحل این است که خدمات بیمه تقویت شود و با به حداقل رسیدن رابطه بیمار و پزشک جای هیچ حرف و حدیثی باقی نماند.

یکی از پزشکان هم توجیه جالبی درباره افزایش نرخ تعرفههای خود دارد: «پزشکان سالها زحمت میکشند و شبانه روز درس میخوانند، از سد محکمی به نام کنکور رد میشوند و در دوران دانشجویی خود تماما مشغول مطالعه هستند آن وقت ویزیت پزشک عمومی باید 8000 تومان باشد؟»

به هرحال پزشکان هیچ وقت از نرخ تعرفههای نظام پزشکی راضی نیستند و در عین حال تعداد زیادی هم پزشک عمومی بیکار در نقاط دور از پایتخت وجود دارد که باید امیدوار بود با اجرای طرحهایی مثل پزشک خانواده مشکلات موجود حل شود.
 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ح خ IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    7 1
    هر كه بگندد نمكش مي زنند واي به روزي كه بگندد نمك
  • ميثم IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    9 7
    همش دروغه و حرف بي اساس.پزشكان خيلي پرتوقع هستن و درثاني امار بيكاران بقيه تحصيل كرده ها چقده؟؟مگه پزشك كيه كه نبايد بيكار باشه؟
  • منتقد IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    10 5
    انگار بقيه زحمت نمي كشند اينهمه استاد دانشگاه و مهندس و جامعه شناس و .... والله پر رو تر از پزشكان آدم پيدا نميشه اينها جون جون و سلامتي انسانها دستشونه روشون زياد شده تقصير مهندسا هم هست برق مطب يكيشون رو قطع كنيد يا يكي از وسايل پزشكيشون كه خراب شد تعمير نكنيم اونوقت بايد بره دم خيابون سيگار بفروشه !! اونوقت ميفهمه كي زحمت كشيده !!!
  • فرزاد IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    8 1
    اين ادعاها مال زمانيه که پزشکان در کنار بالا رفتن سطح معلومات به بالا رفتن سطح اخلاق حرفه اي هم توجه کنند. نه مثل اين اوضاع که 80 درصد اين دکترها فقط درس ميخونن و مطب شون شده دکان کاسبي و خبري از پايبندي به سوگندنامه نيست!! در خوندن که ملاک نيس چون آقاي گوبلز هم تحصيلات عاليه داشت!
  • رضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    3 8
    باسلام در مملکت ما دو شغل مقدس مي باشد که متاسفانه توسط افرادي پست قداست و زيبايي اين شغلها از بين رفته است.يکي شغل معلمي است و ديگري شغل پزشکي مي باشد. خداکند که شما پزشکها به جايي نرسيد.وگرنه به فقير و غني رحم نميکنيد.خدا لعنتتان کند که خون مردم فقير را ميگيريد و به زن و فرزندانتان مي دهيد تا به خوشگذراني و ولگردي و عياشي خود برسند.
  • آرش IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    10 8
    به نظر من سطح درآمد پزشکان نسبت به خيلي رشته هاي ديگه بالا است. مگه رشته هاي ديگه کنکور نمي دهند يا متخصصين ديگه زحمت نمي کشن. به نظر من اين خيلي بي انصافي است که فقط به مسائل بيکاري و درآمد پزشکان توجه بشه. من به شما قول مي دهم که همين درصدي که نوشتيد بيکارند يا تازه فارغ التحصيل شده اند يا سطح توقعشون خيلي بالاست. اگه برن تو شهرهاي کوچک يا روستاها کارکنند مطمئن باشيد که درآمدشون اينجور که سياه نمايي ميکنن نيست. مگه خون پزشکا از بقيه رنگي تره. مثلا من شخصي رو سراغ دارم که دکتري يک رشته فني است که سالها زحمت کشيده و درس خونده درآمد ماهيانه اش به 2 ميليون نمي رسه اما يک پزشک متخصص گاها تا 50 ميليون و بيشتر در ماه درآمدشه. من مهندسين زيادي را ميشناسم که بيکارند. چرا به مشکل اقشار ديگه جامعه توجه نميشه و فقط درمورد پزشکا صحبت ميشه. خيلي هاشون به اندازه براي مريض وقت نميزارن و پولشون حلال نيست
  • سورنا IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    0 0
    مرضيه خانم چي در طي 3سال گذشته ايشان از درآمدش راضي بوده؟يا هنوز كو تابرسه به گرد خاوري و جهرمي!!
