امروز «یَومُ الهَدم» سالروز تخریب قبور ائمه(ع) و برخی دیگر از شخصیت‌های تاریخ اسلام در بقیع است.

حفظ حرمت اهل‌بیت(ع) همانند حرمت پیامبر(ص) واجب است

معارف/مریم احمدی شیروان/

امروز «یَومُ الهَدم» سالروز تخریب قبور ائمه(ع) و برخی دیگر از شخصیت‌های تاریخ اسلام در بقیع است. پیروان فرقه وهابیت با حمایت آل‌سعود که پیشتر در صفر سال ۱۳۴۴ ه‍.ق به مدینه حمله و خسارت‌هایی به حرم نبوی و اماکن مذهبی این شهر وارد کرده بودند، در هشتم شوال همان سال، پس از آنکه قاضی‌القضات مکه حکم تخریب قبور را از مفتیان مدینه دریافت کرد، دست به این جنایت زدند. این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای را در ایران و دیگر مناطق جهان اسلام به دنبال داشت و سبب شد تا وهابی‌ها از بیم عواقب کار، از تصمیم خود مبنی بر تخریب حرم مطهر نبوی صرف نظر کنند. این بدعت، ریشه در تفکرات محمدبن عبدالوهاب و اسلاف فکری او داشت که در موارد دیگری نیز رخ نموده بود؛ تفکری که بدون پشتوانه عقلی و نقلی و چه بسا از سر عداوت با اهل‌بیت پیامبر(ص)، با زیارت و توسل مخالفت می‌ورزد و هیچ نسبتی با اعتقادات اهل سنت و جماعت ندارد. در ادامه گفت‌وگوی ما با دو تن از علمای اهل تسنن را در این باره می‌خوانید؛ مولوی غلام‌نبی توکلی، امام جمعه اهل‌ سنت تایباد و از برادران حنفی‌مذهب و همچنین ماموستا دکتر عابد نقیبی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و از روحانیون شافعی‌مذهب کردستان.

اقدامات وهابیت، مستند به هیچ یک از مذاهب اهل تسنن نیست

امام‌جمعه اهل‌ سنت تایباد با ابراز تأسف از تخریب قبرستان بقیع و قبور چهار امام معصوم و همچنین بسیاری از صحابه، می‌گوید: این عمل شنیع از سوی گروه افراطی وهابیت، مستند به هیچ یک از مذاهب اهل تسنن نبوده و هیچ کدام از امامان چهارگانه اهل تسنن به تخریب قبور بزرگان دین فتوا نداده‌اند.

مولوی غلام‌نبی توکلی اضافه می‌کند: در منابع فقهی علمای اهل تسنن، موارد بسیار زیادی وجود دارد که زیارت قبور مؤمنین را نه تنها حرام نمی‌دانند، بلکه آن را واجب الاحترام می‌دانند؛ تمام مذاهب اهل سنت زیارت قبور را جزو مستحبات و کفاره گناهان می‌دانند. او تأکید می‌کند: شکی نیست که وهابیون نه تنها با اهل ‌تسنن هیچ‌ گونه سنخیتی ندارند بلکه به واسطه حمایت‌های بی‌دریغ استکبار، در حال دیکته کردن تفکر ضددینی و گمراه‌کننده خود هستند. تخریب اماکن مقدسه و بارگاه ائمه توطئه‌ای از سمت دشمنان جهان اسلام و استکبار جهانی برای تفرقه‌اندازی بین مسلمانان است؛ مانند موارد اخیر از جمله تخریب حرم ائمه عسکریین(ع) در سامرا، تخریب حرم حضرت یونس(ع) در موصل و بسیاری از زیارتگاه‌ها و آرامگاه‌های دیگر.

امام‌جمعه اهل ‌سنت تایباد ضمن محکوم کردن چنین اقداماتی تصریح می‌کند: تمام مسلمانان جهان باید وحدت و همبستگی خود را حفظ کنند؛ زیرا اسلام دین همبستگی و وحدت و پیامبر اسلام نیز پیامبر رحمت و وحدت است.

