فرماندار مه‌ولات گفت: متاسفانه بحران آب زنگ خطری است که در این شهرستان شنیده نمی‌شود و کسی آن را جدی نمی‌گیرد.

بحران آب؛ زنگ خطری که در مه‌ولات شنیده نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مسعود رنجبر اظهار کرد: سال‌هاست کمبود آب شرب و کشاورزی به یکی از مشکلات مهم و اساسی تبدیل شده و مردم این منطقه با آن مواجه هستند.

 وی عنوان کرد: سال‌های متمادی است که شهرستان مه‌ولات با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند، براساس آمارهای منتشر شده از بیلان آبی شهرستان شاهد کاهش شدید سفره‌های آب زیر زمینی هستیم.

فرماندار مه‌ولات بیان کرد: به دلیل خشکسالی‌های چند دهه اخیر زنگ خطر کمبود آب در دشت بحرانی شهرستان به صدا در آمده است به همین دلیل برای مهار بحران در شهرستان دو اقدام اساسی انجام شده که مدیریت و کاهش برداشت از منابع آبی و دیگری بهینه‌سازی مصارف آب از آن جمله است.

رنجبر افزود: با فرهنگ سازی‌ها و اقدامات صورت گرفته در سال‌های اخیر کشاورزان فهیم شهرستان اقدام به خاموشی داوطلبانه چاه‌ها کرده‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس سیاست‌های دولت مبنی بر توزیع عادلانه آب خاموشی چاه‌ها بر اساس پروانه آن‌ها انجام می‌شود، در این راستا کاهش چشمگیری در افت آب سفره‌های زیر زمینی داشته‌ایم.

فرماندار مه‌ولات همچنین گفت: در راستای ارتقاء راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری مصرف آب حدود ۵ هزار هکتار از باغات شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده‌اند، همچنین اجرای لوله‌گذاری برای اکثر چاه‌های کشاورزی، اجرای آبیاری نوین و احداث استخر ذخیره آب از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقاء راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری مصرف آب بوده است.

 وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری اعتبارات بلاعوض و تسهیلات خوبی اختصاص یافته به طوری که اکنون به ازای هر هکتار  ۱۳۵ میلیون ریال تخصیص پیدا می‌کند.

رنجبر گفت: به رغم خشکسالی‌های چند دهه گذشته و سه برابر شدن میزان بارندگی‌های سال جاری به نسبت سال قبل و همچنین وقوع دو مرحله سیلاب اما هنوز شهرستان از لحاظ منابع آبی وضعیت نگران کننده‌ای دارد و بهبود و کنترل شرایط مستلزم همکاری مردم شهرستان به ویژه کشاورزان است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.