  • علي IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    5 3
    حداقل 20 سال هست که مشنويم 10 هزار پزشک بيکار است مطمئنا دروغ محض است مگر آنکه باور براين باشد که کسانيکه ماهانه کمتر از 100 ميليون در آمد داشته باشند بيکارند . حداقل سه برابر بيش از وضعيت حاضر به پژشک نياز ذاريم تا عدالت درماني حاصل شود.آيا پزشکان حاضرند مانند همقطارانشان در رشته هاي تخصصي ديگر مثلا يک مهندس برق در آمده داشته باشند؟
  • ناهيد IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    3 0
    مريض بيچاره چه گناهي ک ه زه سرما ميخوره با تعرفه هاي الان000 20 تومن آب مي خوره چقدر بايد بره يه سرماخوردگي بديم راضي شيد؟ بقيه مرضي ها هم خبلا بدور 78 10 تا دکتر بايد عوض شه يه تشخيص بديد
  • مريم IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    3 3
    بعضي از دکتراي بيسواد حقشونه
  • دکتر IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    4 1
    سلام، من يه دانشجوي پزشکي ام. من حقو به مردم ميدم چون که وقتي يه دانشجوي پزشکي دوران تحصيلش فقط به پز اسم رشتش فکر مي کنه نه به درس خوندن نبايد توقع درآمد بالا رم داشته باشه، الان حداقل 50% دانشجويان صلاحيت خوندن اين رشته رو ندارن. همينان که چن سال بعد با بي سواديشون مردمو اذيت مي کنن. يه سري حقشونه که بيکار باشن.تو شهرستانا نياز زيادي به متخصصين هست اما اکثريت ترجيح ميدن نرن، بعد توقع دارن بيکارم نباشن!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ن IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    3 1
    اين تنها پزشکان نيستند که سالها درس مي خوانند و سپس به آنچه انتظار دارند نمي رسند. در رشته هاي زيادي افراد پس از گرفتن فوق ليسانس( معادي دکتراي حرفه اي پزشکي عمومي) کار در خور ندارند. حتي در بسياري از رشته هاي PHD نيز که که از نظر آکادميک معادل تخصص پزشکي است نيز مشکل کار و درآمد وجود دارد.
  • ali IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    9 4
    پزشکان زحمت زيادي ميکشند هرچه ميگيرند حقشونه 7سال مثله کنکوردرس ميخونن 2سال بايد به مناطق محروم برن ودرتمام اين مدت استرس کاري بالايي دارند هيچ لذتي از جواني شان نميبرند سطح علمي کشور را بالاميبرند بهترازفوتباليست هاييست که فقط زيرتوپ ميزنند
  • علي IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    10 4
    مردم دو دسته هستند. يا دکترند يا در ارزوي دکتر شدن. خوش باشيد
  • من IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    3 0
    لصلا باور کردني نيست درآمدشون از ما مهندسهاي بيکار که خيلي بهتره چه درسا خونديم و حالا بايد خودمون بارار آزاد کار کنيم با حقوق بخور نمير
  • رضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    4 0
    من در مورد پزشکان نميدونم ، ولي در مورد دامپزشکان اين مطلب کاملا صدق ميکنه . چون خودم يه دامپزشکم و از راه دامپزشکي درآمد زيادي ندارم ضمنا به معدل 17 که دارم هم هيچ کجا ارزشي قائل نشدن، براي ادامه تحصبلم بورس 7خوان رستم داره که تو يکي از خوان هاش گير ميافتي دست آخر مجبور شدم وارد کاري خارج از دامپزشکي بشم هر جند اينجا هم امينيت شغلي ندارم. واقعا براي ما دامپزشکا چرا کسي يه فکري نمي کنه!!!؟؟؟
  • آسمان IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    2 0
    چرا هيچکي به فکر ما بچه هاي علوم پايه نيست؟ ما هم براي کنکور کارشناسي و ارشد و دکتري کم زحمت نمي کشيم!درسامونم واقعا سخته! بازار کار ما در چه وضعيه؟ خير سرمون دانشمندان اين کشوريم و پيشرفت علم تو دستهاي ماست!!!!
  • احسان IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    6 0
    سلام به همه مهندسان و پزشکان. منم شش سال ليسانس مهندسي گرفتم. دو سالم زيرپرچم تو نيرو انتظامي چه سختيا که برا کارت پايان خدمت نکشيدم. الآنم با افتخار راننده وانت هستم ،البته يک ساله يعني بعد از سه سال بيکاري از روي عجز و درموندگي . لااقل ... بقيشم نميگم. خدانگهدار همه ي جوونا که تو اين مملکت دارن حروم ميشن.
