یک ژنرال سابق نیروی هوایی ترکیه گفت: برخلاف سامانه اس-۴۰۰ روسیه، سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکا نیازهای نظامی ترکیه را برآورده نمی‌کند.

نظامی سابق ترکیه‌ای: پاتریوت آمریکا نیازهای نظامی ترکیه را برآورده نمی‌کند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، کاراکوس اردوغان، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی ترکیه، گفت آنکارا مصمم است علی‌رغم تهدیدهای واشنگتن، سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کند؛ زیرا سامانه پاتریوت آمریکا جایگزین خوبی برای اس-۴۰۰ نیست.

او در این خصوص گفت «ترکیه پیشنهاد پاتریوت آمریکا را برای نیازهای نظامی خود مناسب نمی‌بیند. درست به همین دلیل است که آنکارا برای دریافت سامانه اس-۴۰۰ پافشاری می‌کند».

این مقام نظامی سابق در ادامه افزود آنکارا می‌داند که اگر آمریکا پاتریوت را به ترکیه دهد، دیگر صحبتی از انتقال فن‌آوری در میان نخواهد بود. 

او افزود: «از ابتدا مشکلاتی برای دریافت پاتریوت وجود داشت. وقتی از آمریکایی‌ها خواستیم این سیستم را با این شرط که برخی از لوازم یدکی آن در ترکیه ساخته شود در اختیار ما قرار دهند، واشنگتن سرباز زد. به این ترتیب، حالا ما مصمم شده‌ایم اس-۴۰۰ روسیه را بخریم».

کاراکوس اردوغان در ادامه اشاره کرد ابتدا آنکارا قصد داشت از چین سامانه دفاع موشکی خریداری کند؛ اما مداخلات آمریکایی‌ها مانع این کار شد، «حال واشنگتن می‌خواهد به هر قیمتی مانع دست‌یابی ما به سامانه اس-۴۰۰ روسیه شود. این موقعیت دوباره به ما نشان داد که باید هر چه بیشتر در این زمینه روابطمان را با روسیه تقویت کنیم».

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد اس-۴۰۰ ساخت روسیه، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند. شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آن‌ها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

شااین ذکر است، آمریکا به دلیل تهدیداتی که ممکن است این سامانه روسی برای ناتو در بر داشته باشد به شدت با خرید آن از سوی ترکیه مخالف است. به گونه‌ای که پنتاگون اعلام کرده است کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید از تسلیحات ساخت روسیه خریداری کنند. وزارت دفاع آمریکا بر این عقیده است که پدافند موشکی اس ۴۰۰ قابلیت «جاسوسی» از جنگنده‌های اف ۳۵ و انتقال اطلاعات نسل پنجم جنگنده‌های آمریکا را به ارتش روسیه دارد. در این راستا، واشنگتن به آنکارا دو هفته فرصت داد تا نظر خود را در این رابطه تغییر داده و به جای پدافند اس ۴۰۰، پدافند موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را خریداری کند. در غیر این صورت تولید قطعات جنگنده اف ۳۵ در ترکیه متوقف می‌شود و این کشور جنگنده جدیدی دریافت نخواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.