رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: توسعه در تولید گیاهان دارویی، می‌تواند یکی از زمینه‌های رونق تولید و رشد اقتصادی باشد که ایجاد ارزش افزوده در زمینه ضایعات گل زعفران از جمله این اقدامات است.

توسعه در تولید گیاهان دارویی، زمینه‌ رونق تولید و رشد اقتصادی را فراهم می‌کند

به‌گزارش قدس آنلاین ، رضا اقنوم ظهر امروز در نشست خبری دومین جشنواره ملی روز مزرعه که در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: تحقیقات و آموزش‌های کاربردی از وظایف این مرکز بوده که در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی بیان کرد: بومی‌سازی فناوری‌های جدید مانند تکنولوژی بذر، بازبینی فعالیت‌های پژوهشی، توسعه بحث انتقال یافته‌ها، کاربر روی الگوهای کشت جدید، تعامل با دانشگاه‌ها و رفتن به‌سمت آموزش‌های کاربردی مزرعه‌ای وبهره‌برداران را از اولویت‌های کار این مرکز است.

وی به‌فعالیت‌های این مرکز در زمینه گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: توسعه در تولید گیاهان دارویی، می‌تواند یکی از زمینه‌های رونق تولید و رشد اقتصادی باشد که ایجاد ارزش افزوده در زمینه ضایعات گل زعفران از جمله این اقدامات است.

اقنوم ادامه داد: در این مرکز، ۱۰ بخش تحقیقاتی فعال است که برای ارتقای وضعیت کشاورزی خراسان رضوی تلاش می‌کنند، کشاورزان ما هنوز با روش‌های سنتی کار می‌کنند برای همین نیازمند توسعه، تحقیق و هوشمندسازی آبیاری هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به‌برگزاری دومین جشنواره ملی روز مزرعه، انجام تحقیقات کاربردی برای رفع مشکلات کشاورزان، آموزش آنها برای بالا بردن بهره‌وری این بخش، انتقال فناوری روز به‌کشاورزان، تحقیق بر روی هسته اولیه بذر، نظارت بر تولید بذر نهال اصلاح شده و حفاظت از منابع طبیعی را از جمله وظایف این مرکز برشمرد که به‌عنوان محورهای این جشنواره ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: خراسان رضوی یکی از مراکز مهم تولید محصولات کشاورزی است و اولین مرکز رشد کشاورزی کشور را دارد.

اقنوم با بیان اینکه ۱۴۰گونه گیاهی مهم در خراسان رضوی وجود دارد، افزود: کشور ما متنوع‌ترین پوشش گیاهی را در خاورمیانه دارد که برای حفظ آن باید تلاش کرد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی متذکر شد: «روز مزرعه» نقطه اتصالی بین مسؤولان کشور،  محققان، آموزشیاران، مروجین و کشاورزان است و مدیران می‌توانند برنامه‌ها و پیشنهادات خود را به‌منظور پیشبرد اهداف کلی ارائه دهند.

بسته‌های مدیریتی ما باید متناسب با نیاز کشاورزان باشد

در ادامه معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌‎های  مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه در همه جای دنیا کشاورزان از کشاورزان می‌آموزند ما نیز باید عملا این مهم را به‌کشاورزان آموزش دهیم، گفت: بسته‌های مدیریتی که به‌کشاورزان ارائه می‌دهیم باید متناسب با نیاز آنها باشد.

پیمان کشاورز تصریح کرد: در جشنواره مزرعه، نحوه کشت، آبیاری و برداشت را عینا به‌کشاورز آموزش می‌دهیم.

وی تاکید کرد: این جشنواره پذیرای کشاورزان از سراسر خراسان رضوی برای آموزش بوده و بعد از جشنواره نیز این بستر برای تمام کشاورزان محیا است.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ما در شرایط کم آبی به‌سر می‌بریم و باید خودمان را با این کم آبی وفق بدهیم، اظهار کرد: بخشی از این جشنواره به‌ارائه گیاهان سازگار با کم‌آبی که آب کمی مصرف می‌کنند و درآمد زیادی دارند، از جمله  زیره و زعفران اختصاص داده شده است.

کشاورز با تاکید بر لزوم آموزش کشاورزان، گفت: با شیوه‌های نوینی از جمله تغییر تاریخ کشت محصولات زراعی به عنوان مثال کشت کشت محصولات بهاری در اواخر، می‌توانیم بهترین محصول را با کمترین مصرف آب پرورش دهیم.

وی بیان کرد: ما سالیانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰عدد پروژه تحقیقاتی داریم و محققین ما آنها را انجام می‌دهند، اما باید توجه داشت که وقتی یک پروژه ارسال می‌شود شاید در انتها آن پروژه به‌یک خط تبدیل شود.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به‌سوالی مبنی بر آمار تحقیقات کاربردی در این مرکز، اظهار کرد: ما ارزیابی دقیقی از اینکه چند درصد این پژوهش‌ها وارد فضای کشاورزی می‌شوند، نداریم.

آمار دقیقی از مصرف آب کشاورزی نداریم

در ادامه این نشست مدیر بخش آبیاری مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی گفت: تاکنون سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای صرفه‌جویی در مصرف آب بخش کشاورزی صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به‌اصلاح الگوی کشت و یکپارچه سازی منابع اشاره کرد.

