همدان - استان همدان به دلیل دارا بودن ۱۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری طبیعی همیشه در فصل سفر یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و هم‌جوار و آنسوتر استان همدان و حتی‌خارجیان است به خصوص که در تعطیلات کوتاه عید سعید فطر همیشه همدان حضور قابل توجه گردشگران را تجربه کرده است .

گردشگران ناراضی؛ دولتی‌ها راضی

 قدس آنلاین-گروه استان ها-حمید نصرتی قانعی: همدان به دلیل دارا بودن ۱۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری طبیعی همیشه در فصل سفر یکی از مقاصد اصلی گردشگران داخلی و هم‌جوار و آنسوتر استان همدان و حتی‌خارجیان است به خصوص که در تعطیلات کوتاه عید سعید فطر همیشه همدان حضور قابل توجه گردشگران را تجربه کرده است و می توان رهاورد اقتصادی مناسب تبلیغی و مالی برای شهر همدان به عنوان مرکز استان که بیش از ۳ ساعت هم با مرکز کشور فاصله ندارد داشته باشد.

 البته دولتی‌ها در آماری که از تعداد حضور گردشگران در ۴ روز تعطیلات عید سعید فطر درهمدان منتشر کردند تناقض‌هایی هم دارند مسئولی آمار گردشگران را ۱۰۰ هزار نفر در یک خبرگزاری برای کل گردشگران در استان اعلام کرده است و مسئولی دیگر از همان نهاد برای یک شهرستان به خبرگزاری با فاصله زمان انتشار خبر کوتاهی آمار متناقض ۵۷ هزار گردشگر و خبرگزاری دیگر  ۴۴ هزار گردشگر را اعلام کرده است که نشان می‌دهد هنوز وحدت‌رویه مشخص برای تعیین تعداد گردشگران در استان وجود ندارد تا تعداد دقیق گردشگران سفر کرده به همدان مشخص باشد و مردم و مسئولان هم بر مبنای آن برنامه‌ریزی صحیحی برای استقبال و پذیرایی و افزایش تعداد گردشگران داشته باشند.

دیدگاه گردشگران

حسین عباسی  و همرانشان از استان کرمانشاه با ۳ خودرو به همدان سفر کردند وی جاده‌های منتهی به همدان را شلوغ اما مناسب ارزیابی کرد و گفت: راهنمایی مسیر در وروی شهر برای رسیدن به مکان‌های گردشگری و اقامتی مناسب نبود دیگر اینکه دنبال سوغات همدان بودیم که گویا حضور پر تعداد گردشگران و گرانی  و کمبود شکر بر تهیه این سوغات‌ها(کماج و انگشت پیچ) تاثیر منفی گذاشته بود و ما گیر نیاوردیم.

پس اگر همدان شهر گردشگری است مسئولان آن باید بدانند که گردشگر همیشه سوغاتی از مکان‌های گردشگری به خصوص خوراکی را همراه می‌برد و اینکه گردشگری دست خالی  و بدون سوغات از همدان برود جالب نیست و یک ضد تبلیغ برای درآمد ناشی از گردشگری است.

 چادر جلوه نامناسب برای شهر گردشگری

 مریم صابری گردشگری که از استان زنجان همراه خانواده مهمان همدان است از وضعیت شلوغ سرویس‌های بهداشتی شهر گلایه داشت و اظهار کرد: حتی جای مناسب برای چادرزدن هم نبود و مجبور شدیم مدتی در کنار یکی از پارک ها همدان داخل خودرو بمانیم تا خانواده‌ای چادرشان را برای رفتن به نقطه دیگر از شهر جمع کنند. نانوایی‌ها هم دیر پخت می‌کردند و یا شلوغ بودند نان بربری را از ۲ نطقه شهر تهیه کردیم که یکی با قیمت مناسب کنجد داشت و یکی دیگر با همان قیمت کنجد کمتری داشت.

