زنجان-مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: برداشت ازچاه های غیر مجاز در استان به ۶۸ میلیون مترمکعب می رسد.

افزایش ۵ برابری ظرفیت سدهای استان زنجان

به گزارش  خبرنگار قدس آنلاین یوسف رضاپور با اشاره به اینکه  مجموع بارندگی از خردادماه سال آبی گذشته تا ۶ خرداد۹۸،حدود ۴۰۸ میلی متر بوده  است افزود: این میزان در سال آبی ۹۶-۹۷ حدود ۳۰۷ میلیمتر بوده است.

وی افزود:درصد تغییرات نسبت به سال گذشته ۳۲درصد است که این میزان نسبت به متوسط دوره آماری ۴۱ درصد افزایش را نشان میدهد و در مجموع میزان بارشها نسبت به سال گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان با بیان اینکه مخازن سدهای استان تا سقف ۴۱ درصد پر است ،تصریح کرد:در مجموع ۲۶۱ میلیون متر مکعب آب به پشت سدهای استان رسیده که سال گذشته همین موقع این میزان ورودی ۵۴ میلیون متر مکعب بود،یعنی امسال ۵ برابر ورودی سدهای استان افزایش داشته است.

رضاپور با بیان این موضوع که، از سال ۷۱ تا ۹۵ افت آب دشت های استان شروع شده است خاطرنشان کرد: همچنانکه برخورد با چاههای غیرمجاز حفر شده بعداز سال ۸۵ ادامه دارد، هم اکنون نیازمند تعدیل پروانه بیش از ۲۰ میلیون مترمکعبی چاه های مجاز پروانه دار هم هستیم، چرا که پروانه های صادر شده برای این چاهها در شرایط ترسالی بوده و برای مدیریت بهینه مصرف آب کشاورزی باید این پروانه ها به روز رسانی شود.

وی افزود: حجم برداشت چاه های غیر مجاز در استان حدود ۶۸ میلیون مترمکعب است که این آمار متاسفانه به طور تقریبی با حجم اضافه برداشت چاه های مجاز برابری می کند.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان، با قدردانی از مسئولین قضایی و عوامل انتظامی زنجان و تاکید بر لزوم حفاظت از سفره های زیرزمینی ، اظهارکرد: در صورت اجرای برنامه اعلام شده و تحقق اهداف از پیش تعیین شده، شامل؛ حذف اضافه برداشت چاههای کشاورزی،تعیین تکلیف چاههای غیرمجاز ، اصلاح پروانه و  اعمال ضریب تعدیل پروانه های بهره برداری چاههای کشاورزی، در سال ۱۴۲۰علاوه بر جبران کسری مخزن ، سطح  آب زیرزمینی به تراز اولیه آن در ابتدای دوره آماری آن برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان ادامه داد: از این سال به بعد پیشنهاد می گردد ، جهت بهره برداری بهینه از آبهای زیرزمینی اقدام به برنامه ریزی لازم نموده تا این روند حفظ گردد ، و در صورت محقق نشدن اجرای زمانبندی برنامه عملیاتی مصوب ، پیش بینی برنامه ریزی برای بهره برداری بهینه با تاخیر مواجه خواهد شد.

در ادامه دانش نیا،معاون دادستان استان نیز ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده توسط شرکت آب منطقه ای زنجان در راستای حفظ بیت المال و صیانت از منابع آبی استان،اظهارداشت:مدیرکل دادگستری استان برای این موضوع کارگروه ویژه ای را تشکیل داده و بصورت هفتگی آمار و اطلاعات منابع آب استان را پیگیری می کند.

وی با اشاره به برخورد جدی با متخلفین منابع آب،عنوان داشت: بدون هیچگونه اغماض و تاخیری با اینگونه اشخاص برخورد خواهد شد،چون این موضوع مربوط به نسلهای آینده است و اگر کشور و منطقه خود را دوست داریم،بایستی در حفظ و حراست از اموال آن نیز کوشا باشیم.

استاندار زنجان نیز گفت: مسدودسازی چاه های غیرمجاز در استان زنجان با اولویت مالکان غیرکشاورز باشد، و در نهایت  چاههای کشاورزی مسدود شود.

فتح اله  حقیقی با بیان اینکه تعامل در انجام امور مهم است، خاطرنشان کرد: عملکرد دستگاه قضایی در همکاری با دولت برای اجرای مصوبات مسدودسازی و سیاست گذاری ها قابل تقدیر است و خوشبختانه در این زمینه موازی کاری نداریم.

حقیقی با اشاره به اینکه، نوین سازی ابزارآالات کشاورزی به ویژه آبیاری زمین های کشاورزی امری قابل ستایش است اظهار داشت: باید تلاش ها در این حوزه را بیش از گذشته کرد و تا آنجایی که ممکن است تجهیزات را بومی سازی کنیم.

استاندار زنجان تصریح کرد: بعد از تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز باید به مسئله اضافه برداشت از چاه های مجاز نیز تمرکز کرده و این موضوع را به نحو احسن در استان سامان داد و مانع از اضافه برداشت گردید.

حقیقی افزود: به خاطر سوق دادن کشاورز برای تهیه کنتور هوشمند جهت استفاده در چاه های پروانه دار، نیازمند مشوق هایی از قبیل، اقساطی نمودن هزینه آن ،هستیم که در صورت عملیاتی نمودن این موضوع کشاورزان خود پیشتاز این حرکت خواهند شد.

 انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.