  • ق.ن.ک. IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    3 0
    به نظر شما يک پزشک در اورژانس بيمارستان هاي قم چقدر مي گيره ؟ساعتي 3000تومان يعني از خدمتکار اونجا هم کمتر مي گيره اين يعني پر توقعي کسي که رتبه 500کنکور 1374 بوده
  • عباس IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    2 1
    من پزشک عموميم وضع از اين هم بدتر است.من در اورزانس بيمارستان با ساعتي 3000تومان کار ميکنم.بيمارستان بهشتي قم يک سال بعد ÷ول ÷زشکان رو ميده.باز هم بگم
  • عباس IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    2 0
    با احترام به تمام کساني که درس خواند اند.کساني که ميگند ما بر توقع هستيم بياند تو اورزانس با ساعتي 3000 تومن فقط بشينند نگاه کنند.اگر تونستيد.شما فقط به سختي درس خوندن مدت تحصيل توجه نکنيد درس بزشکي بر خلاف ساير دروس است .هر 4سال تجديد ميشه مطالب گاها فرق ميکنه .استرس کاري ما رو هيچ کس نداره.هرچند حق مهندسان ومعلمهاي محترم هم داده نشده.اگر عدالت در برداختها بود .اگر فوتباليست محترم ميلياردي بول نميگرفتشايد اينهمه بزه کاري هم تو جامعه نبود
  • زهرا IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    5 2
    من رشتم مطالعات اجتماعيه و براي يک پروژه رو زندگي و درآمد پزشکان و دندانپزشکان کار کردم. نتايج بسيار جالبي بدست اومد که کاملا بر اساس پايش آماري و استفاده از نرم افزارهاي قدرتمند اس.پي.اس.اس و ميني تب مي باشد.بطور کلي درامد اين قشر در ايران بسيار سرسام آور است و مجموع درآمد چندين پزشک(به تعداد انگشتان دست)در يکي از شهرها برابر درآمد کل معلمان آن شهر بود!پزشکان عمومي که بحث داغي در محافل پزشکي دارد نيز بسيار بالاتر از ساير تحصيل کرده هاي هم رده بود!پزشکان عمومي مناطق محروم درآمدهايي بطور معمول بالاي 10 ميليون در ماه داشتند!در بين پزشکان متخصص ميانگين درآمدي بالاي 50 ميليون مي باشد طوريکه حداقل حدود 8 ميليون و حداکثرچيزي حدود 600 ميليون در ماه بود! درآمد دندانپزشکان نيز بسيار سرسام آور بود طوريکه ميانگين درآمد يک دندانپزشک عمومي چيزي حدود 18 ميليون در ماه بود!
  • مهندس برجسته IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
    7 2
    ديگه همه عالم و آدم ميدونن که درآمد پزشکا، داروسازها، دندانپزشکاو...بالاست. منم موافقم که بايد بالا باشه اما چقدر بالا؟ اينکه يک مهندس داراي مدرک کارشناسي ارشد که معادل يک دندانپزشک درس ميخونه و اگه رشتشم سخت تر نباشه آسونتر نيست اونم از يک دانشگاه معتبر تهش يا بيکار باشه و يا با حقوق بخور و بمير!! بمير نه نمير!! زندگي کنه ولي يک دندانپزشک حداقل 20 ميليون دربياره؟ اين 20 ميليونو از اونجا گفتم که تو فاميلامون 3 نفر دندانپزشک داريم و همه هم تازه کارن و اينقدر درآمد دارن!! بله تو مملکت ما فقط پزشکان و دندانپزشکان و امثالهم هستن که درامد نجومي از راه تحصيل پيدا ميکنن و بقيه حتي اگه بهترين مهندس و اقتصاد دان و حسابدار و...باشن خيلي هنر کنن يه کار بخور و بمير!! پيدا ميکنن...نميدونم حد سيري پزشکان چقدر است شايد 1 ميليارد در روز..خدايا کجايي؟
  • ناشناس IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    3 2
    بي خود اين قشر رو پر رو نکنيد،
  • محمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    8 1
    اگه اومدي پزشکي بايد عرضه ي نشان دادن خود را هم داشته باشي. من دوستي دارم بورد تخصصي داره ولي تو تاکسي تلفني کار ميکنه قطعا از بي عرضگي خودشه نتونسته خودي نشان بده دوستي هم دارم نرم افزار خونده برجي پنج ميليون حقوقشه. بعضي از پزشکان جراح هم هستند که برجي سيصد چهارصد ميليون در آمد دارند البته انگشت شمارند بعضي هاشون از شيرمادر هم حلال تر بعضي ها هم حروم چونکه بي رحمن پول جلوي چشمشون رو گرفته و دنياشون رو به اخرتشون فروختن تا پول نگيرن بيمار رو عمل نمي کنن بعد با اين پولها ميرن ميزنن تو کار واردات، بساز بفروش و... بيمار هم به خاطر اين پزشک بي رحم بي خونه ميشه چونکه مجبوره خونش رو بفروشه بده دستمزد اين آقا تا عملش کنه... حرفه ي پزشکي مقدسه ولي بعضي از پزشکان با بي توجهي به سوکندنامه و به خاطر پول پرستي ساير پزشکان رو ميبرن زير سوال... تا حالا به اين فکر کردين چرا حقوق معلم اول ابتدايي کمه؟
  • حسن ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 0
    هر روز حقوق پزشک تو کشور ما داره زیاد میشه اینا فقط واسه اینه که حقوقشون مدام زیاد بشه باور نکنید پزشک کمتر از 45 50 میلیون حقوق نداره پزشک عمومی تازه متخصص که برو بالای میلیارد