 وی در پاسخ این سئوال خبرنگار قدس آنلاین که چرا از اقامتگاه‌های رسمی مانند هتل و هتل‌آپارتمان و مهمانسراها استفاده نکردید؟، هم گفت: همه پر بودند حتی برخی مسافران که از وضعیت همدان در این موقع از سال خبر داشتند قبل از آمدن به همدان جای اقامت در هتل و هتل‌آپارتمان ذخیره کردند بودند برخی مکان‌های اقامتی همدان هم قیمت بالایی تقاضا می‌کردند که در توان پرداخت ما نبود و مجبور به چادرزدن شدیم.

 رایگان شدن پروانه ساخت هتل

 شهر گردشگری باید به تناسب نوع گردشگری که به آن سفر دارد فضای سفر را مهیا کند رئیس شورای اسلامی شهر همدان در پاسخ نبود فضای مناسب برای اسکان گردشگران گفت: چند سالی است که شورای شهر همدان برای ساخت هتل و هتل‌آپارتمان پروانه ساخت را رایگان کرده است و در چند سال اخیر هم چند هتل ۵ ستاره در همدان ساخته شده است.

 کامران گردان درباره ترافیک منتهی به محدوده گردشگری اثر تاریخی گنجنامه هم گفت: برای کاهش ترافیک این مسیر گردشگری طرح‌های پیشنهاد شده است که  هنوز نه مصوب و نه اجرایی شده است اما در روزهای اخیر با همکاری پلیس راهور برای کاهش ترافیک معبر مسیر یک طرفه شد که تا حدودی ترافیک کاهش داد.

 البته باید گفت متاسفانه در تعطیلات عید فطر به دلیل سرعت بالای یک راننده متخلف در این مسیر یک نفر کشته و تعدادی هم راهی بیمارستان شدند. انصار محبی دیگر گردشگری که از تهران همراه اقوام به همدان آمده است به قول خودش در مسیر کرمانشاه راهش را به همدان کج کرده است  تا از آثار تاریخی همدان دیدن کند از ترافیک ورودی اثر گردشگری آرامگاه بوعلی ناراضی بود و همین‌طور گنجنامه که چند ساعت در مسیر مانده بودند و شاهد تصادف بدی هم بودند. او گفت: باید مسئولان گردشگری همدان فکری برای تعداد بلیط فروشان شهر بکنند تا گردشگران این همه معطل نشوند  همدان به لحاظ نظافت و گلکاری شهری تمیزی  و مصفایی است اما گردشگری که با این مشکلات ساده در بازدید از آثار گردشگری شهر مواجه شود دیگر راهش به همدان خواهد افتاد.

 اختصاص مسیر برای عبور تاکسی‌ها

سید محمد پوروخشوری مدیرعامل سازمان مدیریت بار و مسافر شهرداری همدان هم گفت: شهرداری همدان متولی گردشگری نیست اما نهایت همکاری خود را برای انتقال گردشگران به آثار تاریخی شهر با اختصاص چند دستگاه اتوبوس روباز گردشگری و حتی مگاترانس انجام داده است و تعداد ۳۰ دستگاه تاکسی هم از خیابان شریعتی به گنجنامه فعال است که در زمان ترافیک معبر عملا کارایی چندانی ندارند و باید موقت برای انتقال گردشگران در این مسیر در ترافیک یک لاین عبور برای تاکسی‌ها اختصاص دهند تا سرعت انتقال گردشگران افزایش یابد.

سمانه قدمی از اراک به همراه دوستان دانشجویش به همدان  رسیده و مشغول بازدید از آرامگاه باباطاهر است و از نبود جای پارک  گلایه دارد این شهروند اراکی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: اطراف سایت تاریخی هگمتانه هم این مشکل داشتیم حتی قصد داشتیم خودرو را پارک کنیم و قدم‌زنان از راه سنگی(پیاده‌راه خیابان اکباتان) به میدان مرکزی شهر و آرامگاه بوعلی هم سری بزنیم چون تعریفش را زیاد شنیده بودیم اما نگرانی ایجاد تصادف یا سایر مسایل  نبود پارکینگ ما را منصرف کرد زمان زیادی هم نداریم و می‌خواهیم به  غارعلیصدر برویم که گویا گفتند آنجا هم شلوغ است.

