نشست های سه گانه مکه واقعیت حامیان عربستان سعودی را بر ملا کرد و نشان داد که جز امارات متحده عربی و شورای نظامی سودان کس دیگری برای سخنان پادشاه سعودی ارزش قائل نیست.

سه نشست ضد ایرانی در عربستان که به زیان میزبان تمام شد/ گزینه‌های بن سلمان در بن‌بست

به گزارش گروه بینالملل قدس آنلاین، «المیادین» در مقالهای به قلم «قاسم عزالدین»  نوشت: انتخاب مکه مکرمه برای برگزاری سه نشست عالی رتبه عربی، خلیجی و اسلامی، نهایت توان عربستان سعودی به امید القای این مفهوم بود که ریاض برای حمایت از اماکن مقدسه و بسیج بیشترین حمایت در مقابله با خطرناکترین تهدید وجودی، نیازمند کمک است.

از این روی، عربستان سعودی پس از اتهام ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به تلاش برای حمله به مکه و مدینه منوره، خیال می‌کرد که هدف گرفتن ایران امری محقق شدنی است. این کشور برای تحقق این امید خود، تکه هایی از پهپادها را به نمایش گذاشت که مدعی شد ایرانی هستند و در آسمان عربستان سرنگون شده‌اند.

فراتر از این ملک سلمان پادشاه سعودی در نشست باصطلاح اضطراری عربی، خواستار به کارگیری تمام امکانات برای مهار ایران شد و از شرکت کنندگان خواست تا به زعم خود، برای توقف فعالیت های خرابکارانه ایران در منطقه تدابیر قاطعانه‌ای را اتخاذ کنند.

مقصود ملک سلمان از اتخاذ تدابیر قاطعانه، در پایین ترین سطح این است که همه در کنار عربستان علیه ایران بایستند و از تلاش آن برای راه اندازی جنگ علیه جمهوری اسلامی حمایت کنند.

تمام این تلاش‌های سعودی بی فایده بود و جز رئیس شورای نظامی سودان ، کس دیگری از خواسته‌های پادشاه عربستان حمایت نکرد.

کشورهای عربی، خلیجی و اسلامی، هیچ یک از گزینه جنگ سعودی علیه ایران حمایت نکرد وبلکه به گونه‌ای با دعوت صباح الاحمد الصباح امیر کویت مبنی بر تمسک به گزینه گفت‌وگو برای حل اختلافات و دور داشتن منطقه از جنگ جدید همراه شدند.

فراتر از این، عراق هشدار داد که تهدید امنیت ایران مساوی با تهدید امنیت کل منطقه و خود کشورهای عربی است و نشان داد بیانیه‌ای که در این نشست صادر شد، تنها تحت تأثیر کشور میزبان صادر شده است.

سخن گفتن از محکومیت دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عربی چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم، شبیه به یک عمل زیبایی است و در سطح حمایت از موضع سعودی نیست.

مواضع حمایتی از  سعودی در نشست های پیشین عربی، خلیجی و اسلامی در بوته آزمایش برای اتخاذ مواضع موافق با جنگ نبود و هنگامی که عربستان نیاز به حمایت خود در جنگ علیه ملت مظلوم یمن داشت، هیچ کس جز عمر البشیر حمایت نکرد و پس از آنکه تهدیدها روشن شد، تلاش های عربستان و رژیم صهیونیستی برای تشکیل «ناتوی عربی» موفق نبود و نشست «ورشو» نیز نتایجی درپی نداشت.

از این روی، در نشست‌های سه گانه مکه واقعیت حامیان عربستان سعودی مشخص شد و این کشور جز امارات متحده عربی و شورای نظامی سودان و خارج از آن رژیم صهیونیستی وآمریکا را همراه خود نداشت، بدتر از همه برای سعودی آنکه این تنهایی زمانی برملا شد که دونالد ترامپ نیز به خاطر ترس از ورود به جنگی ویرانگر از مواضع تند خود علیه ایران عقب نشست و وزیر خارجه فرانسه که از مهمترین حامیان عربستان بوده، مجبور شد تا به این کشور و امارات بگوید که به «جنگ کثیف» علیه یمن پایان دهند.

گزینه های عربستان که به موجب آن در صدد راه اندازی جنگ علیه ایران و حمایت از خود در جنگ یمن بود به بن بست رسیده و تغییر مواضع کشورها در نشست‌های سه گانه مکه گواه آن است و چه بسا امروز ایران که به آغاز جنگ علیه سعودی متهم است، با طرحی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه این کشور برای امضای معاهده حسن همجواری پیشنهاد داده است، عربستان را از منجلاب و بحران گرفتار در آن نجات دهد. به ویژه آنکه به گفته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بسیاری از کشورهای عربی برای بررسی این طرح آمادگی دارند که این موضوع خود نشان از وجود شکاف میان این کشورها و عربستان سعودی و امارات دارد و تأکید می‌کند که گزینه‌های محمد بن سلمان افول کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.