شاخص کل بورس تهران، امروز بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و توانست با رشد ۲۹۲۱ واحدی (معادل ۱.۳ درصد)، ضمن جهش سه کانالی، با ثبت رکورد تاریخی، در قله‌ای جدید بایستد.

رکوردشکنی بورس تهران/ سهام همچنان پیشرو در بازارهای سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، شاخص کل بورس تهران پس از آن که به واسطه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ۳۹ پتروشیمی ایرانی، عبوری نرم را تجربه کرد، امروز بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و توانست با رشد ۲۹۲۱ واحدی (معادل ۱.۳ درصد)، ضمن جهش سه کانالی، با ثبت رکورد تاریخی، در قله‌ای جدید بایستد. با این ترتیب بازدهی شاخص سهام ز ابتداس سال تا پایان معاملات امروز به ۲۸.۶ درصد رسید. در این شرایط اما بازارهای رقیب شرایطی متفاوت را تجربه می‌کنند. دلار به عنوان جدی‌ترین رقیب سهام از ابتدای سال ۹۸ تاکنون با کاهش حدود یک درصدی مواجه شده است. سکه نیز در این بازه زمانی برآیندی صفر درصدی را تجربه کرده است. در بازار پول نیز هر چند برخی زمزمه‌ها از پرداخت سود نامتعارف از سوی برخی بانک‌ها حکایت دارد اما عمدتا سودی ۲۰ درصدی به سپرده‌های بانکی تعلق می‌گیرد. از این‌رو در حال حاضر می‌توان بورس را پیش‌روی بازارهای سرمایه‌گذاری به شمار آورد. این در حالی است که بسیاری تصور می‌کردند تحریم‌ها می‌تواند بسیاری از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های صادرت‌محور را به زانو دربیارود. اما صورت‌های مالی یکساله شرکت‌ها در کنار عملکرد ماهانه حکایت از شرایط فراتر از انتظاری در تولید و فروش شرکت‌ها داشت. این پتانسیل‌های بنیادی سبب شد تا بازار سهام در مسیر صعودی بتازد و در انتظار می‌ورد این روند در سال جاری ادامه داشته باشد.

طی معاملات روز جاری در حالی شاخص سهام با افزایش ۱.۳ درصدی همراه شد که نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت، گروه مپنا، معدنی و صنعتی چادرملو و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل ایستادند. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز امروز ۳۲ گروه سبزپوش شدند که در این میان همچنان صنایع کوچک و متوسط بازار پیشتاز هستند. شرایطی که به وضوح در اختلاف رشد دو شاخص اصلی کل و هم‌وزن قابل رویت است. در محاسبه شاخص کل، شرکت‌ها به واسطه میزان ارزش بازار از وزن متفاوتی برخوردارند. به عبارتی دیگر هر چه شرکت از ارزش بازار بیشتری برخوردار باشد به همان میزان تاثیر بزرگتری در محاسبه شاخص کل خواهد داشت. در شاخص کل هم‌وزن اما شرکت‌های پذیرفته شده در بورس با وزنی برابر در محاسبه شاخص کل سهیم هستند و نوسانات مثبت و منفی شرکت‌های کوچک، به اندازه نوسان مثبت و منفی شرکت‌های بزرگ در این شاخص تاثیرگذار است. بعد از این تعاریف نگاهی به تغییرات شاخص کل هم وزن طی معاملات روز جاری خالی از لطف نیست. امروز در حالی شاخص کل ۱.۳ درصد افزایش یافت که شاخص هم وزن با رشد بیش از ۲.۸ درصد همراه شد که نشان از توجه قابل توجه معامله‌گران به نمادهای کوچ بازار دارد.

از این رو طی معاملات روز یکشنبه، بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های فنرسازی زر، کاشی الوند، داروسازی کوثر، لامپ پارس شهاب و کارتن ایران رسید. در مقابل اما سهام شرکت‌های پتروشیمی فجر، شهد ایران، لیزینگ ایرانیان، سرمایه‌گذاری سپه و فرآورده‌های نسوز پارس با بیشترین افت روزانه قیمت مواجه شدند.

در فرابورس ایران نیز شاخص کل با رشد ۸/۳۱ واحدی (معادل ۱.۱ درصد) همراه شد تا بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون به ۳۰ درصد نزدیک شود. در این روز نماد معاملاتی تولید نیروی برق دماوند، تولید ژلاتین کپسول ایران، سهامی ذوب آهن اصفهان، کشتیرانی دریای خزر و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشترین تاثیر در صعود شاخص کل فرابورس را بر عهده داشتند و بیشترین رشد قیمت روزانه نیز به سهام شرکت‌های کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، کشتیرانی دریای خزر، سیمان لار سبزوار و مهندسی ساختمات تاسیسات راه آهن اختصاص پیدا کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.