درست در زمانه‌ای که تفکر مادی به‌عنوان مبنای تمدن حاکم بر جهان، دین را از نقش‌آفرینی در زندگی بازداشته و انسان را بدون خدا تعریف کرده بود، رنسانسی دیگر در ایران به وقوع پیوست؛ پرچم دینداری، به دست یک عالم شیعه برافراشته شد و بار دیگر خدا وارد محاسبات انسان عصر جدید شد.

خدا، خرداد، خمینی

معارف/مریم احمدی شیروان/

درست در زمانه‌ای که تفکر مادی به‌عنوان مبنای تمدن حاکم بر جهان، دین را از نقش‌آفرینی در زندگی بازداشته و انسان را بدون خدا تعریف کرده بود، رنسانسی دیگر در ایران به وقوع پیوست؛ پرچم دینداری، به دست یک عالم شیعه برافراشته شد و بار دیگر خدا وارد محاسبات انسان عصر جدید شد. انقلاب اسلامی مردم ایران در چارچوب مرزهای جغرافیایی این سرزمین باقی نماند و چراغی که امام خمینی(ره) پیش روی بشریت برافروخت، 30 سال پس از رحلت ایشان، فروزان‌تر از قبل، روشنگر راه ملت‌های مسلمان و آزادیخواهان جهان است.

در آستانه سالروز رحلت بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی، نویسنده کتاب «عصر امام خمینی(ره)» به دوره‌ای از تاریخ بشریت پرداختیم که به‌حق دوره حیات دوباره اسلام است. کتاب «عصر امام خمینی(ره)» که تاکنون بیش از 20 بار تجدید چاپ شده، به صورت‌های تفصیل، تلخیص، گزیده، موضوعی پنج جلدی و علاوه بر فارسی، به زبان‌های  انگلیسی، عربی، اردو، ترکی استانبولی و... در دسترس علاقه‌مندان است. حجت‌الاسلام حاجتی هم‌اکنون امام جمعه موقت اهواز و رئیس مجمع عالی بسیج استان خوزستان است.

«الله اکبر» رمز آغاز نهضت اسلامی

حجت‌الاسلام میراحمدرضا حاجتی با بیان اینکه امام خمینی(ره) سرآغاز تاریخ جدید در جهان است، می‌گوید: دوره آغاز و پیروزی انقلاب اسلامی در فضای حاکمیت مطلق مکاتب الحادی در جهان معاصر و پیش از آن بود؛ فضایی خاص در چند قرن اخیر که آموزه‌های مکاتب دست‌ساخته بشر در جهان حاکم بود. دوره‌ای که می‌توان آن را دوره تحریف، تحقیر و انکار آموزه‌های الهی در عرصه‌های مختلف زندگی مانند علمی، هنری، اجتماعی و سیاسی انسان بویژه در قرن بیستم نامید. امام(ره) در چنین فضایی انقلاب و نهضت اسلامی را بر مبنای آموزه‌های اسلامی آغاز کرد.

او توضیح می‌دهد: در آن دوران فضا آنچنان تاریک و خفقان‌آور بود که پس از قیام بسیار مهم 15 خرداد، حوادث و عوامل پیدایش رهبری نهضت در مطبوعات و رسانه‌های آمریکایی به صورت صد درصد سانسور می‌شد. در آن فضا شاهد حاکمیت تقریباً مطلق و بی‌چون و چرای نظریه‌پردازهای الحادی بر عرصه‌های مختلف زندگی بشر هستیم. اما امام(ره) در این فضا با شعار «الله‌اکبر» با آرمان‌های الهی و بر مبنای مکتب الهی و اسلام نهضت خود را آغاز کرد.

امام خمینی(ره) سیر تطور انسان را تغییر داد

این پژوهشگر اضافه می‌کند: با آغاز نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت در عرصه جهانی کاملاً تغییر کرد. دستنوشته‌هایی که در مقدمه کتاب جامعه‌شناسی گیدنز، جامعه‌شناس معروف انگلیسی برای تحلیل وضعیت پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمده را ببینید. او به صراحت می‌گوید در فضایی که ماکس وبر و غول‌های جامعه‌شناسی جهان از دین و دینداری به عنوان افیون جامعه یاد می‌کردند، انقلاب اسلامی ایران تمام آموزه‌ها را باطل کرد. امام خمینی(ره) توانست با استفاده از آموزه‌های دینی و مذهبی، جامعه ایرانی را به حرکت درآورده و جامعه جهانی را متراکم و جوش و خروشی در آن به وجود بیاورد. به بیانی دیگر می‌توانیم ادعا کنیم انقلاب اسلامی تغییرات بسیار عمیقی را در باور و نگاه بشر به دین در عرصه جهانی پدید آورد و حتی پس از امام خمینی(ره) و در دوره جانشین خلف ایشان نگاه به کارکرد و کارآمدی دین در عرصه‌های مختلف تغییر کرد.

