جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل گفت: حمایتهای غربی از نیروی صهیونیستی در کنار جریان سازش درون فلسطینی‌ها و اعراب کوشش می‌کرد تا موضوعی به نام فلسطین وجود نداشته باشد و مسأله بازگشت آوارگان فلسطینی به دست فراموشی سپرده شود، ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اعلام روز جهانی قدس روح تازه‌ای در مبارزه با رژیم صهیونیستی و اشغالگران در کالبد مبارزان دمیده شد.

اعلام روز قدس احیا گر مبارزه با رژیم صهیونیستی بود / آنچه به عنوان انتفاضه می‌شناسیم، حاصل انقلاب اسلامی ایران بود

دکترجعفر قناد باشی کارشناس بین‌الملل در گفت و گو با قدس‌آنلاین گفت: اعلام روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه رمضان و کوشش برای احیای مبارزه با رژیم صهیونیستی و زنده نگاه داشتن مسأله فلسطین از جمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی به شمار می رود که با پیروزی انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. نظام اسلامی درایران توانست یکی از پایه‌های مهم غرب  یعنی رژیم شاهنشاهی را که به ژاندارم منطقه معروف بود، ساقط و جمهوری اسلامی را که مبتنی بر خواست فرهنگ ایرانی و اسلامی بود، برپا کند. در واقع غرب با وقوع انقلاب اسلامی ایران قدرت گذشته خود را در منطقه از دست داد، این در حالی بود که اسرائیلی‌ها که به عنوان یکی دیگر از پایه‌های مهم غرب در منطقه شناخته می‌شدند دچار انزوا شدند و موقعیت آسیب پذیرتری را تجربه کردند.

وی دراین باره افزود: وقوع انقلاب اسلامی ایران  با کوشش‌هاییهمزمان شد که تلاش می‌کرد تا موضوع فلسطین را به فراموشی بسپارد و جریان سازش را در فلسطین تقویت کند تا به مسأله فلسطین پایان دهد، چرا که حمایتهای غربی از نیروی صهیونیستی در کنار جریان سازش درون فلسطینی‌ها ودرون اعراب کوشش می‌کرد تا موضوعی به نام فلسطین وجود نداشته باشد و مسأله بازگشت آوارگان فلسطینی به دست فراموشی سپرده شود، حال اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و اعلام روز جهانی قدس روح تازه‌ای در مبارزه با رژیم صهیونیستی و اشغالگران در کالبد مبارزان دمیده شد.

استاد سیاست بین‌الملل گفت: اسرائیل یکی از رژیم های منطقه را که در اختیار آمریکا وهمسو با رژیم صهیونیستی بود،از دست داده بود، لذا سرکردگان رژیم صهیونیستی از همان ابتدا از انقلاب اسلامی ایران به عنوان زلزله‌ای در منطقه یاد کردند. توانمندیها و نیروی بالقوه و بالفعلی که در انقلاب اسلامی ایران نهفته بود، منجر به کاهش قدرت و توانمندی آنها در منطقه شد؛ واقعیتی که چهار دهه در منطقه حکمفرماست و شاهد آنیم که اسرائیلی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان قدرت آسیب ناپدیر از آن یاد می شد و ارتش اسرائیل به عنوان یکی از ارتش‌های قدرتمند جهان مطرح بود، در دو دهه گذشته شکست‌های مختلفی را تجربه کرده است.

جعفر قنادباشی درباره پیامدهای اعلام روز جهانی قدس برای رژیم صهیونیستی گفت: با اعلام روز جهانی قدس از سوی امام خمینی (ره) زمینه ای برای موضوع احیای فلسطین  را با روز جهانی قدس فراهم شد و از آن زمان به بعد رژیم صهیونیستی هم در سیر قهقرایی قرار گرفت، بنحوی که اسرائلی ناگزیر شد نه تنها بخش‌های بزرگی از صحرای سینا را به مصری ها بازگرداند بلکه از غزه نیز خارج شد و اقتدار خود را در جنوب لبنان نیز از دست داد و به وسیله نیروهای حزب الله از جنوب لبنان اخراج شد.این موضوع قطعاً از جمله دستاوردهای بزرگی بود که با اعلام روز قدس از سوی جمهوری اسلامی ایران یک بار دیگر افکارعمومی جهان اسلام را متوجه اهمیت موضوع اشغال فلسطین، بیت المقدس و مسجدالاقصی کرد.

