ایلام- بااینکه بارش رحمت‌های الهی بی‌سابقه در استان پوشش گیاهی خاصی به بار آورده است اما واقعیت این است که با افزایش دما این پوشش گیاهی تهدید جدی برای مزارع و منابع طبیعی استان ایلام محسوب می‌شود.

ایلام دارای بیشترین حریق؛ کمترین تجهیزات اطفای حریق/بالگرد نیاز ضروری است

قدس آنلاین-گروه استان ها- فرزانه سلطان پور: نگاهی به آمار آتش‌سوزی در استان ایلام خود گواه تأمین نیازهای تجهیزات اطفای حریق و توجه جدی به این موضوع است.

بنا بر آمار اداره کل منابع طبیعی فقط در طی همین سه روز گذشته فقط  ۸ فقره آتش‌سوزی در نقاط مختلف استان رخ‌داده که به‌واسطه آن  ۴۳ هکتار از مراتع طبیعی و ۲۱ هکتار از مزارع گندم کشاورزان دچار حریق شده است.

استان ایلام از گستره دو میلیون هکتاری مراتع برخوردار است و از این گستره یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن جنگل را به خود اختصاص داده است که این جنگل ۶۴۲ هزار هکتار آن درختان بلوط و ۷۹۰ هزار هکتار آن مرتع است.

ایلام که بیشترین آتش‌سوزی را دارد اما با کمترین تجهیزات برای اطفای حریق روبروست و این استان هنوز یک بالگرد اطفای حریق نداردمتأسفانه هرسال با شروع فصل تابستان و خشکی مراتع آتش بی‌رحم حاصل از خطای انسانی و یا بی‌توجهی و گاهاً از روی عمد این منبع خدادادی را در خود می‌بلعد و زیبایی طبیعت ایلام را به خاکستر مبدل می‌کند.

بنا بر گفته کارشناسان جنگل ارزش مادی هر هکتار جنگل که دچار آتش‌سوزی می‌شود حدود ۶۰۰ میلیون تومان است که البته تبعات زیست‌محیطی و خسارت به خاک جنگل به‌هیچ‌عنوان قابل‌محاسبه نیست.

آتش‌سوزی جنگل‌ها تنها سوختن چند درخت نیست بلکه از بین رفتن چندین و چندگونه گیاهی، از دست رفتن زیستگاه جانوران و به دنبال آن موجی از آسیب‌های محیط‌زیستی مانند فرسایش خاک، تغییر اقلیم و حرکت روان آب‌ها و درنهایت تشدید وقوع سیل‌های وحشتناکی که امسال شاهد آن بودیم با این اوصاف چرا اطفای حریق توسط مسئولان کشوری در این استان جدی گرفته نمی‌شود سؤالی که در اذهان عمومی بدون پاسخ مانده است.

نگرانی از افزایش دمای هوا

نگرانی  از افزایش دمای هوا  در طی روزهای گذشته موجب شد تا استاندار ایلام هم‌زمان با تعطیلات عید فطر و حضور مردم در طبیعت با تشکیل شورای هماهنگی مدیریت بحران به‌تمامی فرمانداران و اعضای ستاد بحران شهرستان‌های استان به‌منظور پیشگیری و مدیریت آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان آماده‌باش بدهد.

در همین رابطه کارشناس هواشناسی ایلام بابیان اینکه موج گرمای هوا در آسمان استان استقرار دارد اظهار کرد: دمای هوا بین چهارتا ۶ درجه افزایش می‌یابد.

احسان احمدی‌نژاد افزود: دمای هوا در مناطق کوهستانی و معتدل استان ایلام تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد و در مناطق گرمسیر نیز تا ۴۸ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا می‌کند.

نبود بالگرد اطفای حریق

استان ایلام باوجوداینکه با آتش‌سوزی‌های گسترده همراه است اما از کمبود تجهیزات اطفای حریق هم چون بالگرد اطفای حریق می‌سازد و می‌سوزد.

متأسفانه در این میان وضعیت استان ایلام وخیم است و استانی که بیشترین آتش‌سوزی را دارد اما با کمترین تجهیزات برای اطفای حریق روبروست و این استان هنوز یک بالگرد اطفای حریق ندارد.

حتماً به خاطر دارید که دو سال پیش چهار نفر از فعالان محیط‌زیست مریوان که برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس رفته بودند در اثر نبود امکانات زنده‌زنده در آتش سوختند.

استاندار ایلام استقرار بالگرد اطفاء حریق برای مقابله با آتش‌سوزی را ضروری  می‌داند و لذا در همین راستا محور تأکید خود را در روز دوشنبه و در جلسه ستاد مدیریت بحران استان بر امر پیشگیری در جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع قرارداد.

قاسم سلیمانی دشتکی  اظهار داشت: در مرحله پیشگیری بااطلاع رسانی و آگاه‌سازی احتمال وقوع خطر در ارتباط با گروه‌های هدف علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

مخاطره طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در همین رابطه بابیان اینکه انبوه مراتع خشک دشت‌ها و نیز مزارع گندم و جو بروز آتش‌سوزی را به یک مخاطره محتمل در عرصه‌های طبیعی استان ایلام تبدیل کرده است بیان کرد: مهار سریع آتش در عرصه‌های طبیعی ایلام نیازمند بالگرد اطفا حریق است.

رضا احمدی  با اشاره به وقوع ۳۰ فقره حریق در عرصه‌های طبیعی به‌خصوص مزارع طی سال جاری تأکید کرد: بعد مسافت، پراکندگی، صعب‌العبور بودن و وسعت منابع طبیعی استان ایلام از موانع اطفا سریع حریق  است و لذا باید برای مهار حریق احتمالی عرصه‌های طبیعی از تجهیزات لازم هم چون بالگرد استفاده کرد.

وی بابیان اینکه استان ایلام امسال به ۵۰ قلم تجهیزات اطفاء حریق باارزش بیش از سه میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تجهیز شه افزود: در همین راستا بیش از ۹۰ نقطه بحرانی و فوق بحرانی شناسایی‌شده  است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه افزود: تدابیری که در این خصوص اندیشیده شده عبارت‌اند از آموزش همگانی از طریق رسانه‌های جمعی، مدارس و مساجد، رصد و پایش آتش‌سوزی‌ها با استفاده از پهباد و سیستم ماهواره‌ای، انجام کشیک‌های شبانه‌روزی و همکاری با ارگان‌های مختلف عضو ستاد بحران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.