حجت‌الاسلام حاجتی در ادامه عنوان می‌کند: تحولات در این زمینه آنچنان گسترده، عمیق و وسیع بود که برخی از اندیشمندان جهانی به صراحت می‌گویند که امام خمینی(ره) سیر تطور انسان را تغییر داد. یعنی حرکت انسان به سوی آرمان‌های مادی زاویه پیدا کرد و آرمان‌های معنوی، دینی و مذهبی در اهداف حرکت انسان قرار گرفت. یکی از مصادیق بارز این مسئله و استمرار انقلاب اسلامی و نهضت امام(ره) دستخوش تغییرات شدن عرصه‌های سیاسی کشورهای مختلف است. به طور مثال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تحولی عجیب شاهد طرح‌های دینی و مذهبی از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا شد. در دوره پیش از پیروزی انقلاب، کندی برای رأی آوردن تأکید می‌کرد که اعتقادی به دین نداشته یا از شعارهای دینی فاصله دارد و با این رویکرد به جلب آرای مردم می‌پرداخت.

امام خمینی(ره) تلاش علمای اسلام را به فعلیت رساند

رئیس مجمع عالی بسیج خوزستان به چند دوره اخیر انتخابات آمریکا اشاره کرده و تشریح می‌کند: در چند دوره اخیر انتخابات آمریکا، از شعارهای مذهبی برای جلب آرای مردم استفاده می‌شود. به نحوی که حتی CNN به بررسی کاندیداهای ریاست جمهوری مانند کلینتون می‌پردازد که در حال تعمیر کلیسا هستند و به صراحت عنوان می‌کند به این عقاید پایبند هستند. حتی در تبلیغات ترامپ هم دیدیم که در کلیسا حاضر شده و کشیش در حال دعا خواندن دستش را بر شانه او می‌گذارد. بی‌تردید به اعتراف دشمنان، امام(ره) یک تغییر بسیار مهم در سیر تاریخی حرکت انسان به وجود آورد. در مستند ایران و غرب که از شبکه بی‌بی‌سی به نمایش درآمد نخستین جمله در کنار تصویر امام(ره) این اعتراف بود که آیت‌الله خمینی(ره) مردی که جهان را تغییر داد.

نویسنده کتاب عصر امام خمینی(ره) با بیان اینکه در طول تاریخ شیعه، علما به فراخور ظرفیت‌های هر دوره حرکت‌هایی مبتنی بر باورهای شیعی صورت داده‌اند اما انقلاب اسلامی در عصر حاضر و توسط امام خمینی(ره) محقق شد، توضیح می‌دهد: تمام علمای تاریخ شیعه از کلینی تا قبل از خمینی(ره) در بروز پدیده بسیار عظیم، چشمگیر و خیره‌کننده انقلاب اسلامی دخیل بودند. ویژگی مهم امام(ره) این بود که تمامی دستاوردهای علمای تاریخ شیعه در عرصه‌های مختلف را در این زمان به فعلیت رساند. به تعبیر برخی تحلیلگران بین‌المللی گرچه انقلاب اسلامی در دوره کوتاه زمانی به پیروزی رسید، اما پشتوانه‌ای با عمر 13 قرن داشت؛ 13 قرن پس از ظهور اسلام، تلاش پیامبر اکرم(ص)، ائمه اطهار(ع)، اوصیای الهی و علمای شیعه همه و همه بستری شد برای اینکه این تحول در این عصر به وقوع بپیوندد. ویژگی مهم امام(ره) به فعلیت رساندن تلاش علمای بزرگ اسلام بود که ناشی از جامعیت بی‌نظیر امام(ره) در علم، عمل و عرفان بود.

امام(ره) از بینش عمیق عرفانی برخوردار بود

حجت‌الاسلام حاجتی یادآور می‌شود: امام(ره) از ایمان راسخ و عمل متقن برخوردار بود. به تعبیر آیت‌الله بدلا، هم‌حجره‌ای امام، این مرد توانست با تلاش و جدیت انقلاب بزرگی را در جهان جان خودش ایجاد کند و به همین جهت خداوند سبحان به او توفیق داد که انقلاب بزرگی را در جهان بیرون جان خودش ایجاد کند؛ انقلابی که زمینه‌ساز انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) است. امام خمینی(ره) در 28 سالگی نخستین اثر عرفانی خود را به رشته تحریر درآورد. او از یک بینش عمیق عرفانی برخوردار بود و همین بینش عمیق عرفانی مبنای عمل سیاسی امام(ره) قرار گرفت.

