مرکبات دارای خواص متعددی برای سلامت بدن هستند که از جمله آنها می توان به بهبود سلامت قلب، مغز و کلیه اشاره کرد.

۵ دلیل مهم برای مصرف همیشگی مرکبات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مرکبات میوه‌هایی خوش طعم و لذیذ هستند که شامل لیمو،‌ پرتقال، گریپ‌فروت و لیموترش می‌شود این میوه‌ها بسیار متنوع و آبدار هستند و خواصی از قبیل تقویت سیستم ایمنی را می‌توان برای آنها برشمرد.

مرکبات در مناطق بومی آمریکا یافت شد و پس از آن در آسیای جنوب شرقی هم مشاهده شد امروزه مرکبات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می‌شود و جالب است که بدانید یک سوم این میوه به عنوان آبمیوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه پنج خاصیتی که باعث می‌شود بیشتر این میوه را استفاده کنید بررسی می‌شود.

۵ دلیلی که باید بیشتر مرکبات مصرف کنید

محافظت از مغز

فلانوئیدهای مفید در مرکبات کمک می‌کند تا از بیماری‌های نوروژنیک همچون آلزایمر و پارکینسون جلوگیری شود چرا که در این بیماری‌ها سلول‌ها در سیستم عصبی تجزیه می‌شوند.

فلانوئیدها در مرکبات حاوی خواص ضد التهابی هستند که از بیماری‌هایی که موجب تضعیف سیستم عصبی می‌شود جلوگیری می‌کند، نوع خاصی از فلانوئیدها هستند که این مواد عملکرد مغز را در مطالعات آزمایشگاهی روی موش‌ها بهبود داده بودند؛ چندین مطالعه که در گذشته انجام شده است نشان داد که آب مرکبات عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند.

۵ دلیلی که باید بیشتر مرکبات مصرف کنید

حفاظت از قلب

مرکبات برای سلامت قلب مفید هستند در واقع یک مطالعه ژاپنی نشان می‌دهد افرادی که مقدار بیشتری از مرکبات را مصرف می‌کنند نرخ سکته و بیماری‌های قلبی در آن‌ها کاهش پیدا کرده است، علاوه بر آن مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد گریپ فروت با کاهش فشار سیستولیک خون در ارتباط بسیاری از فلانوئیدهای موجود در مرکبات به دلیل خاصیت قوی آنتی اکسیدانی برای سلامت قلب موثر هستند.

۵ دلیلی که باید بیشتر مرکبات مصرف کنید

کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری‌ دردناک ناشی از تجمع مواد معدنی در کلیه‌هاست این بیماری زمانی بروز پیدا می‌کند که ادرار غلیظ شده باشد و مقادیر زیادی از مواد معدنی به صورت سنگ در مجاری ادراری وجود داشته باشد، یکی از علل ابتلا به سنگ کلیه میزان کم سیترات در ادرار است میوه‌ها و سبزیجات بسیاری نظیر مرکبات سطح سیترات ادرار را بالا می‌برد در نتیجه خطر ابتلا به سنگ کلیه کاهش پیدا می‌کند، نوشیدن مرکبات یا مصرف میوه‌ها یک راه حل طبیعی برای بهبود میزان سیترات است.

بر اساس مطالعات آمریکایی‌ها روی عادات خوردن در دوره چهل ساله سنگ کلیه یکی از متداول‌ترین بیماری‌هایی است که افراد با مصرف کم مرکبات به آن مبتلا می‌شوند.

۵ دلیلی که باید بیشتر مرکبات مصرف کنید

منبع غنی ویتامین و ریزمغذی‌ها

مرکبات منبع خوبی از ویتامین C و ریز مغذی‌هایی است که به سیستم ایمنی، سلامت پوست و خاصیت الاستیکی آن کمک می‌کند در حقیقت یک پرتقال متوسط تمام نیاز به ویتامین C فرد را برطرف می‌کند مرکبات همچنین دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را از قبیل انواع ویتامین B، پتاسیم، فسفر، منگنز و مس را برطرف می‌کند علاوه بر آن این میوه حاوی خواص ضد التهابی و تأثیرات آنتی اکسیدانی بر بدن است، این میوه بیش از ۶۰ نوع فلانوئید، کاروتنوئید و روغن‌های حیاتی برای حفظ سلامت بدن را داراست.

۵ دلیلی که باید بیشتر مرکبات مصرف کنید

مقابله و جلوگیری از بروز انواع سرطان

مطالعات بسیاری نشان می‌دهد که مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارد در یک مطالعه نشان داد افرادی که یک گریپ فروت در روز مصرف می‌کنند یا آب آن را می‌نوشند کمتر به سرطان ریه مبتلا می‌شود مطالعه دیگری نشان داد مرکبات از سرطان‌های پانکراس، سینه و معده جلوگیری می‌کند که این خوراکی علاوه بر جلوگیری از بروز سرطان به کاهش عوارض آن هم کمک می‌کند و آثار کارسینوژنی مواد را می‌کاهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.