وزیر امور خارجه روسیه گفت: برخورد آمریکا با ایران، به منزله وادار کردن کشورهای جهان به عدم اجرای قطعنامه شورای امنیت در حمایت از توافق هسته‌ای است و اکنون دورنمای حفظ برجام به اقدام کشورهای اروپایی بستگی دارد.

 لاوروف: برخورد آمریکا با ایران غیرقابل قبول است/ آینده برجام اکنون به اروپایی‌ها بستگی دارد

، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز در سخنرانی خود در نشست علمی-کارشناسی بین المللی «مطالعات پریماکوف» در مسکو، اقدامات آمریکا در برخورد با ایران را محکوم کرده و یادآور شد، در این رابطه آنچه مشخص است، تلاش برای وادار کردن کشورهای جهان برای عدم اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، در جهت منافع طرفی است که از این توافقنامه بین المللی خارج شده است.

لاوروف توضیح داد: «محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده برای ایران در زمینه تولید اورانیوم کم غنی شده و آب سنگین، همراه با توافقات صورت گرفته در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که مقامات تهران این تعهدات را انجام می‌دهند و مازاد این محدودیت را در خارج از ایران به فروش می‌رسانند و این روند طی چند سال اخیر اتفاق می‌افتاده. حال اکنون ایالات متحده که بطور یک‌جانبه از برجام خارج شده، ‌همه کشورها را از خرید این مازاد تولیدات ایران منع کرده است. احتمالاً عدم صلاحیت در اجرای توافقات، ملایم‌ترین انتقادی است که می‌توان به این اقدام طرف آمریکایی وارد کرد. برای اینکه آنچه در پیش روی ما در حال رخ دادن است، تلاش برای وادار کردن جهان به عدم اجرای قطعنامه شورای امنیت، در جهت تامین منافع تنها یک کشور است.»

وزیر خارجه روسیه همچنین یادآور شد که تحریم‌های یکجانبه و جنگ تجاری آمریکا علیه سایر کشورها، روشی برای رقابت ناعادلانه اقتصادی است که آشکارا مغایر با قوانین سازمان تجارت جهانی است.

به عقیده وی، در شرایط کنونی در رابطه با دورنمای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران، بسیاری از مسائل به اقدامات کشورهای اروپایی بستگی خواهد داشت. لاوروف در این باره گفت: «در رابطه با دورنمای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باید بگویم که این مسئله در بسیاری از جهات به گام‌های بعدی کشورهای اروپایی بستگی خواهد داشت و در این رابطه من شخصاً منتظر نتیجه سفر "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان به تهران هستم.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «متاسفانه برخی شرکای غربی ما خواستار آن هستند که ایران مرتکب اشتباهی شده و اقدامی را در خارج از تعهداتش در چارچوب برجام انجام دهد. چنین اقدامی دست غربی‌ها را در رابطه با عدم اجرای تعهداتشان باز خواهد گذاشت و نتیجه آن باعث تاسف خواهد شد.»‎

لاوروف همچنین اعلام کرد که روسیه انعقاد پیمانی درباره عدم تعارض بین ایران و کشورهای عربی را اقدامی مثبت ارزیابی می‌کند. وی گفت: «ضمن اینکه اخیراً  "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد انعقاد "پیمان عدم تعرض" بین جمهوری اسلامی و کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس را مطرح کرده و ما از این ابتکارعمل استقبال کرده و چنین اقدامی را برای تقویت صلح در منطقه بسیار مفید می‌دانیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد: «حدود 18-17 سال قبل، کشور ما نخستین کشوری بود که نظریه مربوط به تامین امنیت در منطقه خلیج فارس از طریق ازسرگیری مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را مطرح کرد. برخی کشورها حاضر به همکاری با مسکو درباره تحقق این نظریه هستند، ولی هنوز تصمیم گیری مشترکی در این زمینه صورت نگرفته است.»

لاوروف همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود، ابراز عقیده کرد که روسیه و آمریکا باید در بالاترین سطح بیانیه‌ای درباره غیرقابل قبول بودن درگیری هسته‌ای امضاء کند. وی افزود: «بطور اصولی بسیار اهمیت دارد که روسیه و آمریکا، بعنوان دو قدرت بزرگ هسته‌ای، خیال سایر کشورهای جهان را آسوده کرده و در بیانیه‌ای مشترک در بالاترین سطح تاکید کنند که جنگ هسته‌ای نمی تواند هیچ برنده‌ای داشته باشد و به همین دلیل غیرقابل قبول است و نباید اجازه داد که رخ دهد.»

وی با اشاره به این واقعیت که در زمان خود رهبران سابق اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده، دو بار چنین بیانیه‌ای را صادر کرده‌اند، گفت: «ما در روسیه درک نمی‌کنیم که چرا در شرایط کنونی نمی‌توان چنین موضع گیری را اتخاذ کرد و پیشنهادات ما در این باره مورد استقبال طرف آمریکایی قرار نمی‌گیرد.»

نشست علمی-کارشناسی «مطالعات پریماکوف» در سال جاری (سال 2019 ) به مناسبت نودمین سالگرد تولد "یوگنی پریماکوف" دیپلمات برجسته، وزیر خارجه سابق و معاون اسبق وزیر امور خارجه روسیه برگزار شده است که در آن کارشناسان و سیاستمداران بلندپایه از بیش از 35 کشور جهان شرکت دارند.

این نشست‌های علمی از سال 2016 به اینطرف از سوی موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل دانشگاه روابط بین‌الملل مسکو، زیر نظر وزارت خارجه روسیه، برگزار شده و در آن مسائل و مشکلات کلیدی در زمینه اقتصاد جهانی، سیاست و امنیت بین المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.    

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.