البرز - رئیس اتحادیه لاستیک فروشان کرج با اشاره به دلایل گرانی لاستیک و مشکلات این بازارگفت: بازاردر دست شرکت های تولیدی داخلی است و این شرکت ها نیز لاستیک را به توزیع کننده های خاص خود می دهند.

رانت و احتکار به جان بازار لاستیک البرز افتاده است

تورج خاکی فیروز در گفتگو با قدس آنلاین به مشکلات صنف لاستیک فروشان در استان اشاره کرد و گفت: رانت واحتکار لاستیک در البرز بیش از استان های دیگر است و باعث شده  ۴۰ واحد صنفی لاستیک در کرج پروانه کسب خود را  ابطال کنند.

وی افزود: شرکت های تولید کننده لاستیک تعامل خوبی با واحدهای صنفی لاستیک فروشان ندارند و هنگام توزیع سهمیه لاستیک ودیعه های سنگینی از صنوف مطالبه می کنند.

خاکی فیروز با اشاره به اینکه به دلیل تحریم ها واردات لاستیک خارجی به کشور قطع شده است، گفت: کلا بازاردر دست شرکت های تولیدی لاستیک های داخلی است اما این شرکت ها نیز لاستیک را به توزیع کننده های خاص خود می دهند و حتی به صنوفی که اتحادیه به آنها معرفی می کندلاستیک نمی دهند.

خاکی فیروز با گلایه از شرکت های تولیدی لاستیک گفت: برخی شرکت ها لاستیک را به صنوفی می دهند که مجوز کسب ندارند و کسانی که پروانه کسب دارند و مالیات و عوارض پرداخت می کنند ازآن بی نصیب هستند و همین رویه باعث شده مشکلات زیادی در عدم توزیع در استان البرز به وجود بیاید.

رئیس اتحادیه لاستیک فروشان کرج با تاکید بر اینکه توزیع نامناسب و نوسان قیمت‌ها مهم‌ترین مشکل این صنف است، خاطرنشان کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که برخی واحدهای صنفی کاملا فعال و برخی دیگر غیرفعالند چراکه به علت عدم توزیع از سوی تولید کنندگان برای تهیه لاستیک مجبور هستند کالای خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه دلالان بازار آزاد نیز از سوی همین شرکتهای تولیدی هستند، افزود: یکی دیگر از مشکلات ما با تولیدکنندگان این است که مجبور هستیم جنس را از آنان سبدی بخریم؛ یعنی هر چیزی که خودشان تحویل می‌دهند که به ضرر فروشندگان تمام می شود این در حالی است ودیعه کالا را نیز ۳ ماه قبل دریافت کرده اند و بعد از این مدت کالا را به واحدهای صنفی تحویل می دهند.

رئیس اتحادیه لاستیک‌فروشان کرج در رابطه با دلایل گرانی لاستیک و مشکلات این بازار می‌گوید: در سال جاری ۶ درصد افزایش قیمت داشته ایم ولی مقرر شده تا۱۶ تا ۲۰ درصد دیگر افزایش یابد به این دلیل تولید کنندگان لاستیک ها را درانبارها احتکار کرده اند و منتظر افزایش قیمت هستند تا با بالاترین  قیمت وارد بازار کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه این مشکلات در سراسر کشور دامنگیر صنوف و مردم شده است و در البرز رانت واحتکار بیش از استان های دیگر مشاهده می شود که مسئولین بایستی نظارت بیشتری به این حوزه داشته باشند.

خاکی فیروز با بیان اینکه مکاتبه ای  در خصوص مشکلات عدم توزیع لاستیک و احتکار با سازمان صمت و تعزیرات استان داشته ایم، افزود: لاستیک بخصوص لاستیک ماشین های سنگین به وفور یافت می شود ولی درانبارها خاک می خورند و ماشینهای سنگین  و کامیون داران نیز با مشکلات فراوانی در توزیع روبرو هستند چراکه به ماشینهای سنگین فقط سهمیه ۲عدد لاستیک تعلق می گیرد.

این مسئول عنوان کرد: خیلی ازلاستیک فروشان در حال پس گرفتن حواله ها و ودیه های کالای خود هستند  و پس از گرفتن ودیه های خود به سمت خرید و فروش زمین می روند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که  از اسفند سال گذشته تا به حال  ۴۰ واحد صنفی لاستیک پروانه کسب خود را  ابطال کرده اند و برخی  از واحدهای صنفی  نیزبه دلیل عدم توزیع نیمه فعال هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.