رحمان سعادت اقتصاددان خواستار توجه دولت به اخذ مالیات بر فعالیت‌های دلالی به جای مالیات بر تولید شد.

دولت به جای تولید، از دلالی مالیات بگیرد

رحمان سعادت اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: فرار مالیاتی موضوع دیرینه‌ای است که متأسفانه همچنان مسؤولان راهکارهای جلوگیری از آن را عملیاتی نکرده‌اند یا توجه چندانی به آن ندارند چرا که راهکارهای بسیاری در جلوگیری از فرار مالیاتی عنوان شده اما به شکل عملی و مصداقی به منصه ظهور نرسیده است.
وی در این باره افزود: در دولت اول آقای روحانی شاهد سیستم منسجم مالیاتی بودیم هرچند کاهش درآمد نفتی نیز در این مسأله دخیل بود بنابراین دولت با دریافت مالیات‌های خوبی منبع درآمدی قابل توجهی کسب کرد، بخصوص مالیات بر ارزش افزوده هم تا حدودی می‌توانست منجر به افزایش پایه مالیاتی شود.
به گزارش قدس آنلاین عضو هیات علمی دانشگاه سمنان اظهار داشت: در یکی دو سال گذشته شاهد کاهش سوددهی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بودیم از این رو توانایی پرداخت مالیات برای صاحبان سرمایه و بنگاه‌های تولیدی بسیار کم بود، از سوی دیگر خارج شدن تعداد کثیری از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی از چرخه تولید منجر به عدم پرداخت مالیات می‌شود لذا این مسأله نیز در کاهش پرداخت مالیات مؤثر است.
رحمان سعادت گفت: موضوع مهمی که در طی دو دهه گذشته بارها بر آن تأکید شده موضوع مالیات بر دلالی است. ممکن است خرید و فروش ارز، طلا یا خودرو در سایر کشورها نیز انجام شود اما هزینه مالیات بر مبادلات دلالی بسیار سنگین است که عملاً منجر به درآمد مالیاتی قابل توجهی برای دولت می‌شود و منجر به از رده خارج شدن فعالیت‌های غیر مولد می‌شود از این رو دلالی برای مردم سایر کشورها صرفه اقتصادی ندارد.
استاد اقتصاد بیان داشت: در سال گذشته بسیاری از سودهای ایجاد شده در اقتصاد ناشی از دلالی و خرید و فروش ارز،طلا و خودور است، قطعاً اگر دولت بتواند قوانینی را بر دلالی و سود حاصله و پس اندازهای بانکی ایجاد کند هم درآمد مالی خوبی ایجاد شده و مانع انجام کارهای غیر مولد و حذف آن از چرخه اقتصادی می‌شود. به نظر می‌رسد میزان مالیات بر تولید باید کاهش بیابد تا با افزایش انگیزه تولید شاهد افزایش اشتغال باشیم و در عوض با نظارت بر امر دلالی و خرید و فروش و مبادبلت مانع دلالی و ایجاد کننده منبع جدیدی برای دولت باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.