وی دراین باره افزود: اسرائیل بعد از خروج از لبنان در جنگ‌های بعدی شکست‌های دیگری را تجربه کرد. بزرگترین آنها جنگ  33 روزه با حزب الله لبنان بود، هر چند اسرائیل آغازگر آن بود اما بعد از 33 روز ناگزیر به پذیرش شکست شد و با اینکه خود آغاز گر جنگ بود اما با درخواست آتش بس بزرگترین شکست نظامی واولین شکست آشکار اسرائیل درعرصه نظامی را در معرض دید جهانیان گذاشت و به افسانه آسیب ناپذیر بودن اسرائیل پایان داد.

 کارشناس منطقه تصریح نمود: سپس در پنج جنگ مختلف شاهد شکست‌های پی در پی رژیم صهیونیستی بودیم. در صحنه‌هایی که اسرائیل خود آغاز گر جنگ با غزه بود؛ جنگ‌های   22 روزه، 8 ،51 و دو جنگ 2 روزه. اما به دلیل اینکه اسرائیلی‌ها نتوانستند در برابر شدت آتشی که از جانب غزه بر سر آنها می‌بارید مقاومت کنند. در این جنگ‌ها ناتوانی و ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین که به عنوان مهمترین سامانه ضد موشکی اسرائیل مطرح بود، آشکار شد که به معنی آشکار شدن آسیب ناپذیری اسرائیل است.

جعفر قناد باشی گفت: مسأله دیگری که اسرائیلی‌ها طی این مدت برای به دست آوردن امنیت خود و مقابله با جمهوری اسلامی ایران دنبال کردند به وجود آوردن گروهک‌های تروریستی چون داعش در منطقه بخصوص در سوریه به دلیل همسایگی بافلسطین اشغالی بود تا با تضعیف کشورهایی چون سوریه، عراق، ایران و لبنان مانع همکاریهای نظامی، سیاسی، اقتصادی آنها شود. هرچند داعش هشت سال در سوریه و عراق بیشترین جنایت‌ها را مرتکب شد و از دلارهای نفتی عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی و کمک‌های تسلیحاتی آمریکا برخوردار بود اما پروژه داعش شکست خورد و یک بار دیگر رژیم صهیونیستی شکست را تجربه کرد. لذا اسرائیل در حال حاضر رژیمی است که در شمال در برابر لبنان قدرتمندی قرار دارد که حزب الله توانسته برتری نظامی خود را اثبات کند. اسرائیل در کنار سوریه‌ای قرار گرفته است که در شمال شرقی فلسطین قرار دارد و خواستار بازپس گرفتن جولان است وباز هم در جنوب با غزه‌ای رو به روست که در پنج جنگ گذشته از آن شکست خورده است.

 وی خاطر نشان کرد: مسأله دیگر بیداری اسلامی است. زمانی که جریان بیداری اسلامی آغاز و منجر به سرنگونی رژیم‌هایی چون حسنی مبارک و بن علی در شمال آفریقا شد، اسرائیلی ها در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفتند که هنوز می‌توان گفت جریان بیداری اسلامی به عنوان آتش زیر خاکستر و تهدیدی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود که به اشغال فلسطین پایان دهند.

وی تصریح نمود: اسرائیل در چهل سال گذشته تلاش کرد تا از حمایت‌های آمریکا و همراهی ارتجاع عربی برخوردار باشد. آنچه در حال حاضر دنبال می‌کند پروژه استمداد از آمریکاییها به صورت بسیار پررنگ و کمک گرفتن از کشورهای عربی به عنوان پروژه فعال است که از آن به عنوان پروژه معامله قرن یاد می‌شود از جمله نتایجی است که آنها می‌خواهند از پشتیبانی‌های دولت کنونی آمریکا وکشورهای عربی برخوردار شوند به عبارتی در نتیجه‌ای که آنها از همکاریهای عربی گرفتند بنا به نظر کارشناسان در عرصه عمل یک امربسیار غیر ممکن و غیر قابل تحقق است. آنچه درباره شکست بزرگ معامله قرن گفته می‌شود و موانع و بن بست هایی که بر سر معامله قرن وجود دارد حاصل کوشش های تبلیغاتی است که از طریق انقلاب اسلامی ایران به سطح منطقه گسترش پیدا کرده و الگویی است که انقلاب اسلامی در اختیار کشورهای منطقه قرار داد.انقلاب اسلامی الهام بخش احیای مبارزه با رژیم صهیونیستی بود کما اینکه آنچه به عنوان انتفاضه می‌شناسیم به عنوان انقلاب مردمی در فلسطین به گفته همه محققین حاصل انقلاب اسلامی ایران و شرایطی است که اعلام روز جهانی قدس و همسویی همه مسلمانان جهان برای آزادی قدس حاصل شده است.

انتهای پیام. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.