۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۷
کد خبر: 658199

بیشتر سیاست‌مداران توهم کمبود اختیارات دارند. این در حالی است که آنها در طول عمر مسئولیت خود، هرگز موفق نمی‌شدند بخش حتی اندکی از اختیارات موجود را استفاده یا دســت‌کم استفاده بهینه کنند.

 بتازگی این سخن در مورد ریاست محترم جمهور نیز مطرح شده است، در چنین مواقعی نخستین پرسش مردم این میتواند باشد که بر سر اختیارات پیشین چه آمد که لازم شده بر آنها بیفزاییم. برای مثال در ماجرای برجام اختیارات مفصلی به ریاســت قوه مجریه و تیم همراه به ضمیمه هشــدارهای لازم داده شــد.

پس از چند سال امروز همه دریافته‌اند از آن اختیارات استفاده بهینه نشده و بلکه به سبب آن در تله‌ای گرفتار شــده‌ایم که اگر به دوستان خود ایمان نداشتیم، برخی شاید گمان جاسوسی و غیره می‌بردند، که بردند.

 قانونی تصویب میشود که مثًلا بازنشستگان به کار گرفته نشوند. بر همان اساس به لطایف الحیل شهردار کهنسال مشهد جایش را بعد عمری از انواع مدیریت به جوان‌تری میدهد، اما در کوتاه‌ترین زمان در وزارتخانه‌ای مهم معاون وزیر می‌شود.

 آقای رئیس جمهور! اینجا شما اختیار دارید آن وزیر را مؤاخذه کنید که چرا قانون را به مسخره گرفته است. اما از این اختیار استفاده نمی‌کنید. گزارش‌های متعدد از برخی رفتارهای زیان‌آور مدیران ارشد، وزیران و یا منتسبان به شما می‌رسد. از وجود کارتخوان در دفتر و رانت‌خواری‌ها و... شما اختیار دارید هیئتی بفرستید تا این شــایعات را ارزیابی کنند و یقه ویژه خواران را بگیرند.

 شما اختیار دارید از خانواده معدنچیان «یورت» خبر بگیرید یا از خانواده خدمه سانچی. شما اختیار دارید چند ساعت زیر چادر با بازماندگان سیل اخیر در خوزستان زندگی کنید. حتماً پس از آن دستورات و تأکیداتتان درباره آن مردم تغییر خواهد کرد.

 میتوانید شبی را در «زرده» روستای زلزله زده‌ای بگذرانید که عموم ساکنانش شیمیایی سال‌های جنگ هستند و ببینید بعد بیش از یک سال چه حالی دارند. شما اختیار دارید ماهی یک بار به سینما و تئاتر بروید تا دریابید در حوزه فرهنگ سرزمینتان چه میگذرد.

 بتازگی جمله قصاری از شما در رسانه‌ها مبنی بر نظرسنجی از چهره مردم، آن هم از پشت شیشه‌های دودی ماشین حامل خویش منتشر شده است. چرا از پشت شیشــه‌های دودی و تنها در مســیر رفت و برگشت به منزل؟ چرا به میان آنها نمی‌روید؟

شما اختیار دارید به نظرسنجی خود اعتماد نکنید و دستور دهید نسبت به کیفیت زندگی مردم یک سازمان مستقل برایتان نظرسنجی کند. بی‌شک نتایج آن نظرسنجی شما را حیرت زده کرده و سبب خواهد شد از بسیاری اختیاراتتان که تاکنون استفاده نکرده‌اید، استفاده کنید.

باری دوستان خواننده این مطلب دقت داشته باشند که این استفاده نکردن از اختیارات موجود و توهم کمبود اختیارات تنها مربوط به ریاســت جمهور نیست. بسیاری از مسئولان در هر سه قوه و دیگر سازمان ها و نهادها و مراکز این توهم را دارند، چپ و راست و اصالح طلب و اصولگرا و اعتدالی و غیره هم ندارد.

 عزیزان تا مسئول‌اند سعی در بهره‌گیری از اختیارات‌شان نمی‌کنند. هر جا هم که گند میزنند و مدیریتشان به گِل مینشیند، حرف کمبود اختیارات را پیش میکشند! آنجا که اختیار داشتید چه کردید و به قول شاعر؛ تو برون در چه کردی که درون خانه آیی؟

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.