مدیر سابق حوزه‌های علمیه استان خوزستان با تأکید بر اینکه از نظر امام(ره) سیاست معنای نو و جدیدی پیدا کرد، می‌گوید: برخی استادان فن معتقدند برای بیان شخصیت و تدریس شیوه‌های امام(ره) باید در رشته‌های مختلف تجدیدنظر کنیم. یعنی نیاز به روان‌شناسی و جامعه‌شناسی جدید داریم تا بتوانیم رمز و رموز شخصیت او را کشف کنیم. دلیل آن هم این است که امام(ره) در عرصه سیاست جهانی با این وسعت و گستره بر مبنای ایمان ناب توحیدی خودشان عمل کرده و تمام معیارهای حاکم و غالب جهان معاصر را باطل کردند. آیت‌الله مهدوی کنی(ره) نقل می‌کرد: «زمانی خدمت امام عرض شد که بعضی آقایان پیام داده‌اند که شما هم علیه شرق موضع می‌گیرید و هم علیه غرب و این کار خیلی مناسب سیاست جاری نیست. امام(ره) در این رابطه  توضیحاتی داد و با آن توضیحات من احساس کردم که آمریکا و شوروی در حکم دو بال مگس در نگاه و منظر امام هستند»؛ زیرا او خداوند سبحان را می‌دید و چون عظمت او را درک می‌کرد عظمت دیگران به چشمش نمی‌آمد و در مقابل استکبار سر خم نمی‌کرد.

استقلال، آزادی و عزت، ارمغان امام(ره) برای جهان اسلام

امام جمعه موقت اهواز در بیان ثمره انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی(ره) برای ایران و جهان اسلام می‌گوید: او برای مردم ایران استقلال، آزادی، عزت و بازگشت به هویت اصیل اسلامی و ملی را به ارمغان آورد. ایرانی که در زمان قاجار به حضیض ذلت رفته بود و در زمان پهلوی به ژاندارم منطقه‌ و مکانی امن برای آمریکا تبدیل شده و 60 هزار مستشار آمریکایی در آن مستقر بود، با رهنمودهای امام(ره) به قدرت بلامنازع جهان تبدیل شد.

حجت‌الاسلام حاجتی خاطرنشان می‌کند: ایرانی که ما از آن به عنوان قدرت بلامنازع جهانی یاد می‌کنیم محصول تلاش و اندیشه امام و انقلاب اسلامی است. برای اثبات این ادعا باید بگوییم هر کشوری که می‌خواهد قدرتمند شود باید در چهار ضلع و عرصه علمی، سیاسی، دفاعی و اقتصادی پیشرفت داشته و ارتقا پیدا کند. بی‌مبالغه در سه ضلع این عرصه‌ها در اوج و یا به سمت اوج هستیم. البته قبول داریم که در ضلع اقتصادی دچار چالش‌هایی هستیم که آن‌ها هم طبق فرموده رهبر معظم انقلاب محصول فاصله گرفتن کارگزاران از آموزه‌های امام(ره) و رهنمودهای امام حاضر جامعه است.

امام(ره) معادله قدرت جهانی را تغییر داد

او می‌افزاید: در بُعد جهانی نیز می‌بینیم که امام(ره) معادله قدرت جهانی را تغییر داد. امام(ره) در سال ۱۳۵۸ هنگام ورود به ایران مصاحبه‌ای با خبرنگار مجله آمریکایی تایمز دارند، خبرنگار می‌پرسد: «شما یک زندگی جدای از دنیای جدید داشتید و مباحث مربوط به اقتصاد مدرن و حقوق و روابط جدید بین‌الملل را مطالعه نکرده‌اید و تحصیلات شما در علوم اسلامی است، با دنیای کنونی سیاست و معادلات جاری آن در زندگی اجتماعی درگیر نبودید، با این وجود آیا احساس نمی‌کنید باید در راهی که اعلام کردید، تجدیدنظر کنید؟ امام(ره) در جواب می‌فرمایند: ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شود را شکسته‌ایم» و به این فرمایش در دنیای معاصر عمل کردند.

این پژوهشگر عنوان می‌کند: رفتار امام(ره) تبدیل به الگوی مقاومت مستضعفین و انفعال استکبار جهانی شده است. آن زمانی که با حرکت یک ناو جنگی دولتی سرنگون شود، گذشته است. امروز چند دهه پس از ظلم آشکاری که بر مردم فلسطین بود همه شاهد هستند که پس از 48 ساعت رژیم صهیونیستی در برابر مردمانی که محاصره زمینی و دریایی هستند به آتش‌بس تن داد یا مردمی که در یمن در محاصره کامل هستند پوزه آل‌سعود و تمام حامیان منطقه را به خاک مالیدند.

حجت‌الاسلام حاجتی در پایان با تأکید بر اینکه امام(ره) ما را قدرتمند کرد و از این طریق استکبار جهانی را به چالش کشید، می‌گوید: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا و رژیم صهیونیستی قدرت بلامنازع بودند. اما امروز عرصه سیاست خارجی بخصوص در منطقه ما دستخوش تغییرات بسیاری شده است که همه ریشه در انقلاب اسلامی و رهنمودهای امامین انقلاب دارد. سرچشمه قدرت ما اسلام، ایمان ناب به خدا، جهاد، شهادت‌طلبی و اتکا به مردم بویژه مردم مستضعف است. براساس سنت الهی، آمریکا محکوم است که از صحنه قدرت جهانی محو بشود و بسیاری از ملت‌های مستضعف جهان به این الگوی اسلامی اقتدا کرده یا در حال اقتدا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.