هایکو ماس با اشاره به مذاکراتش در تهران برای ادامه برجام و اجرای اینتکس اظهار داشت: آلمان و دو شریک اروپایی دیگر برجام بصورت مشترک ار این توافق حمایت می کنند و می خواهند تعهداتشان را انجام دهند اما نمی توانیم معجزه کنیم.

از  برجام حمایت می‌کنیم  اما توان معجزه  نداریم

قدس آنلاین: وزیر خارجه آلمان که به تهران در چارچوب سفر منطقه‌ای خود به تهران آمده پس از دیداری فشرده و نسبتا طولانی مدت با محمد جواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود با تأکید بر اینکه در منطقه خاورمیانه شرایط حساس و جدی است و افزایش تنش و خارج شدن آن از کنترل به نفع هیچ کس نیست، اظهار داشت: امروز صحبت‌های فشرده‌ای در مورد برجام داشتیم. تلاش می‌کنیم به تعهدات خود در برجام عمل کنیم البته معجزه هم نمی‌توانیم بکنیم.

وی گفت: ما انتظارات خود درباره برجام را در این دیدار مطرح کردیم و درباره کارهایی که انجام دادیم و می‌خواهیم انجام دهیم و قرار است در هفته‌های آینده اجرایی شوند صحبت کردیم.

هایکو ماس با اشاره به مذاکراتش در تهران برای ادامه برجام و اجرای اینتکس اظهار داشت: در این راستا تلاش می کنیم تا این سازوکار تبادل مالی را در سطح سه کشور عضو برجام و دیگر اعضای اتحادیه اروپا اجرایی کنیم.

ماس تاکید کرد: آلمان همچنان از ادامه برجام حمایت می‌کند و رسیدن به این توافق را مسیر درست می‌داند. حق ایران است که از منافع اقتصادی آن بهره ببرد اما خروج آمریکا سبب شدمنافع برجام حاصل نشود و ما ما تلاش می کنیم تا امکان تجارت و رشد اقتصادی را برای ایران فراهم کنیم.  

وی افزود:اینستکس راه اندازی شده و از طریق آن سعی می‌کنیم تبادلات مالی امکان پذیر باشد و شرکت ‌های اروپایی بتوانند فعالیت کنند.  امیدواریم اینستکس بتواند منافع مد نظر ایران را تامین کند.  

وی تاکید کرد که حفظ‌برجام در صورتی امکان پذیر است که تمام طرف‌ها به تعهدات‌شان پایبند باشند. آلمان و اتحادیه اروپا سعی می‌کنند عدم حضور آمریکا در برجام را جبران کنند و باعث حفظ برجام شوند ولی ما این مساله که چون یک طرف تعهداتش را کاهش داده است طرف دیگر هم تعهداتش را کاهش دهد نمی‌پذیریم.

وزیر خارجه آلمان اظهار داشت: ما در این لحظه که این جا هستیم با شرایط بسیار حساسی مواجه هستیم. من فکر نمی کنم که تشدید تنش ها و از کنترل خارج شدن آنها به نفع هیچ کس باشد. من در تمام طرفینی که در این روزها در امان، بغداد و ابوظبی داشتم هیچ کس طرفدار تشدید تنش ها نبود و همین پیام را از منطقه به تهران آورده‌ام.

وی در ادامه افزود: «ما همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای صحبت کردیم، مثلا درباره سوریه و یمن. موضع دولت آلمان این است که از تلاش های سازمان ملل در این رابطه حمایت شود. راه حل به اعتقاد ما دیپلماسی است نه سیاسی. ایران نفوذ منطقه ای بسیاری دارد و از آن انتظار داریم در این رابطه به ما کمک کند تا به یک راه حل سیاسی برسیم.

وزیر خارجه آلمان تأکید کرد:گفت: «من در سفرم به منطقه متوجه شدم که همه دنبال همکاری های بیشتری منطقه ای هستند. ما هم از این تلاش ها حمایت می کنیم. امیدواریم نیازی به مذاکرات بیشتر در صورت خروج ایران از برجام نداشته باشیم.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.