سنندج- جاده مواصلاتی «بیجار-همدان» شاهراهی محسوب می‌شود که می‌تواند استان‌های کردستان، همدان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی را به یکدیگر متصل کند اما این جاده با عبور از میان وعده‌های ۱۱ دولت و باگذشت افزون بر ۳۶ سال هنوز به پایان نرسیده است و به پروژه تاریخی شهرت یافته است.

بیجار به همدان نرسید/جاده در پیچ‌ وخم ساخت و ساز

قدس آنلاین-گروه استان ها: جاده بیجار – همدان یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای تردد خودروها در استان کردستان است که قدمتی به‌اندازه جنگ جهانی اول دارد و افزون بر یک قرن از احداث آن می‌گذرد.

باوجوداینکه احداث این مسیر ارتباطی با اصول مهندسی و راه‌سازی در سال ۱۳۶۲ در دستور کار قرار گرفت اما ۳۶ سال از عملیات اجرایی این پروژه می‌گذرد  و هرسال وعده اتمام این مسیر توسط نمایندگان و مسئولان تمدید می‌شود.

این پروژه که در میان مردم منطقه به جاده‌ای افسانه‌ای شهرت یافته است علاوه بر اینکه اهمیت زیادی در کوتاه شدن ارتباط شهرهای شمال غرب کشور با مرکز کشور دارد از طرفی موجب کاهش حجم ترافیک مسیر سنندج – همدان نیز خواهد شد.

درحالی‌که بهبود وضعیت راه‌های موجود بیجار که به‌عنوان شاهراه منطقه مطرح است، می‌تواند بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل استان‌های کردستان، همدان، آذربایجان غربی و زنجان را حل کند اما توجه شایسته‌ای برای تأمین اعتبار به‌منظور اتمام این پروژه تاکنون اعمال نشده است.

تمدید وعده‌ها

بنا بر گفته برخی از مسئولان بیجار باوجوداینکه از ظرفیت‌های قابل‌توجه کشاورزی برخوردار است اما قریب چهار دهه به دلیل نبود زیرساخت‌های توسعه‌ای جمعیت آن رو به کاهش نهاده است.

جاده شهر بابارشانی که یکی از مسیرهای مواصلاتی پرتردد در شهرستان بیجار است و در حدفاصل بیجار به همدان قرار دارد خود سندی آشکار برای وضعیت بسیار نامناسب مسیرهای ارتباطی در این منطقه است.

این جاده در ایام تعطیلات نوروز معبر مواصلاتی مسافران بسیاری است که وضعیت بسیار اسفناک آسفالت آن و وجود دست‌اندازهای متعدد و نبود تابلوهای راهنمایی جان بسیاری از گردشگران و مسافران را به مخاطره می‌اندازد.

هرچند که عبدالمحمد زاهدی استاندار سابق کردستان پیش‌ازاین و در جلسه شورای اداری شهرستان بیجار از بهره‌برداری جاده بیجار-همدان تا پایان سال ۹۵ خبر داد اما به نظر می‌رسد این محور همچنان در دست‌انداز اعتبار گیر افتاده است.

تبعیض در اختصاص بودجه

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اظهار می‌کند: آنچه امروز برای مردم منطقه تبدیل به شوخی شده، احداث جاده بیجار- همدان است که از سال ۱۳۶۲ عملیات اجرایی آن آغازشده و هنوز به‌طور کامل به اتمام نرسیده است.

جاده مواصلاتی «بیجار-همدان» با عبور از میان وعده‌های  ۱۱ دولت و باگذشت افزون بر ۳۶ سال هنوز به پایان نرسیده است و به پروژه تاریخی شهرت یافته استحمدالله کریمی بیان می‌کند: در شهرستان بیجار میزان برخورداری ما از راه‌ها بسیار پایین است به‌طوری‌که مشکلات بسیاری درراه‌های شهری و روستایی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه جاده بیجار- همدان در میان مردم منطقه تبدیل به طنز شده است اذعان می‌کند: جای سؤال است که چرا ۱۰۰ کیلومتر از این جاده ۱۴۹ کیلومتری که در حوزه استحفاظی همدان واقع‌شده به اتمام رسیده اما ۴۹ کیلومتری که در حوزه استحفاظی استان کردستان و شهرستان بیجار بوده به اتمام نرسیده است و اگر مشکل، بودجه‌ای و اعتباری است  باید برای همه استان‌ها این مشکل وجود داشته باشد و در این مورد متأسفانه شاهد نوعی تبعیض در اختصاص بودجه به استان‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه آن‌طور که بایدوشاید به زیرساخت‌ها توجه نشده است، یکی از این زیرساخت‌ها را راه‌های مواصلاتی عنوان کرد.

پایان کار به‌شرط تأمین اعتبار

رئیس اداره راه و شهرسازی بیجار البته در این رابطه کاهش اعتبارات، پراکندگی روستاها و مشکلات تأمین قیر را سه فاکتور اصلی کندی تکمیل شبکه راه‌های روستایی در شهرستان بیجار عنوان می‌کند.

محمدرضا مطلبی ابراز می‌کند: در بحث راه بین‌شهری، قطعه انتهایی جاده بیجار همدان و ورودی بیجار از سمت همدان در حال اجرا است و تا پایان فصل کاری ۹۸ به اتمام می‌رسد، تکمیل حداقل ۱۵ کیلومتری بزرگ‌راه بیجار دیواندره و تکمیل قطعه سوم محور بیجار به زنجان و در بحث راه روستایی ۱۶ پروژه به طول ۹۶کیلومتر در دست احداث است ولی باید گفت تکمیل این پروژه‌ها مشروط بر تأمین اعتبار و تأمین قیر موردنیاز است.

وی با تأکید بر اینکه تا پایان فصل کاری سال ۹۸ قطعه پایانی جاده بیجار -همدان و ورودی شهر به بهره‌برداری خواهد رسید ادامه می‌دهد: شهرستان بیجار دارای ۳۰۸کیلومتر راه بین‌شهری و حدود ۱۰۵۰کیلومتر راه روستایی می‌باشد که از کل راه روستایی موجود در شهرستان تا امروز ۴۹۰کیلومتر آن آسفالت شده است ۳۹۰ کیلومتر شوسه و مابقی آن راه خاکی می‌باشد.

وی بیان می‌کند: در ۴ سال گذشته باسیاست‌های درست اداره کل راه و شهرسازی کردستان درصد بهره‌مندی راه آسفالته که کمتر از ۳۰درصد بوده در حال حاضر به ۴۶درصد رسیده است.

وی توضیح می‌دهد: محورهای اصلی در شهرستان شامل محورهای بیجار به زنجان ۵۷ کیلومتر، بیجار به دیواندره ۴۵ کیلومتر،بیجار به همدان ۴۹ کیلومتر و محورهای فرعی بیجار به قروه و بیجار به تکاب به ترتیب ۴۵ و ۶۳کیلومتر است که از ۱۰۲ کیلومتر راه اصلی موجود در شهرستان ۲۰ درصد آن بزرگراه و پس از تکمیل قطعات بعدی محورهای اصلی این رقم به ۳۵ درصد می رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.