تخریب قبور بقیع خلاف مذهب امام شافعی است

ماموستا عابد نقیبی هم با اشاره به اینکه طبق آموزه‌های دینی، حضرت محمد(ص) و خاندان پاک ایشان، بهترین انسان‌ها هستند، می‌گوید: قبرستان بقیع مکانی است که پاک‌ترین و مقدس‌ترین افراد از خاندان اهل بیت(ع) و از سلاله رسول‌الله(ص) در آنجا مدفون هستند؛ باید همان مقداری که به پیامبر اسلام(ص) احترام می‌گذاریم، به خاندان ایشان هم احترام بگذاریم. خداوند در چند جای قرآن به اهل بیت نبوت اشاره می‌کند؛ به‌طور نمونه می‌فرماید: «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا»؛ آیه‌ای که به رسول خدا(ص)، حضرت علی(ع)، فاطمه زهرا(س) و امامان حسن و حسین(ع) اشاره دارد. وی در ادامه بیان می‌کند: این تأکیدات در حالی است که بقیع مدفن امام حسن، امام سجاد، امام باقر و امام جعفر صادق علیهم‌السلام است؛ همچنین قبر چند تن از همسران پیامبر(ص)، عباس عموی پیامبر، «فاطمه بنت اسد» مادر حضرت علی بن ابی‌طالب(ع)، حضرت «‌ام‌البنین» مادر حضرت اباالفضل العباس(ع) و برخی دیگر از بزرگان اسلام در بقیع قرار دارد و تخریب این قبور خلاف اصول اسلامی، مذهب امام شافعی و عرف است.

عربستان سعودی در اختیار دشمنان اسلام است

این مدرس دانشگاه تصریح می‌کند: عربستان سعودی که امروز بدون چون و چرا و صد درصد در اختیار دشمنان اسلام قرار دارد، اعتقادی به اسلام و متون اسلامی و مقدس ندارد. در تمام عالم پهناور اسلامی، امامان و امامزاده‌ها را افرادی مقدس و دارای ارزش می‌دانند؛ آن‌ها را خدا نمی‌دانیم اما افرادی نزدیک به خدا می‌دانیم و از خدا می‌خواهیم به خاطر اینکه آن‌ها نزد پیامبر اسلام(ص) محبوبیت زیادی داشتند دعای ما را قبول کند.

او می‌افزاید: عربستان سعودی که خود را خادم حرمین شریفین می‌داند چطور خود زمینه آسیب به این بقاع متبرک می‌شود؟ کعبه، قبر پیامبر(ص) و قبرستان بقیع از نظر اسلام مقدس بوده و حریم دارند؛ یعنی فقط مسلمانان می‌توانند داخل این اماکن و شهرهای مقدس شده و غیرمسلمان حق داخل شدن به آنجا را ندارد ولی متأسفانه می‌بینیم در دو شهر مکه و مدینه آمریکا و رژیم صهیونیستی پایگاه داشته و در این سرزمین‌های مقدس مشروب‌خواری و عیاشی می‌کنند.

جمهوری اسلامی حامی تمام مسلمانان است

ماموستا نقیبی عنوان می‌کند: آن‌ها اعتقادی به اسلام ندارند و ناسیونالیسم عربی برای آن‌ها مهم‌تر از اسلام است؛ اما در جمهوری اسلامی اسلام اهمیت دارد برای همین از مسلمانان اعم از شیعه و سنی و مردمان مظلوم فلسطین، بوسنی و هرزگوین، مسلمانان میانمار و... حمایت می‌کند؛ به بیانی دیگر هر گروهی بگوید «أَشْهَدُ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّإ الله و أَشْهَدُ ان محمداً رسول الله» مورد حمایت این نظام و رهبر بزرگ انقلاب است.

این عالم شافعی با اشاره به تفکر وهابی مبنی بر حرام بودن زیارت تشریح می‌کند: اینکه زیارت حرام است و قبور بقیع تخریب شود، تفکری وهابی است. آن‌ها با برنامه‌ریزی شروع به این کار کردند و حتی قبل‌تر از آن داریم که محمد بن عبدالوهاب دستور حمله به مکه را صادر کرده بود. آن‌ها دائم به دنبال این هستند که تصورات اشتباه خود را عملی کنند؛ مانند اینکه حالا حتی اجازه نمی‌دهند مردم مرقد رحمه‌للعالمین را زیارت کنند؛ در حالی که در دیدگاه اهل سنت اگر در نماز صلوات بر محمد و آل او که از آن جمله ائمه مدفون در بقیع هستند، فرستاده نشود، نماز قبول نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.