قزوین_ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: ۱۳۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده در طارم، الموت و باشگل قزوین وجود دارد.

 ۱۳۰ هزار هکتار  منطقه حفاظت شده در قزوین وجود دارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین روز دوشنبه در نشست خبری با جمعی از رسانه های استان قزوین که به مناسبت روز جهانی محیط زیست در اداره کل محیط زیست این استان برگزار شد، اظهار داشت: سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد حاکمیتی در کنار مقررات زیست محیطی حفاظت از منابع خدادادی را بر عهده دارد و ما نیز در اجرای قانون موظف به انجام آن هستیم.

وی با اشاره به ظرفیت های استان قزوین افزود: این استان با تنوع زیستی، گیاهی و جانوری و داشتن اکوسیستم‌های بی نظیری چون کوهستان، آبشار، چشمه سار، دریاچه و با صیانت از آنها برای رونق گردشگری می توان از این سرمایه‌ها استفاده کرد و ما در حفاظت از طبیعت وظیفه سنگینی داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد:وجود بیش از ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی در استان موجب می شود تا نسبت به رعایت الزامات زیست محیطی دقت لازم صورت گیرد و آب و خاک و هوا و سلامت انسان‌ها به خطر نیفتد؛ امروز با وجود تقریبا ۴ هزار واحد صنعتی در استان رعایت استانداردهای تولید و مدیریت پسماند مهم است که پایش واحدهای صنعتی در اولویت قرار دارد.

پسندیده یادآور شد: در سال گذشته، بازرسی و سنجش از ۴۹۹ واحد تولیدی انجام شد که آلایندگی ۲۳۵ واحد بالاتر از حد استانداردها تشخیص داده شد و ۲۶۴ مورد استانداردها را در زمینه فاضلاب رعایت شده بود و اخطار بهسازی و استانداردسازی ۴۰۷ واحد صادر شد.

وی اضافه کرد: جای خوشحالی دارد که بسیاری از واحدهای صنعتی مسائل زیست محیطی را رعایت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین یادآور شد: وضعیت کیفی هوای استان قزوین در سال‌های گذشته مطلوب بوده و شرایط ناسالم را در استان شاهد نبودیم و در این میان تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس بسیار محدود بوده است؛ برای مثال در سال ۱۳۹۶ تعداد روزهای ناسالم برای افراد و گروه‌های حساس حدود ۱۵ روز بود که این وضعیت در سال گذشته به ۵ روز رسید و در سالجاری نیز تاکنون هیچ روز ناسالم وجود نداشته است.

پسندیده، میزان پایش زیست محیطی و کنترل انجام شده در سال گذشته را بیش از ۱۸۰۶ مورد عنوان کرد.

وی با اشاره به آلایندگی های نیروگاه شهید رجایی قزوین اضافه کرد: میزان مصرف و نوع سوخت این نیروگاه به صورت هفتگی اعلام می شود و در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته، ۸۸ درصد مصرف سوخت نیروگاه گازی و ۱۲ درصد مازوت است و عملکرد مسئولان در کاهش آلایندگی را می توان مناسب و خوب ارزیابی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد:یمان آبیک از نظر استقرار در حوزه استحفاظی استان البرز است و میزان اثرگذاری میزان آلودگی در قزوین نسبت به البرز بیشتر است و پیگیری لازم برای کاهش آلایندگی آن صورت می‌گیرد.

پسندیده افزود: تدوین برنامه عملیاتی یک ساله با اتکا به اسناد بالادستی از رویکردهای سالجاری است که این کار در دو بخش ستاد و شهرستان در محدوده زمانی مشخصی اجرا می شود.

وی ادامه داد: مدیریت نخاله و تصفیه خانه از موضوعات مهم در شهرستان البرز است و مدیریت سایت محمدآباد و ساماندهی نخاله ساختمانی جزو اولویت ها است.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین مطرح کرد: در حال حاضر ۴۵۰ هزار هکتار مناطق شکار و تیراندازی ممنوع و ۱۳۰ هزار هکتار مناطق حفاظت شده در طارم، الموت و باشگل وجود دارد  و میزان جمعیت وحوش کل و بز در مناطق حفاظت شده ۲۳.۲۴ درصد رشد داشته و تعداد قوچ و میش وحشی فرقی نکرده و در زیستگاه آهو در باشگل ۴۸.۱۵ درصد افزایش جمعیت ثبت شده است.

پسندیده بیان کرد: به پسماندهای خانگی، بیمارستانی و صنعتی در استان قزوین توجه می شود و مدیریت در این خصوص صورت می گیرد چراکه سلامت شهروندان مهم است؛ در سال گذشته از دفن پسماند صنعتی سایر استان‌ها در قزوین جلوگیری و در ادامه از انتقال پسماند دارویی و شیمیایی استان‌های کشور به قزوین ممانعت شد.

وی افزود: در صورتی با دفن پسماندهای صنعتی در سایت محمدآباد موافقت داریم که قابلیت لند فیل را داشته باشد و ساماندهی و نظارت بر پسماندهای عفونی با نظارت دانشگاه علوم پزشکی است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.