گرگان-قدس: طرح گردشگری مبتنی بر طبیعت یک از اصطلاحات و بنا بر گفته مسئولان استان گلستان فرصتی برای بهره‌برداری اقتصادی از زیستگاه‌های طبیعی است که البته چندین سال است به بلای جان جزیره آشوراده و دوستدارانش تبدیل‌شده است.

کار در«آشوراده» بالا گرفت/فعالان محیط‌زیست شکایت کردند

قدس آنلاین-گروه استان ها: به گفته مسئولان استان گلستان قرار است با اجرای طرح گردشگری آشوراده، ‌این جزیره حفاظت‌شده که زیستگاه حیات‌وحش بوده به کیش دوم ایران تبدیل شود اما مناقشه بر سر این طرح بعد از گذشت ۱۶سال همچنان بین دوستداران محیط‌زیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست که خود با گردشگری در این جزیره موافقت کرده است ادامه دارد و اخیراً این اختلاف به محاکم قضایی کشیده شده است.

در واپسین روزهای سال گذشته و در راستای اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده، سازمان همیاری‌های شهرداری استان گلستان شروع به خاک‌ریزی و رسوب‌گذاری در بخشی از تالاب بین‌المللی میانکاله حدفاصل بندر ترکمن تا جزیره آشوراده در محل خلیج گرگان کرد که این اقدام با واکنش دوستداران طبیعت و ستاد مردمی نجات آشوراده مواجه و درنهایت با مداخله سازمان محیط‌زیست این عملیات متوقف شد.

حالا عملیات خاک‌ریزی در خلیج روبه‌زوال گرگان همچون طرح گردشگری آشوراده متوقف است و ستاد مردمی نجات آشوراده نیز همچنان پیگیر شکایتی است که از سازمان حفاظت محیط‌زیست به دستگاه قضایی برده است.

اعلام‌جرم فعالان محیط‌زیست

ستاد مردمی نجات آشوراده در همین حال طی نامه‌ای خطاب به معاون دادستان کل کشور علیه عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و امیر عبدوس مدیرکل محیط‌زیست استان گلستان اعلام‌جرم کرده است.

در بخشی از این نامه که خطاب به محمدجواد حشمتی، معاون دادستان کل کشور، نوشته‌شده و به دفتر مقام معظم رهبری، کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز رونوشت شده است آمده است:

تأکید می‌نماییم که اجرای طرح گردشگری در منطقه جزیره آشوراده طی سال‌های اخیر بارها با اعتراض اهالی و فعالان محلی  و همچنین مخالفت و اعتراض فعالان  و سازمان‌های طرفدار محیط‌زیست مواجه و نهایتاً غیرقابل اجرا اعلام‌شده است. طرح گردشگری جدیدی که در تاریخ ۸ آذرماه در محل اسکله بندر ترکمن با آئین کلنگ زنی رسماً آغازشده است، از هیچ شفافیتی برخوردار نیست و این دقیقا برخلاف تأکیدات و اظهارنظرهای  آقای عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست بوده.  

ساخت‌وساز سنگین ممنوع

 در همین حال معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی که در حال حاضر اعلام موافقتش با طرح پرسروصدای گردشگری آشوراده این روزها باعث شکایت ستاد مردمی  شده اظهار می‌کند: محیط‌زیست مخالفتی با توسعه ندارد.

حمید ظهرابی عنوان می‌کند: «بر اساس درخواست استان گلستان طرح طبیعت‌گردی آشوراده بیش از ۱۰ یا ۱۲سال در حال بررسی، مکاتبه و پیگیری است و درنهایت سال گذشته توافقاتی انجام شد. ازجمله اینکه برگزاری‌های سنگینی که در ابتدا درخواست شده بود در آشوراده اتفاق بیفتد مثل هتل، استخر، شهربازی، بازارچه و سایر فعالیت‌هایی که به ساخت‌وسازهای گسترده نیاز داشت، به درخواست سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار شد از برنامه حذف و به شهر بندر ترکمن منتقل شود.»

وی می‌افزاید: این توافق انجام شد که سازمان به‌هیچ‌وجه اجازه ساخت‌وساز سنگین در آشوراده را نمی‌دهد و ساخت‌وسازها در جزیره باید موقت، سبک، با مصالح بومی و موزون با طبیعت منطقه طراحی و اجرا شود لذا عملیات اسکله‌سازی‌ در خلیج گرگان و میانکاله توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان مجوز محیط‌زیست نداشته و برای ساخت آن هیچ توافقی با محیط‌زیست نشده است.»

گردشگری محافظت‌شده ادعاست

درحالی‌که محیط‌زیست توسعه در حد استاندارد را قانونی و منطقی می‌داند اما بنا بر گفته استاد کهرم؛ آشوراده و میانکاله زنده است و روح دارد و دارای درختان بی‌نظیری مانند انار وحشی است که تنها در این منطقه وجود دارند.

مناقشه بر سر طرح گردشگری بعد از گذشت ۱۶سال همچنان بین دوستداران محیط‌زیست و سازمان حفاظت محیط‌زیست که خود با گردشگری در این جزیره موافقت کرده است ادامه دارد و اخیراً این اختلاف به محاکم قضایی کشیده شده استوی معتقد است : چنانچه مرزهای گردشگری را در این منطقه بازکنیم همانند آنچه که در تالاب انزلی اتفاق افتاده، حضور بیش از ۲۸۰۰ قایق در تالاب و نابودی نیلوفرانی که آشیانه پرستوهای دریایی هستند، چیزی از این منطقه باقی نخواهد گذاشت.

کهرم بابیان آنکه حتی در کشوری مانند سوئیس هم نتوانسته‌اند طرح‌های گردشگری در مناطقی مانند پناهگاه‌های حیات‌وحش را بدون آسیب به محیط‌زیست ایجاد کنند، تصریح کرد: بنابراین گردشگری همراه با حفاظت در محیط‌زیست در چنین منطقه بکری، ادعایی بیش نیست.

وی بابیان اینکه اساساً هدف از اجرای گردشگری و سرمایه‌گذاری بر روی این طرح‌ها، کسب درآمد است تأکید کرد: بنابراین بدون ایجاد امکانات و تأسیساتی مانند تله‌کابین، جت اسکی و قایق همانند آنچه که در دیگر مناطق گردشگری کشور وجود دارد، مسئولان به هدف خود نخواهند رسید.

وی بیان می‌کند: هرچند مسئولان در ادعاهای خود عنوان می‌کنند که با اجرای چنین طرح‌هایی مخالف بوده و از آن جلوگیری می‌کنند اما چند سال پیش همین مسئولان سازمان محیط‌زیست، خود برای جذب گردشگران در این منطقه، مسابقه تالاب نوردی در میانکاله را برگزار کردند که هرچند بعدها آن را انکار کردند، اما مستندات آن در رسانه‌ها منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.