این روزها رفت و آمدهای دیپلماتیک مقامات آمریکایی، اروپایی و حتی کشورهایی مثل ژاپن با محوریت تحولات منطقه زیاد شده است.

تناقض گویی و عقب نشینی درخواست مذاکره آمریکا ، بازی فریب است

/مهدی خالدی/

این روزها رفت و آمدهای دیپلماتیک مقامات آمریکایی، اروپایی و حتی کشورهایی مثل ژاپن با محوریت تحولات منطقه زیاد شده است، بتازگی نیز وزیر امورخارجه آمریکا به اروپا سفر کرد و با مقامات ارشد آن دیدار و گفت وگو کرد، از سوی دیگر آمریکایی‌ها نخست وزیر ژاپن را برای مذاکره راهی ایران خواهندکرد، سفری که در پایان خردادماه رقم خواهد خورد، حمیـد رضـا آصفــی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در گفتوگو با قدس به پشت پرده این تحولات پرداخته و گفت: سفر پنج روزه مایک پمپئو به اروپا با دو هدف عمده و مهم صورت میگیرد.

هدف نخست مقامات کاخ سفید آن است تا به این طریق اروپا را تطمیع و تحت فشار قرار دهند تا در روابط خود با کشورمان بازنگری کرده و سطح تعامالت با تهران را به حداقل برسانند. البته درخواست قطع رابطه در اینجا اصلاً مطرح نبوده و معنا ندارد، چراکه این موضوع به طور جد از طرف اروپا با مخالفت رو به رو خواهد شد.

 فشار آمریکا به اروپا برای کاهش رابطه بنابراین واشــنگتن به دنبال آن است که در ایــن گفت وگو، اروپا را به کاهش روابط با ایــران متقاعد کند و یا اینکــه با ارائه موضوعات و پیشــنهادهای تــازه آنها را وادار سازد در مذاکره با تهران رویه جدید و سخت‌تری در پیش بگیرند.

 این درخواست نیز به علت اقدامات سیاســی و اقتصادی تحریک‌آمیز ترامــپ در رابطه با اروپا که زمینه نارضایتی حتی نزدیکترین متحدان واشنگتن را به دنبال داشته، بعید است با استقبالی از سوی اتحادیه مواجه شود.

 حمیدرضا آصفی هدف دیگر ســفر وزیر خارجه آمریکا به اروپــا را یافتن روزنهای برای برقراری ارتباط و گفتوگو با مقامات کشورمان دانسته و افزود: آنچه در مقطع کنونی پمپئو را وادار ساخت که دست به دامان اروپا شــود، این اســت که بتواند از خلال این اقدام راهی یافته و ایران را مجاب کند پای میز مذاکره با آمریکا بنشــیند.

 ترامپ برای گرفتن امتیاز از کشورمان همه راه‌های ممکن را امتحان کرده اما همواره به در بسته خورده است. رئیس جمهور آمریکا چه هنگامی که ایران را تهدید نظامی کرد با پاسخ قاطع کشورمان رو به رو و مجبور به عقبنشینی شد و چه هنگامی که با تحریم و ابزار اقتصادی به جنگ ملت ما آمد، ناکام بــوده و در هر دو جبهه شکســت خورده اســت.

آخرین نمونه از پاسخ دندان‌شکن ملت ما به زورگویــی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا جمعه اخیر و مصادف با روز جهانی قدس بود. مردم اگرچه از برخی شــرایط و بویژه اوضاع اقتصادی دلســرد و ناراضی هستند اما با حضور گسترده در راهپیمایی ثابت کردنــد که همچنان پای آرمانهای انقلاب ایســتاده‌اند.

حال که تمام تیرهای واشنگتن به سنگ خورده، به نظر می‌رسد دوباره مقامات آمریکا به حربه همیشگی خــود یعنی دروغ و نیرنــگ روی آورده و برای اینکه بتوانند جمهوری اســلامی را فریب دهند، از مذاکره با ایران دم میزنند.

 در همین راستاست که در چند روز اخیر آمریکا با جلو انداختن کشــورهایی نظیر ژاپن، عراق، عمان و... خواســتار وساطت آنها در این موضوع شــده، در حالی که این موضوع مانور و بازی فریب آمریکاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.