سید عباس موسوی، در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در واکنش به اظهارات متناقض ترامپ و این پرسش که برخی تحلیلگران معتقدند این روش او برای ایجاد شکاف در میان مقامات ایران است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خیلی به سخنان و لفاظی‌ها توجه خاص ندارد، آنچه برای ما مهم است، تغییر رویکرد و رفتار است.

گام بعدی را با قاطعیت برخواهیم داشت

آرش خلیل خانه/

سید عباس موسوی، در نخستین نشست مطبوعاتی خود با اصحاب رسانه در واکنش به اظهارات متناقض ترامپ و این پرسش که برخی تحلیلگران معتقدند این روش او برای ایجاد شکاف در میان مقامات ایران است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خیلی به سخنان و لفاظی‌ها توجه خاص ندارد، آنچه برای ما مهم است، تغییر رویکرد و رفتار است. ما بر مبنای آنچه می‌بینیم و آثاری که بر ما و منطقه ما مترتب است، تصمیم‌گیری خواهیم کرد. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص شرایط ایران برای مذاکره با آمریکا گفت: فعلاً ما مذاکره‌ای با دولت آمریکا نداریم. حرف ما این بوده که احترام به توافقات بین‌المللی مبناست. ما پای میز مذاکرات حضور داشتیم، اما آن‌ها بر اساس برخی توهم‌های اشتباه‌ خود به صورت غیرقانونی از برجام خارج شدند و توافق صورت گرفته را زیر پا گذاشتند. ما فعلاً چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: ۱۲ شرطی که پیش از این آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران مطرح کرده بودند، شروطی غیر قابل اجرا و فضایی است و قطعاً هیچ کشور مستقلی این شروط را نمی‌پذیرد.

در مرحله میانجی‌گری با آمریکا نیستیم

موسوی درباره پیشنهاد نخست وزیر ژاپن برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا نیز با یادآوری اینکه ایران کشوری قدرتمند است و طبیعی است که نگرانی‌هایی از تنش در منطقه ما داشته باشند، اظهار داشت: مایل نیستیم از لفظ میانجی استفاده کنیم، ولی ما همواره شنونده حرف‌های کشورهایی که از روی حسن نیت این موضوع را دنبال می‌کنند، هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه میانجی‌گری الزامات و مقدماتی دارد، افزود: باید به ریشه‌های تنش موجود میان ایران و آمریکا توجه کرد که بدعهدی‌ها و تروریسم اقتصادی این کشور است. با این حال ما به نقطه نظرات کشورهای دوست گوش می‌کنیم اما اکنون در مرحله میانجی‌گری نیستیم. موسوی درباره زمان سفر نخست وزیر ژاپن نیز با بیان اینکه مقامات دو کشور در حال رایزنی و تنظیم برنامه این سفر هستند، گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده زمان این سفر تعیین شود و این سفر مهم می‌تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از کشورها مدعی شده‌اند پیام‌هایی را به ایران آورده‌اند و نماینده آمریکا برای رساندن این پیام‌ها بوده‌اند، گفت: ما پیام ویژه‌ای از مقامات کشورهای دوستی که به ایران سفر کرده‌اند دریافت نکرده‌ایم و خودمان نیز پیامی نداشته‌ایم. این سفرها صرفاً برای بیان و شنیدن نقطه نظرات دو طرف بوده است.

تصور غلط آمریکایی‌ها

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش دیگری با این مضمون که ایران در چه مرحله‌ای میانجی‌گری را قبول خواهد کرد، اظهار داشت: ما فعلاً احساس تنش، درگیری و هر چیزی که اسمش را بخواهید بگذارید، نداریم و اگر چنین تصوری هست آن را دیگران ایجاد کرده‌اند و دیگرانی که چنین احساسی را ایجاد کرده‌اند، باید برای رفع این احساس و کاهش آن اقدام کنند و فعلاً جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به این مسائل ندارد. سید عباس موسوی در خصوص دیدار ظریف با یک سناتور آمریکایی و محتوای مذاکرات وی در این دیدار با تأکید بر اینکه صرف دیدار به معنای مذاکره نیست، گفت: مذاکره با تبادل نظر و دیدار از لحاظ معنایی متفاوت است، از سوی دیگر ما مقامات کنگره را دولتی تلقی نمی‌کنیم و آن‌ها هیچ مجوزی برای مذاکره به معنای آنکه منجر به تصمیم و نتیجه شود ندارند. وی افزود: دولت ایران تصمیمی برای مذاکره با مقامات دولتی آمریکا ندارد، اما گفت‌وگو و تبادل نظر با شخصیت‌های سیاسی و مقامات گذشته که صاحب تحلیل و نظر هستند، منعی ندارد و می‌تواند ادامه داشته باشد. سخنگوی وزارت امور خارجه درپاسخ به پرسش دیگری درباره ارزیابی ایران از پایبندی اروپا به برجام با بیان اینکه اروپایی‌ها آن گونه که باید و شاید به این توافق و تهداتشان پایبند نبوده‌اند و ما بارها این را به آن‌ها متذکر شده و اعلام کرده‌ایم که اگر به صرف حمایت لفظی و بیانیه باشد، ما نیز می‌توانیم از این شرایط استفاده کنیم، گفت: ایران همواره سعی کرده به دیپلماسی فرصت بدهد. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس ملاحظات سیاسی، ملی و امنیتی و سابقه تاریخی خودش که ملتی اهل تعامل و گفت‌وگو است، راه دیپلماسی را با هیچ کشوری نبسته و همواره به دیپلماسی فرصت داده است و این به معنای اعتماد به اروپا و امید داشتن به اروپا نیست و ما همچنان خواستار اجرای تعهدات از طرف اروپایی‌ها و بقیه اعضای برجام هستیم.

گام دوم در پایان 60 روز

موسوی با اشاره به مهلت 60 روزه ایران به کشورهای اروپایی تأکید کرد: در نامه‌ای که آقای روحانی به سران ۱+۴ نوشت و بیانیه شورای عالی امنیت ملی، مواضع ما به روشنی بیان شد. پس از آن اروپایی‌ها واکنش‌هایی داشتند؛ برخی مثبت و برخی غیرقابل قبول بود، ولی آنچه ایران بر آن تأکید دارد و در نامه رئیس جمهور آمده، شروطی است که کشورهای باقیمانده برجام باید به آن عمل کنند. ما همه کشورهای باقیمانده در برجام را به یک شکل نگاه نمی‌کنیم و حساب چین و روسیه که با وجود برخی عدم اقدام و تحرک نداشتن اروپا روابط خوب و مستحکمشان را با ایران حفظ کرده‌اند، در یک قاب نمی‌بینیم، ولی لازم بود به هر پنج کشور عضو برجام دیدگاه‌های ایران را اعلام کنیم که در نامه رئیس جمهور انجام شد.

وی با اشاره به درخواست روسیه برای تشکیل کمیسیون مشترک برجام، یادآور شد: در قاعده این نشست باید در همین مهلت 60 روزه برگزار شود. اگر در این مدت تحول خاصی روی دهد، ما به رایزنی‌ها ادامه خواهیم داد در غیر این صورت در پایان فرصت 60 روزه گام بعدی را با قاطعیت برخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.