ابوالقاسم حقایقی تصریح کرد: بحث هوشمندسازی آبیاری در سالیان آینده باید به‌الزامی بدون بازگشت به‌کشاورزان ابلاغ شود.

وی گفت: می‌توانیم با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برآورد دقیقی از میزان مصرف آب هر بخش داشته باشیم و در نهایت با ارسال پیامک به‌کشاورز اطلاع دهیم که به‌میزان مصرف مد نظر رسیده یا خیر، همچنین پیشنهادات لازم به‌منظور دستیابی به‌نتیجه مطلوب به‌کشاورزان ارائه می‌شود.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی همچنین آخرین آمار میزان مصرف آب کشاورزی را مربوط به‌سال ۹۶ عنوان کرد و افزود: آخرین آماری که از میزان آب مصرفی بخش کشاورزی داریم ۵ میلیارد و ۲۲۳میلیون متر مکعب در سال ۹۶ است.

حقیقی با بیان اینکه آمار سال ۹۷ هنوز به‌صورت رسمی از سوی شرکت آب منطقه‌ای که متولی اصلی آن است، اعلام نشده، ادامه داد: حدود ۷6۰هزار هکتار سطح زیر کشت در سال ۹۶ داشتیم که ۴۸ هزار هکتار آن مربوط به‌بخش زراعی و ۲۸۰هزار هکتار آن مربوط به‌بخش باغی است.

کم‌آبی عامل تخلیه روستاها شده است

معاونت پژوهش و مدیر حوزه اصلاح نهال و بذر نیز در این جلسه گفت: کم آبی موجب مهاجرت افراد از روستاها به‌شهرهای بزرگ شده است.

حمیدرضا شریفی با اشاره به‌دستاوردهای مهم این مرکز، بیان کرد: محققان در این مرکز تکنیک‌ها و روش‌هایی که می‌توانند سبب افزایش بهره‌وری اقتصادی آب شوند را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

وی متذکر شد: روستاها همیشه نقشی مولد در تولید محصولات کشاورزی و دامی داشته و تغذیه کننده نقاط شهری در تامین چرخه غذایی بوده‌اند، با پایین آمدن تولید کشاورزی به‌دلیل کم آبی، بسیاری از روستاییان با از دست دادن شغل، به‌شهرها مهاجرت کرده‌اند، از همین رو، یکی از محوری‌ترین دلایل خالی شدن روستاها از سکنه، نبود اشتغال و مشکل کم آبی است.

معاونت پژوهش و مدیر حوزه اصلاح نهال و بذر با بیان اینکه باید از منابع آبی خودمان استفاده بهینه کنیم، اظهار کرد: دست‌یابی به‌روشی که بتوانیم اقتصاد کشاورز را توانمند کنیم، یکی از وظایف ما این است که دومین جشنواره روز مزرعه که با مشارکت محققان انجام می‌شود در این راستا تدارک دیده شده است.

برگزاری دومین جشنواره ملی روز مزرعه در مشهد

در ادامه معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی، هدف از برگزاری دومین جشنواره روز مزرعه را فراهم ساختن زمینه حضور کشاورزان پیشرو، محققان و کارشناسان اجرایی در کنار هم در داخل مزرعه خواند و گفت: در این جشنواره آخرین دستاوردهای  زراعی، باغی، فرآوری بذر، باغبانی، دام سبک و گیاهان دارویی به‌زبان ساده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

هاشم کمالی ادامه داد: کشاورزان تجربیات خود را با محققان و دیگر افراد به‌اشتراک می‌گذارند، همچنین در همه عرصه‌ها می‌توان یافته‌ای جدید را به‌کشاورزان داد تا افزایش و کیفیت عملکرد محصولات را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: در جشنواره روز ملی مزرعه در خراسان رضوی جدیدترین روش‌های نوین آبیاری و آخرین فناوری‌های این بخش در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت‌.

معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی گفت: روز ملی مزرعه یکی از برنامه‌های این سازمان است که تنها به‌بخش باغی و زراعی مربوط نمی‌شود، بلکه دام، طیور، آبزیان و مسائل مرتبط با شیلات و دامپزشکی هم مشمول آن می‌شوند.

کمالی افزود: برای حفظ منابع پایه آب و خاک به‌افزایش اطلاعات، دانش و آگاهی کشاورزان نیاز است که این جشنواره کمک بسیاری به‌این هدف می‌کند.

تاثیر تحقیقات در زمین‌های کشاورزی دیده می‌شود

وی ادامه داد: ۷۰ تا ۸۰ درصد نتایج برگزاری جشنواره روز مزرعه به‌نحوه برگزاری و بهره‌برداران بستگی دارد که نتیجه کار راضی‌کننده و راهگشای بوده است یا نه.

معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ۹۰ درصد کار کشاورزی خصوصی است، اظهار کرد: فعالیت‌هایی که محققان انجام می‌دهند باید به‌دست کشاورز برسد تا راهگشای باشد در غیر این‌صورت هیچ کاربردی ندارد.

منبع : فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.