اصفهان-سال گذشته خبر هلاک شدن ۳۰ بهله عقاب در استان فارس تا چند روزی تمامی حواس رسانه‌ها و مهم‌تر از آن دوستداران حیات‌وحش را به خود مشغول کرد اما پس از مدتی هیاهو باری دیگر علت این کشتار حیات‌وحش به دست فراموشی سپرده شد.

«زباله» طعمه مسموم برای پرندگان شکاری

قدس آنلاین-گروه استان ها: در این حادثه که به‌واسطه رهاسازی تعدادی مرغ آلوده توسط یک واحد مرغداری در جاده سروستان اتفاق افتاد متأسفانه ۳۰ بهله عقاب صحرایی و سارگپه جان خود را از دست دادند.

هرچند که عامل این اقدام بازداشت شد و این پیگیری قضایی آب سردی بر افکار عمومی ریخت ولی واقعیت این است که این پایان ماجرا نبود و نیست.

اگر گذرتان به منطقه «گردنه زینل» و سایت کارخانه پسماند اصفهان افتاده باشد به‌طور حتم دسته‌های پرندگان شکاری به چشمتان خورده است.

در محدوده گردنه زینل که این روزها به محل تجمع عقاب صحرایی، کورکور سیاه و عقاب شاهی (امپریال ) تبدیل‌شده است تعداد بی‌شماری از این پرندگان به‌صورت گروه‌های بزرگ بر روی انباشت زباله‌ها، سقف محل تولید کود کمپوست، حصارهای سایت کارخانه پسماند، دکل‌های برق و کوه‌ها قابل‌مشاهده است.

این پرندگان بزرگ که برای تغذیه از زباله‌ها در این مکان به کمین نشستند متأسفانه در معرض بلایایی هم چون انواع مسمومیت‌های غذایی، برق‌گرفتگی و برخورد با دکل‌های برق و توربین‌های بادی قرار دارند.

حل مشکل پسماندها

منطقه گردنه زینل و سایت کارخانه پسماند اصفهان در مسیر مهاجرت پرندگان شکاری قرار دارد، روزانه حجم زیادی از زباله شهری، ضایعات کشتارگاهی، تلفات مرغداری و دامداری وارد این کارخانه می‌شود و همین سبب شده شمار قابل‌توجهی از عقاب‌های بومی و مهاجر در این مکان میان انبوه زباله‌ها به دنبال یافتن غذا باشند، درحالی‌که پسماندهای گوشت و ضایعات مرغی غذای این پرندگان شکاری نیست و نه‌تنها ارزش غذایی ندارد بلکه باعث بیماری آن‌ها می‌شود.

هرچند  مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اصفهان چندی پیش در نشست خبری اعلام کرد به‌زودی با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید از انباشت پسماندها جلوگیری خواهد کرد بااین‌حال مسئله نگران‌کننده از بین رفتن تنوع زیستی و انقراض برخی گونه‌های حیات‌وحش است که تعادل طبیعت را برهم زده است.

نیازمند عزم ملی

رئیس گروه پرندگان سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین‌باره اظهار می‌کند: در حقیقت تجمع عقاب‌ها بر روی زباله‌ها، مشکل ما انسان‌هاست که پناه و قلمرو این پرندگان را تحت پوشش مکان‌های مسکونی و کشاورزی نابود کرده‌ایم و بدون در نظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی برای توسعه یک منطقه به طبیعت آسیب رساندیم تا جایی که غذا و پناه، گونه‌های مختلف حیات‌وحش ازجمله عقاب‌ها کم شده است. 

مسعود حسینی در خصوص احداث سایتهای پسماند با شهرداری‌های کشور بیان می‌کند: در این رابطه مکاتبه کردیم و بر ضرورت انجام مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی و بررسی پیامدهای آن قبل از احداث تأکید شده زیرا در چنین طرح‌هایی که با سلامت و بهداشت مردم سروکار دارند محیط‌زیست در اولویت نیست.  

وی ابراز می‌کند: در خصوص برخورد پرندگان مهاجر با دکل‌های برق فشارقوی و کابل‌ها نیز بارها با وزارت نیرو مکاتبه کردیم اما هنوز به ما جواب داده نشده است  و لذا رفع این مشکلات هم‌زمان بر است و هم یک‌همت همگانی را می‌طلبد.

وی توضیح می‌دهد: افزایش مهاجرت از محیط‌های طبیعی به شهرها، سبب افزایش تولید پسماند، تخلیه و دفن آن‌ها در مکان‌های نامناسب می‌شوند و به دلیل این‌که محیط توان خود پالایی ندارد پرندگان شکاری و ازجمله عقاب‌ها ناچار به تغذیه از پسماند می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.