بیستم خرداد ماه مصادف با 10 ژوئن را روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری کرده‌اند. فرصتی برای پاسداشت صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و مجموعه هنرهای اصیلی که ریشه‌های عمیقی در اعتقادات، آداب و رسوم و فرهنگ معنوی یک جامعه دارند و ‏فرصتی برای نگاهی به دغدغه‌های حرفه‌مندان این صنعت و آنچه برای آن‌ها انجام شده است.

پوشش بیمه‌ای اصلی‌ترین نیاز هنرمندان صنایع دستی است

اعظم طیرانی/

بیستم خرداد ماه مصادف با 10 ژوئن را روز جهانی صنایع دستی نام‌گذاری کرده‌اند. فرصتی برای پاسداشت صنایع‌دستی، هنرهای سنتی و مجموعه هنرهای اصیلی که ریشه‌های عمیقی در اعتقادات، آداب و رسوم و فرهنگ معنوی یک جامعه دارند و ‏فرصتی برای نگاهی به دغدغه‌های حرفه‌مندان این صنعت و آنچه برای آن‌ها انجام شده است.

•ایرانی‌ترین کالای کشور

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ما ضمن بیان اینکه کشورمان سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی به لحاظ تنوع است، می‌گوید: صنایع دستی، ایرانی‌ترین کالایی است که در کشور تولید می‌شود زیرا مواداولیه بومی، دانش فنی و مهارت‌های سرمایه انسانی آن متعلق به کشور است.

دکتر پویا محمودیان می‌افزاید: ایران نخستین کشور جهان به لحاظ ثبت شهرها و روستاهای جهانی است به طوری که از مجموع استان‌های کشور، 31 استان ظرفیت منحصر به فرد در حوزه تولید صنایع دستی (در 295 رشته فعال در حوزه صنایع دستی) دارند که همین امتیاز بزرگی برای صنایع دستی کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بیش از 2 میلیون نفر از جمعیت کشور در حوزه صنایع دستی مشغول به کارهستند که 75 درصد آن‌ها را بانوان تشکیل می‌دهند. فعالان این حوزه علاوه بر اینکه در بعد اشتغال‌زایی، کارآفرینی و ارزآوری برای کشور حائز اهمیت هستند، در حوزه اجتماعی نیز به عنوان سفیران فرهنگی کشور در سایر ملل ایفای نقش می‌کنند.

• دغدغه بیمه

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، پوشش بیمه‌ای را مهم‌ترین دغدغه صنعتگران عنوان می‌کند و می‌گوید: از سال 90 که بیمه هنرمندان به دلایل مختلف با مشکلات زیادی مواجه و بعد متوقف شد، یکی از اصلی‌ترین نیازهای این قشر که در هر مراسم و دیداری با مسئولان مطرح می‌شد، بیمه بود. از این رو سازمان میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی از سال 97 مدل پیگیری بیمه را تغییر داد. در مرحله نخست تفاهمنامه‌ای با صندوق توسعه روستایی و عشایری برای بیمه هنرمندان و صنعتگران روستایی منعقد شد و با امضای این تفاهمنامه تاکنون برخی از هنرمندان روستایی با مراجعه به مراکز بیمه توانسته‌اند از این امکان استفاده کنند. البته بیمه‌شدگان اولیه هنوز بسیار محدودند اما تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه‌های متولی، صنعتگران بیشتری را تحت پوشش بیمه قرار دهیم. با توجه به تصویب قانون حمایت از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی در سال 96 که یک قانون طلایی برای این حوزه محسوب می‌شود، در ادامه این مسیر و با توجه به نص صریح قانون امیدواریم دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط منابع مالی لازم را برای بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در اختیار ما قرار دهند.