 این موضوع را هم نباید گرفت که برخی گردشگران علاقه‌ای به پار خودروی خود در توقفگاه‌های مجاور آثار تاریخی ندارند  و به جای قدم زدن تا رسیدن به محل گردشگری علاقه دارند تا نزدکترین نقطه به این آثار با خودرو برومد که عملا امکانپذیر نیست در مکان های گردشگری مورد اشاره هم فضای کافی برای پارک وجود دارد و هم این که چند توقفگاه طبقاتی با فاصله نه چندان زیادی وجود دارد.

 روال همه کشورها برای پذیرش گردشگر

 رضا زمانی معاون برنامه‌ریزی فرماندار همدان هم درباره شلوغ بودن ورودی برخی مکان‌های گردشگری همدان و نبود برنامه‌ریزی برای افزایش تعدا بلیط فروشی‌ این مکان ها گفت: در همه کشورها روال همین است که از یک مسیر گردشگران وارد و از مسیر دیگر خارج می‌شوند و منطقی نیست که چند مسیر ورود به یک مکان گردشگری را در نظر بگیرند.

وی افزود: بر اساس آماری که موجود است در شهر همدان حدود ۱۲ هزار نفردر فضاهای اقامتی همدان مانند هتل‌ها، هتل‌آپارتمان و مهمانسراها مدارس اقامت کردند که البته بخشی از مدارس آموزشو ‌پرورش هم درگیر با امتحانات بود و امکان پذیرش اسکان گردشگر را نداشت. برای منطقه گردشگری بلوار ارم همدان هم فضای در حدود یک هزار پارک خودرو همزمان با اجرای طرح ساماندهی بلوار پیش‌بینی شده است تا گردشگران خودروی خود را به این محدوده وارد نکنند مسیر گردشگری گنجنامه هم عرض کافی برای تک مسیر اختصاصی کردن تاکسی ها ندارد فقط باید مدیریت شود که خوروی شخصی کمتر به این مسیر وارد شود.

 چشمه بهداشتی کافی بوستان‌های شهر

مجتبی توتونی معاون فضای سبز سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری همدان اظهار کرد: به اندازه کافی در بوستان‌های شهری همدان مانند بلوار ارم، باباطاهر، بوستان مردم چشمه‌های سرویس بهداشتی پیش‌بینی شده است وی درباره اینکه چرا برای کاهش زمان استفاده از این سرویس‌ها سرویس سیار موقت استفاده نمی‌شود هم گفت: جانمایی و استفاده از این سامانه‌های بهداشتی به دلیل مشکلات زیست که در هنگام استفاده ایجاد می‌کنند مانند بوی بد تخلیه یا اتصال به مسیر فاضلاب شهری امکانپذیر نیست.

محمد پورداود مدیر کل آموزش‌ و پرورش استان همدان در اخبار منتشره توسط رسانه‌ها آمار تعداد اقامت گردشگران را در عید سعید فطر در همدان ۷ هزار و ۲۵۷ نفر اعلام کرده است؛  همچنین آماری دیگری رتبه‌های نخست بازدید از آثار گردشگری شهر همدان را مربوط به آرامگاه‌های بوعلی و آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه دانسته است و گردشگران در این مدت حداقل بین۳ تا ۴ شب در همدان اقامت داشتند؛ که البته این آمار با نادیده گرفتن آمار حتمی تعداد گردشگرانی است که در اطراف فضاهای گردشگری شهر همدان مانند آرامگاه باباطاهر و بوستان مردم و ارم به رغم ممنوع بودن نصب چادر، چادر زدند.

 همچنان کمبود

 مرکز مدیریت راه‌های استان همدان هم تعداد تردد خودروها را از محور های مواصلاتی استان در این بازه زمانی ۳ میلیون و ۵۵۵ هزار خودرو با افزایش ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرده است همه این آمار و اخبار منتشر شده رسمی تایید می‌کند که همدان همه ویژگی‌ها جذب گردشگر را دارد اما باید متناسب با حضور گردشگران و توان آنها برای اقامت و پذیرایی در شهر و استان برنامه‌ریزی شود که صحبت‌های گردشگران خلاف آن را تایید می‌کند و ضرورت دارد تا مسئولان با واقع نگری و دیدن حقیقت‌های مورد نیاز گردشگران زمینه افزایش گردشگر را فراهم کنند و قدم‌های عملی را جدای از آمار بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.