وقتی ماجرا در دی ماه سال گذشته توسط روزنامه قدس رسانه‌ای شد، فرد متخلف بسرعت استعفای خود را اعلام و از سمتش کناره‌گیری کرد.

اتهام تضییع حقوق بیت‌المال در پی ارائه مدرک جعلی

 در پی سلسله اقدام‌های دستگاه قضایی مرکز خراسان رضوی و مقابله با باندهای حرفه‌ای و پیچیده صدور و فروش مدارک علمی نامعتبر، پس از لو رفتن ماجرای استفاده یکی از مدیران سابق اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی از مدارک لیسانس جعلی برای تصدی پست مدیریتی، وی به دستگاه قضایی احضار و تفهیم اتهام شد.

 پرده اول: تصاحب پست دو مسئول با مدرک جعلی!

۳۰ دی ماه سال گذشته یکی دیگر از برخوردهای قاطع دادستانی مرکز استان خراسان رضوی با عاملان صدور و فروش مدارک علمی نامعتبر که عاملان آن برای تعدادی از سلبریتی‌ها هم مدرک دکترا و... صادر کرده‌ بودند را رسانه‌ای کردیم.

با توجه به گستردگی فعالیت سازمان یافته جاعلان مدارک علمی، موضوع به صورت ویژه‌ توسط بازپرس امیرحسین جوانبخت، قاضی شعبه ۷۵۱ دادسرای ناحیه ۷ مشهد مورد رسیدگی قضایی قرار گرفت و هر روز به ابعاد آن افزوده و عمق تخلفات هم بیشتر می‌شد.

در یکی از جلسات رسیدگی به پرونده عظیم صدور و فروش انواع مدارک علمی جعلی، مستنداتی در اختیار مقام قضایی قرار گرفت که نشان می‌داد یکی از رؤسای هیئت‌های ورزشی و مدیران سابق اداره کل ورزش و جوانان اســتان خراسان رضوی برای آنکه بتوانند برصندلی ریاست و مقام تکیه بزنند، به ترتیب مدارک علمی نامعتبری شامل فوق‌دیپلم و لیسانس را به سازمان یادشده ارائه کرده‌اند. در ادامه بازپرس پرونده باتوجه به اهمیت ماجرا، دستور تحقیقات تکمیلی را صادر کرد و در پی آن مشخص شــد نفر اول که یکی از رؤسای هیئت‌های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان اســتان خراســان بود برای آنکه بتواند در سمتش ادامه فعالیت دهد، ســراغ یکی از مؤسسه‌های غیرمجاز صدور مدارک علمی رفته و مدرک فوق دیپلم دریافت و آن را تحویل اداره کل ورزش و جوانان استان داده است.

از سوی دیگر تحقیقات بازپرس پرونده حاکی از آن بود که برخــی از مدیران وقت اداره کل ورزش و جوانان اســتان از این اتفاق باخبر شده، اما هیچ اقدامی در این باره نکرده‌اند. همچنین باتوجه به اینکه روی مدرک علمی نامعتبر نام یکی از واحدهای دانشگاهی درج شده بود، این موضوع در مکاتبه‌ای استعلام گرفته می‌شود که دانشگاه مذکور در تاریخ ۲۷/۷/۹۷ در پاســخ مکاتبه صورت گرفته اعلام می‌کند مدرک کاردانی صادره جعلی و بدون اعتبار است.

چند روز بعد رئیس هیئت ورزشی مذکور به شعبه احضار و مورد بازجویی قرار می‌گیرد و در جلسه بازپرسی عنوان می‌کند: پول مدرک را در چندین مرحله و به صورت نقدی پرداخت کرده اســت. وی گفت: من مدرک را فقط به اداره کل ورزش و جوانان استان ارائه داده‌ام و جای دیگری از آن استفاده نکرده‌ام.

وقتی ماجرا در دی ماه سال گذشته توسط روزنامه قدس رسانه‌ای شد، فرد متخلف بسرعت استعفای خود را اعلام و از سمتش کناره‌گیری کرد.

 پرونده دوم لیسانس جعلی و مدیریت سازمانی!

پس از اثبات این جرم برای مقام قضایی و انجام مراحل اولیه پرونده، مستندات استفاده یکی دیگر از مدیران سابق اداره کل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی از مدارک جعلی لیسانس هم مورد بررسی قرار گرفت.

در آن تاریخ و در حاشیه جلسه بازپرسی، مقام قضایی به خبرنگار قدس گفــت: در صورتی که حقوق و مزایای ویژه‌ای توســط مسئولان احتمالی به واسطه ارائه مدارک یادشده به محل‌های خدمت خود، دریافت کرده باشــند، موضوع در گزارشی به سازمان بازرسی اعلام و نسبت به عودت وجوه و دیگر مراحل قضایی اقدام خواهد شد. پیگیری‌های قضایی در این زمینه ادامه داشت و همزمان استعلام‌هایی به دستگاه‌های متولی ارسال و از آن‌ها خواسته شد تا در زمینه میزان دریافت حقوق مدیر سابق به واسطه تصاحب پست یادشده اعلام نظر کند.

 بیش از ۱۵۰ میلیون پول مردم در جیب متخلف!

پس از مدتی نهاد مربوط پاسخ دستگاه قضایی را به صورت مکتوب اعلام کرد. ماجرا توسط مقام قضایی بررسی و ریز دریافتی‌های فرد متخلف نشان از آن داشت که مدیروقت در فاصله زمانی تصدی پست مدیریتی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان اضافه دریافتی که حقش نبوده، دریافت و به جیب زده است.

همچنین بررسی دیگر مستندات پرونده مانند گردش کارنامه‌های داخلی اداره کل ورزش و جوانان استان در آن زمان مشخص کرد که مدیر متخلف مدرک را به اداره کل ورزش و جوانان استان ارائه و اصرار بر اعمال آن در پرونده پرسنلی‌اش داشته است.

از سوی دیگر یکی از مدیران وقت که متوجه تخلفات صورت گرفته می‌شود در مقابل این ماجرا می‌ایستد، اما یکی از مدیران بالادستی با اعمال فشار بر وی جلوی اجرای قانون را می‌گیرد.

 تفهیم اتهام به مدیر سابق

باتوجه به جمیع مستندات مدیر سابق اواخر هفته گذشته به شعبه ۷۵۱ احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. در ادامه بازپرس پرونده اتهام تضییع حقوق بیت‌المال را به وی تفهیم و برای متهم قرار وثیقه صادر کرد. تحقیقات قضایی درباره دیگر ابعاد پرونده همچنان ادامه دارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.