•افزایش قیمت مواد اولیه

دکتر محمودیان با اشاره به اینکه فعالیت در حوزه صنایع دستی مانند سایر حوزه‌ها با دغدغه‌های خاص خود مواجه است، می‌افزاید: از سال گذشته به دلیل افزایش تحریم‌ها، شرایط اقتصادی کشور تحت فشار قرار گرفت و افزایش قیمت مواد اولیه (بویژه در حوزه ورق‌های مِسی و مفتول‌های برنجی، سفال سرامیک و شیشه) تولیدکنندگان صنایع دستی را با مشکلات جدی مواجه کرد که با همکاری فعالان این حوزه‌ها و حمایت‌های سازمان، بخشی از دغدغه‌های تأمین مواد اولیه کاهش یافت چرا که سازمان بر این اعتقاد است که اگر مواد اولیه ارزان و آسان به دست تولیدکننده برسد در قیمت تمام شده محصول تأثیرگذار خواهد بود و از آنجا که صنایع دستی باید با قیمت تمام شده مناسب به بازار عرضه شود تا امکان رقابت با سایر کالاها بویژه کالاهای خارجی که توسط رقبای ما تولید و در بازارهای داخلی عرضه می‌شوند را داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: دسترسی به بازارهای جدید، تبلیغات صنایع‌دستی و هزینه‌های حمل و نقل در حوزه صادرات صنایع دستی از دیگر دغدغه‌های فعالان صنایع دستی،معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی و همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور است.

•بسته حمایتی

دکتر محمودیان با اشاره به تلاش سازمان میراث فرهنگی برای اختصاص بسته‌های حمایتی به هنرمندان و صنعتگران می‌گوید: با توجه به اینکه صنعتگران در ابعاد مختلف کاربردی، طراحی، تزئین و ترویج فرهنگ وهنر کشور نقش‌آفرینی می‌کنند باید از حمایت‌های لازم بویژه در زمینه پوشش بیمه‌ای برخوردار باشند و امید می‌رود بتوانیم در این سال که با عنوان سال «رونق تولید» نام‌گذاری شده است تسهیلاتی را در قالب بسته‌های حمایتی برای هنرمندان فراهم کنیم، هم اکنون در حال رایزنی هستیم و این مهم هنوز به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی صنایع دستی کشور به عنوان یک کالای فرهنگی و هنری، می‌تواند در شرایط تحریم‌ها بیش از سایر کالاها تأثیرگذار باشد. به طوری که هفته گذشته برای نخستین بار 10 هنرمند شاخص ایران در نمایشگاه فاین کرفت (Fine Craft) فرانسه در شهر پاریس حضور یافتند و این حضور در شرایط فعلی کشور که  تحریم‌های ناعادلانه اعمال شده، بسیار حائز اهمیت است.

• فروش آنلاین محصولات صنایع دستی

محمودیان می‌افزاید: خوشبختانه تحریم‌ها نتوانست از حضور ما در یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های صنایع دستی دنیا پیشگیری کند و با وجود اینکه نخستین حضور ما در این نمایشگاه بود همه مسئولان نمایشگاه از حضور ایران استقبال کردند و حضور صنعتگران ایرانی در این نمایشگاه نشان داد ظرفیت‌های صنایع دستی کشور در شرایطی که شاید بسیاری از کالاهای دیگر برای حضور در بازارهای بین‌المللی با محدودیت مواجه‌اند، آثار نفیس صنایع‌دستی می‌تواند به عنوان سفیر فرهنگی و هنری ایران قابلیت‌های صنعتگران و هنرمندان کشور را در معرض دید هنردوستان سایر کشورها قرار دهد که این دستاورد مهم حاکی از ظرفیت‌های هنری کشور است و نشان می‌دهد در شرایط تحریم‌های ظالمانه، حوزه‌های مختلف صنایع دستی و صنعتگران می‌توانند رسالت خود به عنوان سفیران فرهنگی و هنری کشور را بیش از پیش انجام دهند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: حوزه صنایع دستی از حوزه‌های پر مخاطب و مورد اقبال جوانان است و اکنون بسیاری از دانش‌آموختگان سایر رشته‌های دانشگاهی با کسب مهارت در این حوزه مشغول به کار شده و از این طریق ارتزاق می‌کنند. با این حال توسعه این حوزه نیازمند حمایت بیشتر از صنعتگران بویژه در زمینه پوشش بیمه‌ای آن‌هاست.

دکتر محمودیان با اشاره به اینکه بازار آنلاین نقش مهمی در ارتقای فروش محصولات دارد، می‌افزاید: ایجاد و راه‌اندازی سایت تجارت الکترونیک صنایع دستی، پاسخی به این نیاز است که با توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی کشورمان می‌توانیم با مشارکت فعالان تجارت الکترونیک شاهد فروش محصولات صنایع‌دستی ایران در داخل و خارج از کشور به صورت آنلاین باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.